Bra och billig verkstad som kan Saab 9-5?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Behöver fixa handbromsen som ej tar samt vänster helljus (lampan är hel) och "den blå kontrollampan" för helljus som inte funkar. Nån som har bra tips på vem eller vilken verkstad som kan tänkas kunna fixa detta i gbg krokarna?? Eller kanske nån som har en felkods avläsare till att börja med..? Tips mottages tacksamt.

Helljusproblemet är en klassiker som även jag (eller snarare min bil) har haft. Det är helljusreläet, det orange:a som drabbas av kallödningar. Plockade ut mitt och lödde om två, tre punkter och sedan dess har jag inte haft några som helst problem.

Tjoa till om du behöver mer info.

Last edited:
Jag anser hellre att det är handbromsproblemet som är en klassiker. Har haft fyra SAAB:ar i min ägo, och ingen utav dessa har haft en handbroms som funkar om det är kallare än -5 grader. Inte ens min nuvarande 9-5:a.

Jag anser hellre att det är handbromsproblemet som är en klassiker. Har haft fyra SAAB:ar i min ägo, och ingen utav dessa har haft en handbroms som funkar om det är kallare än -5 grader. Inte ens min nuvarande 9-5:a.

Kass isolering åt wiren, kommer in fukt.. har dom inte kommit med några gummitutor som löser problemet?

Det är nog mycket möjligt att det är så. Även min 9-5 lider av kass handbromswire. Verkstaden (Gustaf E) vill ha 1700 pix för att byta .. burr ..

Men om du söker på trasigt helljus på saabforum så ska du få se att även detta problem förtjänar epitetet "klassiker".

Jag har haft en massa Saabar, ingen av dom har haft problem med handbromswiren, förän jag började köra in bilen i garaget över natten :huvet

Nu är det precis som alla berättar ett helvete med att det fryser/rostar både där och i dörrlås.

Dessutom har dom första rostbubblorna börjat dyka upp.
(efter 20år och 30tusen mil)

Hade du bott i sthlm så kanske jag kunnat hjälpt dig..
För info så böt jag skivor, belägg + handbromsbackar på min 9-5 för tot 800 spänn.. Bak alltså. Köpte grejjerna på biltema, har kört över 1000 mil nu med det och det funkar kanon, garvade lite åt polaren när han köpte bromskivor till sin bmw... 1995:- st :D

Jag har haft en massa Saabar, ingen av dom har haft problem med handbromswiren, förän jag började köra in bilen i garaget över natten :huvet

Nu är det precis som alla berättar ett helvete med att det fryser/rostar både där och i dörrlås.

Dessutom har dom första rostbubblorna börjat dyka upp.
(efter 20år och 30tusen mil)

Säger man att de första rostbubblorna dykt upp efter 20 år och äger en saab så är det ett säkert tecken på att man bor i en saltfri miljö :D

Tack för alla bra svar! Helljusrelät kan förhoppningsis nån kompis fixa. Får ringa runt till några verkstäder och höra om dom kan fixa till handbromsen. Nån duktig mekare i gbg som vill tjäna en slant?

Säger man att de första rostbubblorna dykt upp efter 20 år och äger en saab så är det ett säkert tecken på att man bor i en saltfri miljö :D

Den förra Saaben körde jag på skroten efter 20år/ 35000 mil, den hade inte en rostbubbla...

Och, nej, den var inte tvättad dom sista fem åren, innan dess hände det väl, fast väldigt sporadiskt...

Är bara wiren hel och löper lätt i höljet, så justerar du enkelt detta själv:

1. http://www.falconetti.se/Just_pbromsbackar_doc20103.pdf

2. http://www.falconetti.se/Just_pbromsvajer_doc20103.pdf

/HCC

Tack för länkarna! Har nu konstaterat att det inte är nåt fel på vajern. Spännde upp den men bromsverkan blev bara marginellt bättre. Dock kunde vi inte hitta skruven för att justera bromsbackarna enligt bilden och länken. Kanske för att bromsbackarna är slut och behöver bytas...?? Detta får nog fixas av nån som kan meka lite bättre än jag. Fler tips är välkommna!

Just det, helljuset fixades enkelt enligt tidigare länk :)

Tack för länkarna! Har nu konstaterat att det inte är nåt fel på vajern. Spännde upp den men bromsverkan blev bara marginellt bättre. Dock kunde vi inte hitta skruven för att justera bromsbackarna enligt bilden och länken. Kanske för att bromsbackarna är slut och behöver bytas...?? Detta får nog fixas av nån som kan meka lite bättre än jag. Fler tips är välkommna!

Just det, helljuset fixades enkelt enligt tidigare länk :)

Kom ihåg att ALLTID justera vid backarna ute i trumman innan justering på wire. Justera alltid ut wiren först så den är slapp som en hä****sk* innan du justerar backarna. När det är gjort justerar du det sista på wiren.
Fungerar det inte så byt backar med monteringsdetaljer och förfar på samma sätt enligt ovan.

Lys in genom hålen för hjulskruvarna så ser du backarnas justerhjul.

Kom ihåg att ALLTID justera vid backarna ute i trumman innan justering på wire. Justera alltid ut wiren först så den är slapp som en hä****sk* innan du justerar backarna. När det är gjort justerar du det sista på wiren.
Fungerar det inte så byt backar med monteringsdetaljer och förfar på samma sätt enligt ovan.

Lys in genom hålen för hjulskruvarna så ser du backarnas justerhjul.

När vi lyste i hålen syntes inget som skulle kunna likna ett justerhjul men det kanske då berodde på att vi felaktigt spännt vajern först. Kanske värt att ta en titt på det igen innan jag lämnar bort den...

Vänta nu... Är det trummor bak på Saab 9-5? Ni kan inte mena allvar? Jag som letar efter en vettig 9-5:a nu, då får jag lägga ner det och söka efter nåt annat. Man kan ju inte köpa en såpass ny bil och få trumbromsar!

Vänta nu... Är det trummor bak på Saab 9-5? Ni kan inte mena allvar? Jag som letar efter en vettig 9-5:a nu, då får jag lägga ner det och söka efter nåt annat. Man kan ju inte köpa en såpass ny bil och få trumbromsar!

Det kan ju vara så att handbromsen är en trumma inuti skivans centrum också?

Det skulle förvåna mig om en 9-5'a har trumbromsar bak, förvisso stammar den från Opelkomponenter, men Saab hade skivbromsar runt om redan på den första 99'an...

Det skulle förvåna mig om en 9-5'a har trumbromsar bak, förvisso stammar den från Opelkomponenter, men Saab hade skivbromsar runt om redan på den första 99'an...

Bromsar Saab 9-5:
Låsningsfritt bromssystem (ABS)
Skivbromsar med servo runt om, de främre ventilerade.
Parkeringsbromsen verkar på separata bromsbelägg bak.

HCC

Läste men tänkte inte till att det var handbroms vi snackar om. Då är jag med, jag trodde att någon skämtade med mig först.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back