Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hmmm man kan ju undra vilka brott som räknas in i statistiken, skulle inte förvåna mig om fortkörning, diverse triviala brott räknas in och ni vet väl att ALL statistik ljuger.
MC-relaterat?
Stäng tråden omedelbart, har moderatorn sommnat![]()
Nej, han diggar bara och hänga på sånt här anti-blatte snack.
Självklart!Om han sa så var han dåligt påläst. Inte första gången det händer en politiker i och för sig.
Jag citerar en Finsk rapport om Finsk våldsbrottslighet:
In addition to the differences in the general homicide rate (which is in
Finland triple to that of the Scandinavian countries)...
http://www.optula.om.fi/uploads/8aje3o5e7qyyx.pdf
Men brott på fyllan kanske inte räknas av ministern? Achmed super ju så lite...
Om ministern nu verkligen sa så, du verkar ju inte så säker på källan?
![]()
Känns bra att du respekterar sidans ägare![]()
Haha , tummen på spikenSjälvklart!
Finnarna är ju utlänningar.
Jag är rätt säker på att fler brott begås av utlänningar än av svenskar.
Globalt sett, alltså
Du glömde hedersmord och gruppvåldtäkter!Norska medborgare står tydligen majoriteten av lagbrotten. (alla brottstyper, stöld, misshandel osv.)
Du glömde hedersmord och gruppvåldtäkter!![]()
Precis det jag menade, skrivs de nåt negativt om invandrare då är man automatiskt nasse.Nej, han diggar bara och hänga på sånt här anti-blatte snack.
Jag mindes nog helt rätt!
Här är statistiken:
http://www.bra.se/extra/measurepoin...b493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf
Sidan 37.
Här syns att nordiska länderna är överrepresenterade, och jag har för mig att Norge var högst bland de nordiska.
Detta nyanserar debatten lite, tycker jag. Bättre att se på fakta än hur man upplever situationen.
Ja visst är statistik intressant. I rapporten du bifogat delges att de 1 520 000 brott som gjorts så står människor med båda föräldrarna födda i Sverige för 60 procent av dessa brott, 20 procent med en eller båda föräldrar födda utomlands samt närmare 20 procent som är födda utomlands.
Detta är att se på det svart på vitt. Tyvärr så skjuts inte den faktorn till att invandrare utgör en minoritet i Sverige. (jag kan inte siffran men låt oss säga 10 procent av sveriges invånare har invandrarbakrund).
Nu ska här räknas lite:
I rapporten framgår att studien är gjord på invånare mellan 15-51 år och den totala summan är 4.4 miljoner. Ponera då att 10 procent av dessa har invandrarbakrund. alltså 440 000 personer.
Av de 1 520 000 brott som gjordes stod ovanstående grupp alltså för ca 40 procent. = 608 000 brott. (1520000x0.4)
Kollar vi på de med båda föräldrar födda i sverige så står dom för 912 000 brott. (1520000x0.6)
Så där, då har vi kommit en bit på vägen.
Nu fortsätter vi lite till.
Nyss kom vi fram till att de som har båda föräldrar födda i sverige stod för 912 000 brott. Då kan vi ju passa på att räkna ut hur mkt brott varje person gör i snitt:
912000 / (4400000x0.9) = 0.23.
Denna grupp gör alltså 0.23 brott per person.
Nu går vi vidare med de resterande 40 procenten:
608000 / (4400000x0.1) = 1.38
Denna grupp gör alltså 1.38 brott per person.
Detta tycker jag nyanserar debatten lite
Statistik har många aspekter.
Ett bra exempel på det är ju att var femte person i världen är kines.
Jag känner dock en familj som har sju barn och ingen föddes till kines![]()
Måste slutligen skriva att jag håller med dig om att man inte måste vara från Irak för att hitta på bus. Norrmän, finnar och vi svenskar är inte så dåliga heller![]()
Du är ett lysande exempel på varför man vänder sig till BRÅ för statistik om brott...
Finessen med denna rapportern är just det att man inte behöver räkna på den något mer. Läs hela rapporten istället för att göra den själv.
![]()
Bemöt följande istället:
I rapporten så framgår det att mer än 95% av alla invandrare med två utlandsfödda föräldrar har aldrig varit misstänkta varken tillgreppsbrott eller våldsbrott. Hur får du det att gå ihop med din matematik?
Gör om gör rätt.
Läs dig till kunskap, istället för att fabricera den.
Nej det gjorde jag inte, dom finns upptagna i statistiken.
Det finns en variant på det som vi svenskar kör ibland:
Kvinnan vill skiljas, det vill inte han. Hon insisterar, detta resulterar i att han skjuter ungarna i sina sängar på natten. Sedan jagar han hustrun runt huset med en yxa, som han sedan efter många försök lyckas ta henne av daga med. Inte en vägg på nedervåningen i det fina "älvsbyhuset" är utan blodsstänk. Efter några ångestladdade timmar så sprider han sedan ut sin hjärnssubstans över 3kvadratmeter uppe i det vitglaserade taket i sovrummet, med handledning av gyttorps rådjursammunition.
Alla kulturer tycks ha sine egna perversa varianter på "hedersrelaterat" våld.
Tyvärr alltför vanligt.
Nej, det har du rätt i, det glömde jag. Statistiskt sett är det vanligare med min "svenssonkväll", än din beskrivning av hedersmord. Givetvis inte exakt min beskrivning, men om vi räknar mord + självmord i samband med skilsmässa.men glömmer att din beskrivning av en Svenssonkväll inte är r i k t i g t lika etablerad som företeelse som ett hedersmord.
Nja, men det var ju du som kom med påståendet att:
"Denna grupp gör alltså 1.38 brott per person."
Denna uträkning är ju lite intressant om man betänker rubriken på s42.
95% av utrikes födda är inte misstänkta för vare sig tilgreppsbrott eller våldsbrott.
Synd att du inte försvarar din uträkning mer, det hade ju kunnat bli intressant att veta hur du och BRÅ kommer till så skilda slutsatser.
Avseende på intentionen, så var det snarare att föra in lite sakliga argument, debatten har ju saknat lite av den varan. Det finns ställen i rapporten som pekar på problem med integrationen. Men på det stora hela så visar denna rapport på en annan bild än den som framställs på sporthoj.
Okeeej, du räknade fel för att du inte läste hela rapporten?
(eller?)
Så om du hade tagit andra siffror på ett annat ställe, hade du kommit fram till samma slutsats som på sida 42?
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten