Här kommer en del av min beskrivelse av flöde, som jag lovat Two stroke man!
Område nr:
-1 Vad det gäller den här ytan av förbränningsrummet, så gäller det att få flödet med sig runt vinkel ner från golvet på kanalen! det får man genom att man använder sig av ett långt avstånd och en mjuk radie mellan ventilen och kanalens botten, det svåra med en böjd insugskanal är att utnyttja hela ventilens yta, det är stor risk att böjen ner till ventilen blir för skarp och därmed tappar man flödesvirveln till ventilens främre kant.
"Svanhals" teorin som är välkänd bygger på att man ger virveln en mycket mjuk radie och ett förhållandevis långt avstånd genom böjen ner till ventiltallriken, därmed hinner virveln i lugn och ro vända runt svängen som är i kanalen ner till ventilen. Genom detta vinner vi flöde till en stor del av ventilens yta som annars skulle gått förlorad.
-2 I son två går det att göra mest vinning om man använder en större cylinder, i mitt fall har jag ökat cylinder diametern med 4mm.
Genom att man fräser ut runt ventilens ytterkant kan man utnyttja kammens öpnningstid tidigare, vi säger att kammen vanligtvis måste öppna 1-2mm innan ventilen friläggs ut mot cylinderväggen på den här ytan, så räcker det nu med att den bara lättar från sätesytan innan det börjar flöda. På så vis har vi nu fått en motor med mer vrid och effekt.(körbarhet)
-3 Vid nummer tre så försöker vi hålla volymen på förbränningsrummet så liten som möjligt så att vi verkligen får ut allt när kolven går i topp och tömmer cylindern. Skapas det för stor yta här får vi lätt förbrända gaser kvar vid tömmning!
-4 I son fyra försöker vi att centrera gaserna (flödet) så att det "rullar" fram mot avgassidan och skjuter på de gaser som redan förbrännts och är påväg ut. ( se kanterna som tvingar in flödet mot mitten)
-5 I son fem är det lätt att det skapas en dödpungt om avståndet mellan ventilerna blir för kort. Blir avståndet för kort stör virvlarna varandra och därmed förstör endel av det fina med fyrventilat.(stor total ventilyta)
Det opptimala på en fyrventilad motor är att man har två sepparata insug och förgasare som på gammla xr:en.
Ett ganska långt avstånd mellan ventilerna på insug är att föredra om man vill utnyttja max av vetilernas yta.
Satan nu vart ja svettigt av allt skrivande
Fråga först om ni undrar något! innan ni börja kritisera mig. jag har försökt skriva och rita så att det ska vara hyffsat enkelt att förstå!
OBS!!! deta är bara en liten grundkurs i flöde enligt mina teorier! altså ej något proffsutalande!
Bilden visar en portad Dr-z400sm topp på ca:55bhp