144 cc kit till Husqvarna 125

19cc eller 15% mer kubik! Normalt sett är effektökningen långt ifrån linjär med kubiken men på en 125 är ju största problemet att få ett användbart register så min gissning är att effekten kan ökas nästan lika mycket med rör och en portning anpassad så att effektregistret blir lika "lättanvänt".

Jag är själv sugen på en YZ125 med 144-kit men kör nog touringhoj en säsong till och hoppas att det kommer en standard YZ144 2009.

Vet inte om enduron också ändrar reglerna till 2008 men annars kommer det väl 2009 skulle jag gissa... Sök på svemo.se och berätta sedan för oss andra!

Tackar PåVeN,
jag skall ringa och kolla med Feracci.
Håller med dig Two Stroke man. Tycker själv det verkar dyrt för en så pass liten effektökning. Sen är ju frågan hur läge grejorna håller när man väl har kittet i hojjen... :rolleyes:

Tackar PåVeN,
jag skall ringa och kolla med Feracci.
Håller med dig Two Stroke man. Tycker själv det verkar dyrt för en så pass liten effektökning. Sen är ju frågan hur läge grejorna håller när man väl har kittet i hojjen... :rolleyes:

Nej, vänta nu! Det var inte så jag menade... (men jag ser själv att jag skrivit dumt så att det kan tolkas så)

Jag menade att man kan troligen nyttja nästan hela kubikökningen på 15% till effektökning, alltså 15% även i effektökning.
Men menade att man måste anpassa rör och portning av cylindern för att ge det.

Min poäng är att cykeln ska vara lika lättkörd/svårkörd före som efter kubikökningen.

Visst ett trimrör och möjligen en portning kan ge samma effekt på topp som en maskin med bara 144-kit men i praktiken är 144-kubikaren snabbare pga bredare effektregister.

Ny cylinder med kolv och anpassad topp för 330 Euro dessutom på 144cc.

Va kostar en ny originalcylinder här i swe ?? 5000-6000kr ?
Behöver jag säga mer.

I kittet som ferracci har tagit fram, så hade dom tagit fram en anpassad Pro circuit pipa + ljuddämpare oxå.
Lite bilder på en hoj som ferracci har monterat sitt kitt på. Har för mig att med 144 kittet och pipa + ljuddämpare så lämnade den 42hk på bakhjulet med race soppa.

Bifogat

• Sa400024.jpg
    Sa400024.jpg
    104.4 KB · Visningar: 247
  • jaywhoops4ec1.JPG
    jaywhoops4ec1.JPG
    36.9 KB · Visningar: 243
Bara en liten fundering här.

Eftersom kubikökningen tillkommer för att kunna konkurrera bättre mot 250F så började jag bara fundera på hur mycket effekt en 250F har ungefär på bakhjulet?
Inte för att jag tävlar eller så, bara undrar lite allmänt :)

Eftersom kubikökningen tillkommer för att kunna konkurrera bättre mot 250F så började jag bara fundera på hur mycket effekt en 250F har ungefär på bakhjulet?

36-37hk ca, men hojar trimmade för VM och USA Nationals ger över 45.

undrar om det är värt att tävla med 2t motionsnivå då inte mer. helt annat register till 4t mkt lättare att vinna.

undrar om det är värt att tävla med 2t motionsnivå då inte mer. helt annat register till 4t mkt lättare att vinna.

Du måste upp till högsta nivån innan det blir svårt på riktigt att vinna med en 2-t.
Upp till SM nivå är en blårykare fullt möjligt att vinna på, det beror mer på föraren.
Sen är det djävligt roligt att faktiskt kunna köra skiten ur tex en 125 ett helt heat istället för att hänga som en trasa bakom som det blir med en 450 efter 3 varv.

En 125:a och en 250F har ungefär lika mycket topp effekt. Men skillnaden är att 250F har en så mycket bredare effektkurva, medan på en 125:a spinner man bort den mesta av effekten när den väl kommer.
På en 4t kan man missa en växling utan allt för mycket förlorad tid. På 125:an förlorar man desto mer.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back