Supermoto trimtråden!

fick tillbaks min topp idag.. har varit på puttsning hos JPmotorsport.

ska bli spännande o testköra :)
 

Bifogat

  • toppen.JPG
    toppen.JPG
    61.5 KB · Visningar: 150
  • insug.JPG
    insug.JPG
    54.5 KB · Visningar: 235
  • avgas.JPG
    avgas.JPG
    64.7 KB · Visningar: 215
  • förbränningsrum.JPG
    förbränningsrum.JPG
    53.1 KB · Visningar: 186
fick tillbaks min topp idag.. har varit på puttsning hos JPmotorsport.

ska bli spännande o testköra :)

Såg nästan bra ut....... På insuget skulle jag viljat ha mer D portat med större flöde mot mitten av toppen.. På utblåset har dom ju glömt/inte orkat slipa på varje sida av styrningen. Man tunnar ävnen styrngen en aning. Även taket var för ojämt. En sådan där portning kan jag göra för 200 kr:tummenupp Vill inte klaga eller vara märkvärldig på någe vis men det finns gubbar på turboforumet som kan porta!
 
Helt klart min favorit tråd på SH, mycket intressant även om man bara förstår hälften...

Hur börjar man med portning? Eller hur lär man sig?

Du börjar med radiostyrt Jet/fläkt flygplan och bygger planen själv.. När du åker fortast i världen på ett visst antal watt, så är du en grym portare.:tummenupp Väldigt svårt att få till effektiva insug utblås på sådana .... Eller lite enklare Läs allt du kan komma över om portning... titta på bilder av erkända bra portare.... Ju fler = bättre ... Lyssna på farbröder som snackar en massa goja om portning:) Bilda en egen uppfattning.. starta porta sönder en massa toppar.. Sen börjar det likna något:tummenupp
 
Last edited:
Såg nästan bra ut....... På insuget skulle jag viljat ha mer D portat med större flöde mot mitten av toppen.. På utblåset har dom ju glömt/inte orkat slipa på varje sida av styrningen. Man tunnar ävnen styrngen en aning. Även taket var för ojämt. En sådan där portning kan jag göra för 200 kr:tummenupp Vill inte klaga eller vara märkvärldig på någe vis men det finns gubbar på turboforumet som kan porta!

hehe.. ungefär sånna svar jag vänta mej från dom som kan =) alla säger olika. hans teori var att själva kanalen inte är så viktig utan att det är vid ventilsätet och ca 10mm ner som man hittar den mesta effekten.
skrev inte att ventilsätena var nerfrästa och för o jämna ut kompet så var den plan´fräst lite.
 
hehe.. ungefär sånna svar jag vänta mej från dom som kan =) alla säger olika. hans teori var att själva kanalen inte är så viktig utan att det är vid ventilsätet och ca 10mm ner som man hittar den mesta effekten.
skrev inte att ventilsätena var nerfrästa och för o jämna ut kompet så var den plan´fräst lite.

Storstånkor över 500cc är känliga på volymen/utformningen även på halsen, För dom drar så enorma halsbloss när dom väl öppnar , Till skillnad från en 600 raserspis som delar upp på 4 bloss! Det är skitviktigt på vilken sida av ventilen bränsleluftströmmarna träffar. Ja alla har en egen teori, därför är det bra att lyssna på så många som möjligt och bilda sig en egen uppfattning.
 
