Fälgar GSX-R 750 -00

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Hej,

JAg funderar på att byta fälgarna på min gixxer och tänkte kolla om någon har ett tips på lite "modernare" (fler och smalare ekrar) fälgar från någon annan, nyare modell som passar. Eftermarknadsfälgar är inte ens att tänka på. Visst är det snyggt, men 20000:- för att putsa till utseendet på hojjen lägger jag inte!

/frez

Finns inget som passar direkt men det är inte värre än att det går att fixa med nya distanser och andra bromsskivor. Ducati 749 eller Aprilia Mille hjul går att få tag på för under 10kkr paret men det kräver en del pill för tillpassningen.

Finns inget som passar direkt men det är inte värre än att det går att fixa med nya distanser och andra bromsskivor. Ducati 749 eller Aprilia Mille hjul går att få tag på för under 10kkr paret men det kräver en del pill för tillpassningen.

Vad är det vanligaste problemet man kan stöta på med anpassningen av bromsskivor? De allra flesta är väl utan offset? Diameter?

Jag har iaf satt distanser mellan ok & okfäste när det inte passat riktigt, billigare än skivor. Skulle du våga sätta distanser bakom skivorna?

När och i vilka lägen skulle du byta skivor som första åtgärd? Obs, jag pratar inte RR.

Totalt 5 st frågor blev det, shoot:)

Vad är det vanligaste problemet man kan stöta på med anpassningen av bromsskivor? De allra flesta är väl utan offset? Diameter?

Jag har iaf satt distanser mellan ok & okfäste när det inte passat riktigt, billigare än skivor. Skulle du våga sätta distanser bakom skivorna?

När och i vilka lägen skulle du byta skivor som första åtgärd? Obs, jag pratar inte RR.

Totalt 5 st frågor blev det, shoot:)

Problemet med skivor är vanligen diametern men även förekomst/avsaknad av offset förekommer. I detta fall beställer man nya bromsskivor från ISR som man kan få skräddarsydda när det gäller offset och diameter. Sniklösning på diameterproblematik är att få fräst distanser till oken något som är vanligt när man hänger på stora skivor på motarder, fräser man en distans rätt går det ju dessutom att kompensera för fel offset även om allt för extrema offset är olämpliga att korrigera denna väg. Jag ser inga problem med att använda sig av distanser om man inte är jätteseriös RR åkare och har lagt 15000 på att handla bromsprylar.

Jag hade inte använt mig av distanser på skivorna utan inriktat mig på att flytta bromsoket.

Byta skivor gör man om man har råd men då en uppsättning ISR skivor går på minst 5000 är det kanske lite svårt att motivera om man bara vill ha lite fräckare hjul på sin gammelmoppe.

Hmmm, jag var rädd för att svaret skulle bli lite mer komplicerat.

OK, såhär då: Jag kan tänka mig att olika tillverkare har olika offset på sina skivor mm, men exakt hur mycket? Har alla verkligen så olika att det inte går att byta mellan olika cyklar? Skulle inte tro det.I mina ögon är avståndet mellan gaffelbenen ganska konstant på olika hojjar. De flesta kör ju med 17" och 120 framhjul. Med detta gravt generaliserande påstående menar jag att det inte borde vara så stora skillnader på offseten. Diametern på skivorna borde inte heller vara problematiskt då de flesta idag ligger mellan 300 och 320mm.

Eller är jag ute och cyklar.....nej just faan vinter....insnöad kanske.....:)

OK, såhär då: Jag kan tänka mig att olika tillverkare har olika offset på sina skivor mm, men exakt hur mycket? Har alla verkligen så olika att det inte går att byta mellan olika cyklar? Skulle inte tro det.I mina ögon är avståndet mellan gaffelbenen ganska konstant på olika hojjar. De flesta kör ju med 17" och 120 framhjul. Med detta gravt generaliserande påstående menar jag att det inte borde vara så stora skillnader på offseten. Diametern på skivorna borde inte heller vara problematiskt då de flesta idag ligger mellan 300 och 320mm.

Nej jag tycker inte det är så svårt. Det passar ju "aldrig" rakt av, och andra distanser behöver du ju om det skiljer 1 mm. Likaså om det skiljer 20 mm.

Det går ju som sagt att flytta bromsoken oftast, så är det kanske löst sen.

Det är ingen raketforskning.

Skillnaden är inte så stor men det går inte att acceptera mer än möjligen en enstaka mm fel i offsetet då centralisering av bromsskivorna är extremt viktig. Till detta kommer att bultmönstret har en tendens att skilja sig så det går inte att hänga på skivor från sin GSXR på ett CBR hjul trots att offset och diameter stämmer....

jag har byggt många hojar o blandat friskt ifrån alla fabrikat det ingen större vetenskap att passa ihop dom olika fabrikat dock måste du ha någon som kan svarva fräsa till dej hållar just nu på med en hd med inslag av kawa gafel bromser-yamaha cuts-ducati 748 sving allt går om man vill

Givetvis måste varje skillnad kompenseras för, men det är ju som sagt inte direkt rocket science. Vad jag menar är att varje tillverkares fälgar är extremt lika till sin utformning. De klassiska treekrade som sitter på min gixxer finns ju på en miljard andra hojjar (känns det som), av verierande märken. Det känns som om detta är "standardkomponenter". Men jag kan mycket väl ha fel.
De är väldigt lika, om inte exakt likadana, som det som suttit på mina tidigare cyklar från Triumph.

Ska ta mig en titt och jämföra med en CBR900 och en SP-2 någon dag.

/frezon

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...