Julklapp till sig själv, ny dator

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Bara tre veckor kvar till jul. Så börjar bli dags att beställa sig en ny dator i julklapp till sig själv. Har dock lite dålig koll på vad man ska köpa.

Bästa datorn för 8000-10000:- ?

Ska användas till lite spel och bildredigering, även koppla till tv'n för att spela upp film.

Köp _inte_ en fabriksdator utan bygg en egen dator på t.ex. komplett.se och gå på Intel-spåret. Vad gällande grafikkort, orkar du inte vänta på de 'restade' 8800GT eller 3870... köp ett x1950pro eller 8600GT.

Hade det varit jag hade jag väntat på 8800 gt eller 3870 alt köpt ett annat kort ur 8800 serien.

Så bråttom har du väl inte? Annars kan du ju sätta i ett gammalt kort sålänge.

Tjenare-

Jag går i tankarna att svänga ihop en ny rackare jag med, så jag har rådfrågat folk på Sweclockers. Klicka här så får du kanske lite hum om vad som är bra att köpa, annars är det bara att registrera sig och skriva en lite "Hjälp mig" tråd så kommer du få mer hjälp än vad du önksar dig :tummenupp

Dom kan sina saker med andra ord. Lycka till :)

Den med E6750. Snabbare cpu för de flesta hemanvändare samt ett bättre moderkort. Q6600 är till för de som pysslar med rendering. Ska du klocka är även det enklast gjort med e6750-riggen. Då tiden är kommen för nya spel som nyttjar alla fyra kärnorna finns mycket bättre och billigare proppar tillgängliga.

Den med E6750. Snabbare cpu för de flesta hemanvändare samt ett bättre moderkort. Q6600 är till för de som pysslar med rendering. Ska du klocka är även det enklast gjort med e6750-riggen. Då tiden är kommen för nya spel som nyttjar alla fyra kärnorna finns mycket bättre och billigare proppar tillgängliga.

Men varför har du då en q6600 själv?
Jag hade tagit den med fyra kärnor alla gånger i veckan.

Kollade lite datorer på blocket för några dagar sedan. Blev skitförvånad över hur mycket dator man kan få för pengarna där.. Värt att kolla upp om du ska köpa nytt. :tummenupp

Men varför har du då en q6600 själv?
Jag hade tagit den med fyra kärnor alla gånger i veckan.

Min Q6600 G0 (en i raden av klockningsprojekt) går att klocka till 3600, en E6750/E6850 går att klocka en bra bit över 4000 luftkylt. Icke-klockat spöar en E6750/E6850 en Q6600 i dagens spel och flesta applikationer. När det är läge att köra quad på riktigt, dvs när spel och apps är anpassade, finns det definitivt nyare snabbare och billigare quad-cores att köpa.

Min Q6600 G0 (en i raden av klockningsprojekt) går att klocka till 3600, en E6750/E6850 går att klocka en bra bit över 4000 luftkylt. Icke-klockat spöar en E6750/E6850 en Q6600 i dagens spel och flesta applikationer. När det är läge att köra quad på riktigt, dvs när spel och apps är anpassade, finns det definitivt nyare snabbare och billigare quad-cores att köpa.

Toms Hardware hade ju ett test för nån månad sen med just stock- och överklockade dual core och quadproppar. Slutsats:

"Even though the dual-core model is able to reach higher clock speeds, the quad-core wins in the final analysis thanks to multi-threaded software. If you have the extra $88 to spare for the Q6600, we recommend you choose it over its little brother. In our opinion, the dual-core version simply isn't worth it any more. The situation is even more dire for the E6850, which costs as much as the Q6600, making it an even tougher sell."

...trimma - DET är livet det!

Häsenfräsen, det var en 'väldsberömd' drink på Åsbogården anno sent 70-tal. Jo jag vet, jag ÄR gammal.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon