H2 drag

Jag måste sluta o besöka denna tråden, e ju helt fördärvad o får ligga sömnlös på nätterna efter denna skönsång som tvåtaktarna avger:tuttar

Vill ha ,vill ha, måste ha :huvet :huvet :huvet

Var det inte ett repotage om tandläkarens pappsmälla i någon MC-tidning (MCM?)någon gång på stenåldern?
Påkostad och snabb rackare!

Jo det är riktigt, det var ungefär den tiden min H2 var med i Bike om jag inte minns fel. Det var i samma veva man kunde läsa reportaget om suzukibyggena som kom att kallas blåtågethojarna.Tandläkarens bygge var svart. Jag träffar honom då och då när jag är ute och åker. Han har kvar H2:en men syns mest på modern sporthoj nuförtiden. Men han kör för fort för mina skills så vi syns mest på fik.

/J

Hur hittar du alla godsaker?

Det gäller bara att vädra tvåtaktsoset ;)

Som du säkert minns så hade Bike ingen urskillning mellan tvåtakt och fyrtakt under "Stans snabbaste hoj"-evenamangen på 80-talet. De rejsen var ju nästintill sponsrade av Klarkner och hans Motospeed, de var helt säkra på att en Motospeed-suzuki var det snabbaste som fanns. Du kan ju tänka dig vilken fest det var att dyka upp på en blast from the past, en 500 H1 trepip då, när arrangörerna hade skippat tvåtaktshandikapp pga av att de bara förknippade 2T med RD350. Ännu roligare var ju att jag hade en 750 H2 snurra i min 500 H1. Jag fick ställa upp mot trimmade gsx750 i min klass :hihi

Bifogat

• bikereportagesid1.jpg
    bikereportagesid1.jpg
    16.9 KB · Visningar: 443
  • bikereportagesid2.jpg
    bikereportagesid2.jpg
    15.9 KB · Visningar: 443
Nånstans längst bak i huvet,kommer jag faktiskt ihåg den där Kawan.
Mycket har tyvärr raderats efter ett antal "hårda smällar"...:rolleyes:

Jag ska köpa mellanhoj till nästa säsong, har pengarna, vill forsätta med 2 takt.....hm.

Köper man en beggad H1 H2 så ska man budgetera för att renovera veven samt lådan och då undercutta iaf de tre första växlarnas drevpar. Slitna vevar och en tvåa som har spottat ur och krökt skiftgafflarna är ofta orsaken till att de är billiga. :näsblod

Jag var ung och dumsnål när jag hade min hoj, jag unnade mig aldrig undercuttning och det var riktigt korkat.

Köper man en beggad H1 H2 så ska man budgetera för att renovera veven samt lådan och då undercutta iaf de tre första växlarnas drevpar. Slitna vevar och en tvåa som har spottat ur och krökt skiftgafflarna är ofta orsaken till att de är billiga. :näsblod

Jag var ung och dumsnål när jag hade min hoj, jag unnade mig aldrig undercuttning och det var riktigt korkat.

Låter kul :näsblod
Hur mycket går en sån renovering på?
Och vad är undercuttning egentligen?
Vad händer om man inte undercuttar?

Farsans kusin var helfrälst i de där hojarna minns jag. Jag kommer ihåg när jag var drygt 10 år (inte sååå länge sen) och han kom glidandes på en sån där H2:a till släktträffen. Han fick en tår i ögat tror jag när jag sa att det var nog det fulaste jag hade sett honon sitta på sen han sålde sin gamla kawwa café-räser :D
Jag skulle inte bli förvånad om han har den kvar, han skaffade den väldigt tidigt men isärplockad och hade den säkerligen i 5 år innan han fick den körbar.

Låter kul :näsblod
Hur mycket går en sån renovering på?
Och vad är undercuttning egentligen?
Vad händer om man inte undercuttar?

Det sitter ju klor (dog teeth eler dogs på engelska) på sidan av dreven. Vid undercuttning så slipar man dessa så att sidorna lutar innåt. Härigenom hjälper vridmomentet till att får drevparen att dras ihop hårdare. Det är original på sportster på alla växlar sedan länge men ännu inte på alla sporthojar.

J

Helt ot,men kom å tänka på en gång när jag stannade vid ett rödljus,bredvid en finsk långtradare.
Chaffisen som hade fönstret öppet kollade lite lojt på hojen,sen lutade han sig ut,och sa på knackig svenska:
"Tre hackspettar i en kaffeburk".
Varken mer lr mindre......:D

Helt ot,men kom å tänka på en gång när jag stannade vid ett rödljus,bredvid en finsk långtradare.
Chaffisen som hade fönstret öppet kollade lite lojt på hojen,sen lutade han sig ut,och sa på knackig svenska:
"Tre hackspettar i en kaffeburk".
Varken mer lr mindre......:D

:rofl :tummenupp Det är ju precis så en trepip med expansionskammare låter på tomgång :hihi

http://www.youtube.com/watch?v=g0ib96oTYXM

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...