Snabb start från stillastående?

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Tänkte kolla med er, hur man startar snabbast från stillastående.. Jag menar lite mer detaljerad beskrivning. Varvtal, hur snabbt kopplingen släpps upp osv, för att få bästa resultat. Vet att det kan sklija från hoj till hoj osv.. men lite råd vore bra.

Bara seriösa svar tack..!!
 
Höga varv och mycket slit av koppling.
Koppling slits alltid vid bra resultat :)
 
När jag körde R6 brukade jag försöka ligga på ca 8000 varv vid starten. A och O är att ha blicken på lamporna för att få så kort reaktionstid som möjligt. Där finns många meter att tjäna! Kopplingen nästan på dragläge, och sen gäller det även att inte slira för mycket på kopplingen, så att man förlorar driv på det. Dumpar du kopplingen för fort åker framhjulet upp istället...
 
Olika tekniker beroende på vad man sitter på för matrial/motor!

Ha mellan höga varv, vid start släpp kopplingen så hojjen börjar röra sig framåt
en bit, efter detta maxgasa och styr accelerationen med kopplingen.

Dock så var det den sista hojjen jag körde rakt fram med min gamla zx9'a jag hade! Så nya hojjar kanske går bättre på något annat sätt...
 
Brukar lägga i frambroms, dra koppling till dragläge sen en 7-8000 varv.
Ligger rätt hårt på dragläge och slira på kopplingen och sen släpper bromsen vid start. Gasa mkt och slira på koppling.
Men jag är ingen expert på nått vis utan det är bara så jag gör.
 
Varvstopp och släpp kopplingen rakt av. Glöm inte att luta dig framåt bara...:tummenupp
 
Just under vridmoment max brukar jag lägga mig. Var det är känner du när du accelererar med hojjen, det är på det varvtal där det känns som att motorn drar hårdast (inte att förväxla med effekten!)

Den växel du ska starta på väljer du med att tänka vilken växel som den just och pass reser på just över det här varvtalet. Reser den inte så välj en lägre växel helt enkelt!

Det är lite enklare på en cross/supermoto-hoj eftersom man kan lägga det ben man har nere i backen framför fotpinnen. På det här sättet tvingar du foten att inte falla bakåt när du startar och dessutom påminner det om att du ska plocka upp foten på fotpinnen så fort som möjligt. Du MÅSTE träna in att göra så även om du inte hittar något på cykeln att stödja dig på.

Med överkroppen försöker jag ligga över styret. Det är viktigt att få fram vikten men också att få NER vikten. På grund av att alla har olika kroppsform måste du själv hitta bästa sättet att göra detta!

Jag brukar hålla cykeln med bakbromsen för att ha bäst kontroll med gasen när man släpper på. Många använder fram men jag tycker att cykeln gärna "hoppar" iväg då. Dålig gaskontroll må hända men att använda bakbromsen gör det lättare.

Innan starten går/medans folk radar upp sig: Lägg dig på 4000 varv och släpp ut kopplingen tills du känner att hojjen börjar dra, prova detta några gånger så att du är säker på hur kopplingen släpper på och du vet hur fort du kan släppa ut den.

När väl lamporna släcks och starten går måste du behärska dig själv och slira iväg mjukt. Minsta lilla ryck gör att framhjulet kommer upp och du måste släppa av för att få tillbaka den på backen och ett par meter är förlorade. Å andra sidan så ska du inte slira för länge heller, släpp ut kopplingen så fort som det går utan att framhjulet kommer upp alltför högt. Slira på kopplingen tills du kommer över vridmomentmax, från det är det bara gaskontroll som gäller upp till det varvtal du ska växla på.

Har man inte växelbrytare kan man lägga lite tryck på växelpedalen så går nästa växel i när man går mot varvstoppet. Beror ju självklart på vad man kör för motor och vilken växel man startar på. Har man effekt hela vägen upp till varvstoppet eller startar man på ettans växel så kan det vara fördel att använda sig av den tekniken medans om man kör en stor hoj och startar på tvåan eller trean ska man välja att växla i vanlig ordning

Än en gång, glöm inte benet! Låt det inte släpa efter!

Jag har gjort en start i R600 och folk är verkligen inte bra på att starta. Tog två led direkt och tredje ledet innan första kurvan. Så det spelar ingen roll att jag kör en annan sport ;)
 
Last edited:
Har ju inte provat starter med en R600 men har två lite mer generella bidrag.

Man får en stabilare takeoff med bägge fötterna i marken innan start. Alla dragracingförare jag sett startar med bägge fötterna nere men jag har ju inte sett alla.
Dom flesta crossförare startar med bägge fötterna nere men inte alla sedan växlar många med hälen på vägen upp med foten till fotpinnen. Crosskängor har oftast en plastbit på höger känga pga det. Det kräver en del träning och jag växlar själv inte så.