Storstånkor över 500cc är känliga på volymen/utformningen även på halsen, För dom drar så enorma halsbloss när dom väl öppnar , Till skillnad från en 600 raserspis som delar upp på 4 bloss! Det är skitviktigt på vilken sida av ventilen bränsleluftströmmarna träffar. Ja alla har en egen teori, därför är det bra att lyssna på så många som möjligt och bilda sig en egen uppfattning.

jo jag försöker samla på mej teorier :)

han hade portat några 525 toppar förut till nån snubbe som körde sm i cross. hade gett bra resultat då o lär göra det nu med.
 
slipon Hva

Tjena!
Har precis läst igenom denna kanon tråd och måste genast börja modda lite!
Jag har en Hva 570 TE som jag tänkte göra en slip on till om jag får tag på nån beggad som man kan kapa lite i...Det jag funderar på är , det är två pipor på min hur gör jag inne i ljuddämparen för att komma ner till ETT perforerat rör? Helst vill jag inte plocka isär original burken för att kolla.Finns kanske nån som har gjort en? Det är säker hur simpelt som helst men den hjärncellen som var någorlunda kreativ har gått för dagen...:näsblod
 
Omsvetsad ram och filtret monterat med 75mm avloppsrör från Bauhaus. Gummimuffen återanvänds för anslutningen http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0989.JPG

Nu vet jag vad jag ska göra i vinter. Men hur viktigt är det att man lägger pengar på filtret? Måste man klämma dit tex. ett KN-filter eller funkar det med biltemas för 149:-

Sportluftfilter, rostfritt och förkromat stål
Med täckt topp av rostfritt nät. Tillverkat och designat för att passa en stor bredd av både standard- och specialbilar. Sportluftfiltrets ekonomiska luftgenomsläpp ger ökad effekt och acceleration. Topp av rostfritt stål och bas av förkromat stål. Filtermaterial av högkvalitativ polyesterväv och rostbeständigt metallnät. Filtret är tvätt- och återanvändningsbart. Ø 76 mm (3").
http://www.biltema.se/Archive\Product_images\33\Large\33-234_l.jpg
 
Nu vet jag vad jag ska göra i vinter. Men hur viktigt är det att man lägger pengar på filtret? Måste man klämma dit tex. ett KN-filter eller funkar det med biltemas för 149:-

Sportluftfilter, rostfritt och förkromat stål
Med täckt topp av rostfritt nät. Tillverkat och designat för att passa en stor bredd av både standard- och specialbilar. Sportluftfiltrets ekonomiska luftgenomsläpp ger ökad effekt och acceleration. Topp av rostfritt stål och bas av förkromat stål. Filtermaterial av högkvalitativ polyesterväv och rostbeständigt metallnät. Filtret är tvätt- och återanvändningsbart. Ø 76 mm (3").
http://www.biltema.se/Archive\Product_images\33\Large\33-234_l.jpg

Jo det är nog en stor skillnad då det kostar 5-10 gånger mer.
Sen är KN kända för lång livslängd.
 
Nu vet jag vad jag ska göra i vinter. Men hur viktigt är det att man lägger pengar på filtret? Måste man klämma dit tex. ett KN-filter eller funkar det med biltemas för 149:-

Sportluftfilter, rostfritt och förkromat stål
Med täckt topp av rostfritt nät. Tillverkat och designat för att passa en stor bredd av både standard- och specialbilar. Sportluftfiltrets ekonomiska luftgenomsläpp ger ökad effekt och acceleration. Topp av rostfritt stål och bas av förkromat stål. Filtermaterial av högkvalitativ polyesterväv och rostbeständigt metallnät. Filtret är tvätt- och återanvändningsbart. Ø 76 mm (3").
http://www.biltema.se/Archive\Product_images\33\Large\33-234_l.jpg

Ser åtminstonde bra ut.... mekonomen har ett som kostar 320kr som ser ännu bättre ut!
 
Hittade inget med bild på Mekonomen, har du ngn länk till en bild kanske?

Nej ....Det finns evn bara på den här lokala mekonomen? Jag kör dessa filter i en v70 och en audi. mkt nöjd. Finns i tre olika rördim, Har mjuk radie inv som kn och luftinsläpp på även gavel:tummenupp

Vet nån om det är stor effektskillnad på billiga luftfilter typ Biltema jämfört med Kn? (när utseendet inte spelar nån roll... )

Känner ingenting med baken ivf, Och den är känslig (nyrakad) Frågan är hur mycket skit som åker in i motorn? KN filtret kostar runt900-1100 tror jag på lelles det som passar ktm. Kan ju vara dumsnålt att snika:va

Är det någon som vet om det går att fixa varvstopp tidigare än orginala 8200 på xr? skulle vilja sänka till 7000v när jag kör med turbo.
 
