Som jag har förstått det så suger vissa "mobiltelefon-gps'er" hem kartorna löpande via dataöverföring, medans till andra (tex Nokia N95) får man med en CD skiva och får föra över själv från dator.
Vill man däremot ha röstkommandon till Nokian lär den slanga hem dom löpande(hur mycket plats kan några ljudfiler med "höger" "vänster" "avfart" "påfart" och lite annan skit ta, jag vill ju inte att den ska berätta bygdens historia)
Hur just Ericssons modeller gör vet jag inte, men jag har fått intrycket att dom vill slanga hem saker rätt ofta.
Till Nokias telefoner med Symbian S60 v3 (som bl a N95, N73 och N82 begagnats med) finns mycket större möjligheter till att använda program då de har ett betydligt mer avancerat operativsystem än standardlurarna från SonyEricsson som har JAVA-baserade operativsystem.
Köper man navigationstjänsten till Nokialurarna laddar man ner kartor och dylikt till telefonen via datakabeln och slipper på så sätt löpande kostnader. Samma sak med tredjepartsmjukvara som säljs av bland andra Garmin, Tomtom och Route66. Wayfinder är väl den enda lite mer kända tjänsten där kartorna hela tiden laddas ner.
SonyEricsson-lurarnas enklare operativsystem har helt enkelt inte utrymme för en mer avancerad karttjänst där kartorna sparas lokalt.
(hur mycket plats kan några ljudfiler med "höger" "vänster" "avfart" "påfart" och lite annan skit ta, jag vill ju inte att den ska berätta bygdens historia)