Räkna utväxling genom lådan

Mellan vev och ingående växelaxel i lådan.

Primären kan vara antingen rem (på Harley), kedja (främst på gamla hojar har jag fått för mig) eller drev.

Last edited:
Precis som GuW säger så är primary reduction ratio utväxlingen mellan veven och ingående axel i lådan dvs mellan kopplingskransen och kugghjulet på veven.

På en modern cykel med kuggdriven koppling ändrar man inte denna utväxling något som dock är möjligt på Harleys (med remdriven låda) eller på äldre engelska cyklar (med kedjedriven låda).

...som dock är möjligt på Harleys (med remdriven låda) eller på äldre engelska cyklar (med kedjedriven låda).

Rem är ju vanligt på HD, men original är det faktiskt triplexkedja i oljebad. Men det går ju som sagt lika lätt att ändra primärutväxling för det. Nästan lättare med kedja eftersom kedjan till skilldan från belt använder sig av kedjesträckare modell glidsko.

Rem är ju vanligt på HD, men original är det faktiskt triplexkedja i oljebad. Men det går ju som sagt lika lätt att ändra primärutväxling för det. Nästan lättare med kedja eftersom kedjan till skilldan från belt använder sig av kedjesträckare modell glidsko.

Det är pinsamt att erkänna men jag har faktiskt aldrig skruvat originalharley:näsblod

Det är pinsamt att erkänna men jag har faktiskt aldrig skruvat originalharley:näsblod

Jag tycker att kedjedriften är bättre än belt, det är mer ingenjörmässigt snyggt att ha en tripsexkedja i oljebad, skyddad från smuts, än att ha en belt som går i det fria och lätt går sönder av sten om man kör grusväg. Dessutom försvinner ju twinnens fördel av att vara slank när man grottar ditt belttransmission på över 4" i bredd. Åas kan man ju ta bort stödet om man går upp till 6" belt :näsblod

Jag tycker att kedjedriften är bättre än belt, det är mer ingenjörmässigt snyggt att ha en tripsexkedja i oljebad, skyddad från smuts, än att ha en belt som går i det fria och lätt går sönder av sten om man kör grusväg. Dessutom försvinner ju twinnens fördel av att vara slank när man grottar ditt belttransmission på över 4" i bredd. Åas kan man ju ta bort stödet om man går upp till 6" belt :näsblod

Det är ungefär som de byggare som absolut skall ha extrembreda bakdäck, stödet kan snart skrotas skiten kommer att stå upprätt ändå:D

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år