Ang. bromsskivor och bromsbelägg till cbr 600 -99

Shirano

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Honda CBR 600
God Jul på er!

inför den stundande underhållssäsongen har jag lite funderingar som jag inte blir klok på.

Förrförra året när jag besiktade min cbr så sa besiktningsmannen att bromsskivorna var skeva, och ja det är dem väl, men märks bara när man trycker lätt på frambromsen. Han fortsatte och sa att nästa gång går nog inte de igneom en besiktning. Nu e det dags att besikta den fram i vår och jag är inte så sugen på att punga ut nästan 7000 kr på ett par nya, då jag har hört mig för lite och det finns ett par olika sätt att fixa det på. Jag är ju ingen expert så därför vänder jag mig till ngn av er. Jag hörde ngt om att man kan slipa ner skivorna, eller möjligtvis rikta dem, fast det känns som lite svårt, då skivorna är väl tunna redan från början. Så om det är ngn som har ett bra (och billigt) förslag på vad jag kan göra, vore det kanon. Eller ska jag chansa och hoppas på att den går igenom, det märks ju som sagt bara när man lägger ett lätt tryck på bromsen.

Sen har jag en liten sbnabb fråga också, är det nåon som vet var man kan köpa billiga bromsbelägg till en cbr 600 -99? kollade med Bike i trollhättan, men jag har för mig de skulle ha runt 350 kr/st. Någon med förslag.

Jättetacksam för svar!

Eller så kollar man på addemoto.se. Tror de tar 1600 kr per skiva. Själv köpte jag mina skivor på tyska ebay, 2 st 1600 med frakt + kanonskick.

Man svarvar vanligtvis inte hojskivor utan är de krokiga så hamnar de på metallåtervinningen.

Finns massor av billiga piratskivor som duger utmärkt.

Tourmax
EBC
Goldfren
mfl

Vem är denna "man" egentligen?

Jag är med på att det är vanligare på bilsidan, men det betyder inte att folk runtom i hela Sverige inte svarvar ATV och MC skivor. Allting som har med MC att göra utgår inte från en tävlingsverksamhet, som du ofta verkar relatera till.

Jag är med på att det är vanligare på bilsidan, men det betyder inte att folk runtom i hela Sverige inte svarvar ATV och MC skivor. Allting som har med MC att göra utgår inte från en tävlingsverksamhet, som du ofta verkar relatera till.

Lägg av. Fixa beg på ebay ist, kostar oftast inte alls mycket.

/benfre

MC skivor är inte lämpliga att svarva då deras bristande tjocklek gör att det ofta är svårt att ta tillräckligt mycket material utan att gå under minimitjockleken. Till detta kommer att även om man lyckats få skivan jämn så brukar den slå sig igen så fort den blir riktigt varm.

Förutom 15 racesäsonger på varierande nivå inom de flesta SVEMO discipliner så har jag hunnit med en 10k mil gatåkning, till detta kommer allt jag skuvat åt andra i både gat och racesammanhang. Jag må inte vara metallurg men jag har krökt fler bromsskivor än jag kan räkna till och jag har testat allt från svarvning till hydrualpressning och kryogenbehandlingar. Än har jag inte lyckats rikta en krokig skiva så att slutresultatet blev annat än halvhyggligt och ordet halvhyggligt i kombination med frambroms låter illa i mina öron. Rikta skivor gör man till bakbromsen på endurocykeln då man skulle bli ruinerad av att byta skiva där varje gång den slog sig och där är bristande känsla knappast ett problem.

Har du någon magisk metod för att rikta skivor så har jag jobb i mängder åt dig.

Last edited:
Trådstartaren: Har du mätt skivorna och kollat om de är skeva?

Förutom 15 racesäsonger på varierande nivå SVEMO discipliner hunnit med en 10k mil gatåkning, skuvat åt andra i både gat och racesammanhang. kryogenbehandlingar. .

Att du är nogrann & metodisk har jag redan förstått. Att du tävlat är inte heller höljt i dunkel. Trådstartaren sökte alternativ till köpa nya. Skevheten är minimal baserat på hans beskrivning.
Han kanske bara kör 300 mil om året och tycker nya är för dyrt.

Att du är nogrann & metodisk har jag redan förstått. Att du tävlat är inte heller höljt i dunkel. Trådstartaren sökte alternativ till köpa nya. Skevheten är minimal baserat på hans beskrivning.
Han kanske bara kör 300 mil om året och tycker nya är för dyrt.

Min bedömning av uppkomsten till skevheten är att skivorna är så slitna att de börjat bli tunna och ojämna och då finns där garanterat inte utrymme att svarva bort något material. Då återstår bara att byta skivor och är man på en snål budget så finns blocket/ebay.de eller piratskivor.

"Man" används när man inte syftar på någon särskild - folk i allmänhet, de flesta, vanligtvis, generella förhållanden.

Sen är det som Benfre skriver. Skivor kostar inte många kronor på E-bay. Särskilt till äldre hojar.

"Man" används när man inte syftar på någon särskild - folk i allmänhet, de flesta, vanligtvis, generella förhållanden.

Sen är det som Benfre skriver. Skivor kostar inte många kronor på E-bay. Särskilt till äldre hojar.

Tack för ingenting å trådstartarens vägnar:rolleyes:

Tack för svaren. Att svarva har jag också lite misstankar emot, men lite utrett blev det iaf. DEftersom jag inte kör på bana eller nåt sådant behöver jag inte ha de värsta grejerna, samt är jag studentjävel och där flödar ju inte cashen direkt, därav mitt sökande efter alternativ. Men jag ska kolla upp Ebay, men är det nya eller begagnade man köper då, dåligt insatt. hur vet jag att de inte är skeva om jag köper dem begagnat. Hur är det förresten med "pirat" skivor. kollade upp på nätet (alienmoto 1795 per skiva) och det är ju betydligt skillnad mot 3600 på Bike...några erfarenheter? Som sagt kör jag bara på vägar

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år