Last edited:
Boost.. vad har du för tips på portning när det gäller xr600? "2portan"
Bilder?
Jag har tänkt att bara porta toppen på insugningsidan. avgas är rättså stor från början tycker jag. ägaren ska bara åka is, gata, skog med den så vi vill inte ha nån högvarvs motor.

Jag har svårt att se att man skulle kunna göra några former på kanalerna annat än runda och ca:30mm grova, (orginalförgasarna ska hänga med)

Eller har jag fel?
 
Nu vet jag vad jag ska göra i vinter. Men hur viktigt är det att man lägger pengar på filtret? Måste man klämma dit tex. ett KN-filter eller funkar det med biltemas för 149:-

Biltemafiltret har en mindre insugsarea och annan utformning. Så det är inte lika optimerat för ändamålet som K&Ns. Men det släpper säkert igenom en massa luft ändå, fast så var det det där med hur mycket smuts som följer med luften in också.

K&N-filtret jag använt, kostar i vanliga fall 1200 kr och det är dyrt. Men det är ungefär så bra man kan få det med öppet filter. Man kan nog satsa på andra märkesfilter med rätt utformning, men som inte tar extra betalt bara för namnet (jfr t.ex. Dynojet med andra märken).
 
Är det verkligen sån skillnad på att motera ett "öppet filter" på en stånka!?
Jag kör med ett hederligt Twin Air filter på min Z:a.:tummenupp

Varför tulla på säkerheten, när det finns så mycket annat kvar att göra på en stånka motor i regel.

Jag har kollat på bänk papper som en motorbyggare i USA har lagt ut och det skiljer inte mer än max 1bhp på toppvarv. Dr-z400 eller större:a

Obs. detta är ingen kritik utan bara en fråga.
 
Last edited:
Jag vet inte hur det är på stånkorna, där kanske det spelar mindre roll, men på aprilian får du mest effekt om du tar bort luftburken. Och det är inte bara nån halv hästkraft hit å dit, man kan lägga dem på hög.
 
I mitt fall är det inte mycket motstånd kvar i burken.
Den är totalt urtagen överallt!
Men tar man en standard luftburk skiljer det naturligtvis mycket mycket mer.
 
Nu vet jag vad jag ska göra i vinter. Men hur viktigt är det att man lägger pengar på filtret? Måste man klämma dit tex. ett KN-filter eller funkar det med biltemas för 149:-

Sportluftfilter, rostfritt och förkromat stål
Med täckt topp av rostfritt nät. Tillverkat och designat för att passa en stor bredd av både standard- och specialbilar. Sportluftfiltrets ekonomiska luftgenomsläpp ger ökad effekt och acceleration. Topp av rostfritt stål och bas av förkromat stål. Filtermaterial av högkvalitativ polyesterväv och rostbeständigt metallnät. Filtret är tvätt- och återanvändningsbart. Ø 76 mm (3").
http://www.biltema.se/Archive\Product_images\33\Large\33-234_l.jpg

Jag hade aldrig köpt biltemafiltren, hittade ett sånt i bakluckan på min Bmw. Satan vilken skabbig kvalitet, såg inte ut att filtrera mycket. Jag kommer lägga mina pengar på KN kittet som Sommer i tyskland har, tillsammans med den lilla tratten ;)

Verkar som Rally kammen är det vettiga alternativet då. Hur stor skillnad är det mellan Mikuni TMR40 och Keihin FCR41MX fuggarna, märks det överhuvudtaget ?

Mikuni TM och TMR, är det något mer än accpumpen som skiljer ?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top