Reflexerna förbättras av att man slappnar av samtidigt som dom flesta människor spänner sig när dom vill reagera snabbt. Alltså var mentalt laddad men ändå avslappnad när du väntar på startsignalen. Rätt känsla tränas nog lättast in genom någon form av kampsport. Efter 100 smäller på snoken lär man sig alltid nåt... :D
 
Har ju inte provat starter med en R600 men har två lite mer generella bidrag.

Man får en stabilare takeoff med bägge fötterna i marken innan start. Alla dragracingförare jag sett startar med bägge fötterna nere men jag har ju inte sett alla.
Dom flesta crossförare startar med bägge fötterna nere men inte alla sedan växlar många med hälen på vägen upp med foten till fotpinnen. Crosskängor har oftast en plastbit på höger känga pga det. Det kräver en del träning och jag växlar själv inte så.

Reflexerna förbättras av att man slappnar av samtidigt som dom flesta människor spänner sig när dom vill reagera snabbt. Alltså var mentalt laddad men ändå avslappnad när du väntar på startsignalen. Rätt känsla tränas nog lättast in genom någon form av kampsport. Efter 100 smäller på snoken lär man sig alltid nåt... :D

Om man åker 125 tvitakt växlar man med hälen på vägen upp, på en större hoj är alltid bäst att ha båda fötterna i marken, starta var det enda jag kunde när ja åkte cross så jag bytte till dragracing:D INGEN dragracer startar med en fot på pinnen
 
Om man åker 125 tvitakt växlar man med hälen på vägen upp, på en större hoj är alltid bäst att ha båda fötterna i marken, starta var det enda jag kunde när ja åkte cross så jag bytte till dragracing:D INGEN dragracer startar med en fot på pinnen

Jag når helt enkelt inte ner så jag måste starta me en på pinnen :D
 
Just under vridmoment max brukar jag lägga mig. Var det är känner du när du accelererar med hojjen, det är på det varvtal där det känns som att motorn drar hårdast (inte att förväxla med effekten!)

Nu förväxlar du nog moment med effekt, eller tvärt om.. :tungan

Dessutom kan jag inte förstå varför man ska starta på någon annan växel än ettan.
Hur fort går din pärla när du drar ur den på ettan? trean?

Är det någon annan som startar på tvåan eller trean? I så fall varför?

Själv har jag bara gjort tre fyra starter på licenskursen än så länge,
men det verkar ju som om att det finns tid att hämta på starten.. :gnissla
 
Nu förväxlar du nog moment med effekt, eller tvärt om.. :tungan

Dessutom kan jag inte förstå varför man ska starta på någon annan växel än ettan.
Hur fort går din pärla när du drar ur den på ettan? trean?

Är det någon annan som startar på tvåan eller trean? I så fall varför?

Själv har jag bara gjort tre fyra starter på licenskursen än så länge,
men det verkar ju som om att det finns tid att hämta på starten.. :gnissla

På en sporthoj är nog inget annat än ettan aktuellt men i cross startar man alltid på tvåan eller rent av trean ibland. Vitsen är att man slipper växlingmomentet då du tappar drag på bakhjulet en bråkdels sekund. Och bakhjulsspinn kombinerat med realtivt låg utväxling gör att man inte förlorar nåt.

Trean används sällan men kan ge bättre start i dom fall där hojen verkligen orkar hålla drag redan från start. Det kräver ofta ganska bra arbete med kopplingen och med risk för att man släpper upp den för mycket så att man helt tappar bort sig från effektpuckeln.

Ettan på crosshojar kunde dom ha lämnat kvar i Japan för den använder man ändå bara om man ska puttra försiktigt i depån vilket inte ens är tillåtet.
 
På en sporthoj är nog inget annat än ettan aktuellt men i cross startar man alltid på tvåan eller rent av trean ibland. Vitsen är att man slipper växlingmomentet då du tappar drag på bakhjulet en bråkdels sekund. Och bakhjulsspinn kombinerat med realtivt låg utväxling gör att man inte förlorar nåt.

Trean används sällan men kan ge bättre start i dom fall där hojen verkligen orkar hålla drag redan från start. Det kräver ofta ganska bra arbete med kopplingen och med risk för att man släpper upp den för mycket så att man helt tappar bort sig från effektpuckeln.

Ettan på crosshojar kunde dom ha lämnat kvar i Japan för den använder man ändå bara om man ska puttra försiktigt i depån vilket inte ens är tillåtet.

Trean på större crosshojar 450 4-takt ger en enormt bra start men blir svårt att kontrollera, tvåan ger konstanta starter, ettan är inte ens att tänka på, Har du fått i ettan så har du trampat ner en gång för mycket..
 
:) Tackar för att du sammanfattar min text!

Känner ett stänk av ironi, fast ja e inte helt säker..

När man startar på trean blir det ju lite av speedway start dvs bakhjulet spinner ju så in i h-vete och det kan ställa sig på tvären eller framhjulet far upp mot himlen onödigt fort:D

De här är ju iof en racingtråd och vi diskuterar cross f´låt
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top