Bästa trimmet till Ducati 999s?

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
1078s
Hej,

Vilket är det bästa trimmet till Ducati 999s? Är det ett öppet helsystem 57mm i titan/rostfritt från Termignoni med nytt ECU, luftfilter och utan katalysator? Hittade ett på Ebay för 10.000,-

Hur många decibel blir det?

Har någon en ljudfil från 999 med öppet termignoni?

Det bästa trimmet är ett 1120cc kit med omarbetade toppar, nytt insprut och helssystem med kit tändboxar och sprutstyrning. Kostnad ca: 8.500 euro

Ett helsystem är det billigaste / enklaste trimmet, efter bantning.

Eller menade du vilket som är bästa avgasröret:va Isf ingen aning..

För vilka pengar?
Du kan ju köpa en 999 F07 motor för runt 100-200 tusen?

Det finns säkert några tips på Ducceklubbens forum om trim för en 999S.
T ex, 57mm Termisar helsystem är inte alltid bättre än slip-on, har jag sett på nämnda forum.

/Mackan

Fråga TomTom här på forumet, han kan rätt många knep. ;)

Mvh
Jörgen

Bästa trimmet är alltid svårt att svara på då alla har sina egna preferenser.

Ställa in hojen rätt är alltid värt pengarna. Om man inte vill göra något ingrepp i motorn så är kamtiming följt av mappning verkligen prisvärt, bättre respons och fetare mellanregister.

Kan man tänka sig att göra ingrepp i motorn kommer topparna högt upp på listan, bygga om kanalerna och göra bra säten (Kanalerna är tyvärr inte nå vidre orginal på 999) och plana topparna för lite mer komp, helt ok budgetlösning.

Vidare finns det ju inget tak förstås.
I januari kommer det stå två 999or med extra dressing klara för bänkning, återkommer om det :P

Bästa trimmet är alltid svårt att svara på då alla har sina egna preferenser.

Ställa in hojen rätt är alltid värt pengarna. Om man inte vill göra något ingrepp i motorn så är kamtiming följt av mappning verkligen prisvärt, bättre respons och fetare mellanregister.

Kan man tänka sig att göra ingrepp i motorn kommer topparna högt upp på listan, bygga om kanalerna och göra bra säten (Kanalerna är tyvärr inte nå vidre orginal på 999) och plana topparna för lite mer komp, helt ok budgetlösning.

Vidare finns det ju inget tak förstås.
I januari kommer det stå två 999or med extra dressing klara för bänkning, återkommer om det :P

http://www.proservice.se/ ?? Då Lr :näsblod

Jag ägnade lite kraft åt att jämföra de hojar jag bänkade samma dag med samma förutsättningar. Den blå är en 999S 03 med 57mm helsystem annars orginal, den gröna en 999R 04 med 57mm helsystem, timade kammar, fullt mappad och den röda en 999S 06 med orginal grenrör, ingen kat och rensad ljuddämpare annars orginal.

999_slipon_vs_57mm.gif

Den röda var såklart intressant pga bäst overall + lägst kostnad. Jag har gjort en deal med ägarna till dem att byta avgas så snart bänkning går att genomföra och se skillnaden. Förutsättningarna var lite olika vid testtillfället, den blå var knappt inkörd, alltså ringarna var inte satta alls (mesigt inkörd), å andra sidan borde R:en gjort bättre då. Olika resultat verkar man få vänja sig vid med testastrettan. Å andra sidan kanske det är samma procent som desmoquattro bara att det syns lättare med fler pållar??
Riktigt prov, samma dag med olika avgas kommer i vår.

Hej igen,

Ja "bästa" är ett svårt begrepp. Eftersom jag har begränsade resurser tycker jag att det betyder något i stil med "most value for money". Alltså med vilket trim får man mest effekt per investerad krona?

En annan intressant fråga är hur man får fram det vackraste och mest högljudda ljudet ur 999?

TomTom: Vem gör den timingen bäst i Göteborgsområdet? Biscaya? Vad kostar det? Skall man kombinera det med ett öppet dekattat Termignoni?

Hur får man fram fetaste ljudet? Räcker det att plocka bort kat och innanmäte i ljuddämpare? Eller är ett Termignoni bättre också för ljudet? Jag vill ha ett riktigt asocialt raceljud.

Biscaya är helt ok, ring dem och fråga.
Något öppet system är så bra ljud det blir, ingen större skillnad mellan dem.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år