Husaberg 501 motor? Kvalitet driftsäkerhet?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Dom är ju rätt vanliga i crosskarts. Håller dessa motorer eller är det massa 'Husaberg meck' med dom? Något annat att säga om dom? Går det att hitta lösa motorer om man vill ha?

Definiera 501-motor. Gäller det en -89a eller -03a? Som med alla racemotorer är det servicen som är avgörande. Ny motor från 01-03. Fin enduromotor men lagom register. Sök o läs nån av alla tre miljarder trådar ang. att köpa Husa.

Definiera 501-motor. Gäller det en -89a eller -03a? Som med alla racemotorer är det servicen som är avgörande. Ny motor från 01-03. Fin enduromotor men lagom register. Sök o läs nån av alla tre miljarder trådar ang. att köpa Husa.

Det är en crosskart med en 501a i. Gissar att det är 01-03 men jag ska ringa och kolla imorgon. Tänkte Husa kunde ha lyckats med något men det är alltså samma elände rakt igenom? Kanske ska satsa på en cart med KTM520 istället.

Det är en crosskart med en 501a i. Gissar att det är 01-03 men jag ska ringa och kolla imorgon. Tänkte Husa kunde ha lyckats med något men det är alltså samma elände rakt igenom? Kanske ska satsa på en cart med KTM520 istället.

Den motorn är det inget större fel på! Det är ju bara 2st jobbiga saker som alla andra husor 1 motroterande balacevikten har lätt att rasa (men håller bra på 400-501 gämfört med 650!!) och ställer då till ett hvte i motorn. Och så har vi cylindern då som sitter fast i blocket så att man måste riva hela motorn vid kolvbyte. vad som därimot borde hålla dåligt på husaberg och ktm vid crosskart är växellådan. har du hört nått om det. En klart bättre motor är ktm 520/525 vibrerar lite går lika bra/bättre lättskruvad billiga reservdelar husa lika billig i delar! Lös cylinder. Det enda jag har sett har lite lätt (inte så lätt) att gå sönder på ktm 520-525 är drivedoggarna på dreven. Husas låda är ju inte bättre.

Den motorn är det inget större fel på! Det är ju bara 2st jobbiga saker som alla andra husor 1 motroterande balacevikten har lätt att rasa (men håller bra på 400-501 gämfört med 650!!) och ställer då till ett hvte i motorn. Och så har vi cylindern då som sitter fast i blocket så att man måste riva hela motorn vid kolvbyte. vad som därimot borde hålla dåligt på husaberg och ktm vid crosskart är växellådan. har du hört nått om det. En klart bättre motor är ktm 520/525 vibrerar lite går lika bra/bättre lättskruvad billiga reservdelar husa lika billig i delar! Lös cylinder. Det enda jag har sett har lite lätt (inte så lätt) att gå sönder på ktm 520-525 är drivedoggarna på dreven. Husas låda är ju inte bättre.

Stort tack!
En del har ju Ktm 520 och den lockar lite mer. En jag tittar på nu har en ktm 520 -02 motor. Husaberg ger mig kalla kårar.

525 är nog inte tillåtet

med fyrtaktsmotor 510 cm3
Endast motor med en cylinder är tillåten.
Trimning och bearbetning av motorn är fri. Ej överladdning.
Förgasare: Typ och fabrikat fritt.
Slidmatade motorer är ej godkända.
Bränsleinsprutning av mekanisk, elektronisk eller annan modell är ej tillåten.
500 cm3 klassen:
510 cm3 motorer ska ha motoravluftningskärl på 0,5 liter och monteras i anslutning av motorn.

Last edited:
Har varken KTM eller Husaberg men man ser ju rätt många av dem vid motardbanorna och jag upplever det iaf som att KTM strular mer än Husaberg, inte hört om några balansaxelproblem på Husaberg(anledning till att de tas bort ibland är väl för att få plats med kraftigare ramlager) men däremot ser man att KTM brukar rasa ramlager titt som tätt.

Har varken KTM eller Husaberg men man ser ju rätt många av dem vid motardbanorna och jag upplever det iaf som att KTM strular mer än Husaberg, inte hört om några balansaxelproblem på Husaberg(anledning till att de tas bort ibland är väl för att få plats med kraftigare ramlager) men däremot ser man att KTM brukar rasa ramlager titt som tätt.

Den motroterande balaceaxeln kan man tydligen ta bort om man byter till mx composites vevstaken för den är 50% lättare. att ta bort den av någon annan anledning är inte smart då vibrerar motorn och pungen sönder. jag har i sin tur inte hört att man ska behöva ta bort balacevikten för att montera rulllager i blocket. jag har plågat husa 01 650 rätt hårt på rr istävlingar + träning = höga varv men faktist inte fått sönder någe ramlager. Har inte hört om ramlager problem med orginal ktm520cc ev när dom sopar dit big bore??
dom är nog ganska likvärdig i hållbarhet är ju nästan samma motor men "jag" tycker det är jobbigt med husas fasta cylinder och den dumma balacevikten.

Är det en 00 motor utan elstart så saknar den balansvikter och har löstagbar cylinder. :tummenupp

att ta bort den av någon annan anledning är inte smart då vibrerar motorn och pungen sönder. jag har i sin tur inte hört att man ska behöva ta bort balacevikten för att montera rulllager i blocket.
Man "måste" inte ta bort balansvikten för att köra med rullager.Däremot går det att köra med ett bredare ramlager om man tar bort vikten.Visst vibrerar det mer,men jämfört med tex en LC4(med balansaxel)är det ingen större skillnad.

Har du en äldre 650 så märks det knappt att balansvikten är borttagen förutom att gyrot blir större i motorn. Betydligt rappare motor o driftsäkrare med det breda lagret som stora plus. Provade att ta bort balansvikt på en 550, men det är inte att rekommendera för snart hade alla bultar lossnat på hojen...

Vad gäller vått foder i blocket så är det ge o ta. Motorn blir en betydligt stabilare konstruktion än med separat cylinder, nackdelen är att motorn måste delas för att byta kolv (vilket man gör väldigt sällan med en Husa).

Växellådorna har jag alltid upplevt som skottsäkra i Husa. Dessutom med oklanderlig funktion.

o varför borde en RFS-motor vara bättre än en Husa? Som sagt är det mer KTM-motorer som rasar än Husa. Dom håller bra om dom är helt original, allt annat går ner sig snabbt. 10tim på ramlager är ingen ovanlig siffra på trimmade RFS.

Har du en äldre 650 så märks det knappt att balansvikten är borttagen förutom att gyrot blir större i motorn. Betydligt rappare motor o driftsäkrare med det breda lagret som stora plus. Provade att ta bort balansvikt på en 550, men det är inte att rekommendera för snart hade alla bultar lossnat på hojen...

Vad gäller vått foder i blocket så är det ge o ta. Motorn blir en betydligt stabilare konstruktion än med separat cylinder, nackdelen är att motorn måste delas för att byta kolv (vilket man gör väldigt sällan med en Husa).

Växellådorna har jag alltid upplevt som skottsäkra i Husa. Dessutom med oklanderlig funktion.

o varför borde en RFS-motor vara bättre än en Husa? Som sagt är det mer KTM-motorer som rasar än Husa. Dom håller bra om dom är helt original, allt annat går ner sig snabbt. 10tim på ramlager är ingen ovanlig siffra på trimmade RFS.

Intresant att höra att 650ien inte vibrerar så mycket med balancen borta:tummenupp men växellådan för mig höll inte ett skit, vart pitting i lådan på flera drev efter högst 50 tim? och drivdoggar flög, och jag körde endast isåka och asfalts tok-körning? har inte hänt på något annat märke jag haft! Det var en 650 01.... hoppas det var ett mondags ex för nu vart jag sugen på en husa igen när jag hör om balacevikten o det breda lagret:tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back