Kedjejusterarskruven sitter fast, minst sagt

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hur lyder era husmorsknep för att få bort en kedjejusterarskruv vars huvud är runddraget (pga att den ärgat(?) fast) ? :huvet

Ja jo, .. men jag har fortfarande inget skruvhuvud längre passande en ringnyckel!

Att värma gör att skruven går lättare att lossa varigenom det kan gå att får loss den med tänger och dylikt.

Du skriver inte vad du har för hoj eller ens visar en bild, eller ger oss en enkel beskrivning. Det är ju stor skillnad på om det är en tryckande sträckare, där sträckarskruven sitter svårtåtkomlig i bultfickan framför svingaxeln, eller om det är en dragande som sitter akter om svingen och lättare kan greppas med en rörtång eller påsvetsas en hylsa. Ej heller skriver du vad det är för material i svingen, resp skruven.

/J

Att värma gör att skruven går lättare att lossa varigenom det kan gå att får loss den med tänger och dylikt.

Du skriver inte vad du har för hoj eller ens visar en bild, eller ger oss en enkel beskrivning. Det är ju stor skillnad på om det är en tryckande sträckare, där sträckarskruven sitter svårtåtkomlig i bultfickan framför svingaxeln, eller om det är en dragande som sitter akter om svingen och lättare kan greppas med en rörtång eller påsvetsas en hylsa. Ej heller skriver du vad det är för material i svingen, resp skruven.

/J

http://www.dirtbikeworld.net/Reviews/KTM/2007_250EXCF/250excf_LG.jpg

Ska testa att värma då.. tyvär är det svårt o få plats för ett bra grep med rörtång/polygrip.. Vill helst undvika att kapa den och sedan borra ut den, tror finns risk att skada svingen då (alu)

http://www.dirtbikeworld.net/Reviews/KTM/2007_250EXCF/250excf_LG.jpg

Ska testa att värma då.. tyvär är det svårt o få plats för ett bra grep med rörtång/polygrip.. Vill helst undvika att kapa den och sedan borra ut den, tror finns risk att skada svingen då (alu)

Jag får inte upp den bilden men efterson det stod ngt om dirtbike så antar jag att det är tryckande skruv ingängad i alumiumgodset framför svingaxeln. Mycket vanligt att den gängan skär ihop om den inte hålls infettad. Sist jag hjälpte ngn det det där så var det värme, huggmejsel och sedan tänger för att få den att släppa så ägaren kunde sätta i en ny skruv. Tror det var en rätt ny Husaberg. Kan man svetsa fast en liten hylsa och sätta på ett spärrskaft av den minsta modellen är det ju det bästa.

Sitter låsmuttern kvar kan du ju kontradra den mot skruvskallen och sätta den öppna änden på ringnyckeln mot låsmuttern och prova lyckan efter att du värmt.

Last edited:
Jag får inte upp den bilden men efterson det stod ngt om dirtbike så antar jag att det är tryckande skruv ingängad i alumiumgodset framför svingaxeln. Mycket vanligt att den gängan skär ihop om den inte hålls infettad. Sist jag hjälpte ngn det det där så var det värme, huggmejsel och sedan tänger för att få den att släppa så ägaren kunde sätta i en ny skruv. Tror det var en rätt ny Husaberg. Kan man svetsa fast en liten hylsa och sätta på ett spärrskaft av den minsta modellen är det ju det bästa.

Sitter låsmuttern kvar kan du ju kontradra den mot skruvskallen och sätta den öppna änden på ringnyckeln mot låsmuttern och prova lyckan efter att du värmt.

Eller så hyr jag in dig för en femhundring ;) Nåväl, jag ska testa lite till när aggresionerna lagt sig (dyrt att mecka arg) och börjar då med att värma svingen.

Vanligt på offroad- och endurohojar som sagt då det lätt kommer inte vatten o skit i svingen som ytterligare försämrar läget.

På nästa nya hoj jag köper ska jag smörja upp de här skruvarna från början!

punkta fast en annan skruv på skruven med en mig/mag svets... hehe!

hehe jaa men punkta går ju på 14,4 sec... en annan variant är väll att såga av med järnsåg om man kommer åt.... ibland då det är riktigt lurrvigt när man inte har en svets i närheten så händer det att man sågar ett spår i kanten av den runddragna skallen sen så tar du en huggmejsel och en hammare och dundrar till i jacket ... <- mkt effectift, men dra först på med rostlösare eller om du inte har det använd 5-56 lr w40. Lycka till !

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år