Köpt första hoj, vad göra inför vintern?

Olof.he

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ingen ännu
Har just köpt in första hoj och nu fixat plats inför vintern åt den i ett garage en bra bit bort. Vad bör jag göra innan jag ställer undan den? Hörde något om att ladda batteriet(har just nu ett splitternyt sådant), är det jätteviktigt? Vad händer om jag inte gör det? Hörde även från nån att jag skulle åka dit och starta den då och då(jobbigt om den är långt bort) för att bensinen inte ska bli dålig? Har hört så mycket olika grejer, kan nån hjälpa mig sålla ut vad det är jag FAKTISKT måste göra innan det blir kallt och den får stå länge, ville inte åka ut dit ofta i onödan.

Hojen är en gamma Hondal XBR500.

Last edited:
Plocka ur batteriet och underhållsladda det med lämplig laddare.
Starta INTE då och då. Du kommer bara att göra kallstarter, vilket innebär et ökat slitage och kondens i ljuddämpare/avgassystem. Om du då dessutom har batteriet kvar kan det ta slut.
Dränera förgasare om sådana finns. Se till att den är avspolad från salt. Sänk gärna trycket däcken en smula. Fetta in tätningar( packboxar o dyl)
Om den är tvättad kan du vaxa och polera. Smörja wires etc.
Du kan, om du vill, hälla en tsk olja i cyllarna med.

Så det stämmer alltså INTE att man ska fylla tanken med ister och däcken med metaformhydrikolja?

Bensinen blir dålig oavsett nivå i tanken. Ingen cirkulation i bränslesystemet. Sen så brukar jag alltid underhållsladda batteriet för att hålla det i trim. Palla upp den givetvis, i synnerhet om man sänkt ringtrycket. Sen som ovan talare skrev att fetta in alla gummidetaljer på hojen. Om det är o-ringskedja så smörj skiten. Tvätta den gärna också så inget gror fast. Inget kul när vårsolen inte har nåt att reflektera mot.

Plocka ur batteriet och underhållsladda det med lämplig laddare.
Starta INTE då och då. Du kommer bara att göra kallstarter, vilket innebär et ökat slitage och kondens i ljuddämpare/avgassystem. Om du då dessutom har batteriet kvar kan det ta slut.
Dränera förgasare om sådana finns. Se till att den är avspolad från salt. Sänk gärna trycket däcken en smula. Fetta in tätningar( packboxar o dyl)
Om den är tvättad kan du vaxa och polera. Smörja wires etc.
Du kan, om du vill, hälla en tsk olja i cyllarna med.

Hmm ... jag har för mig att ett ökat ringtryck är att föredra :va

kan nån hjälpa mig sålla ut vad det är jag FAKTISKT måste göra

Måste man justera lufttrycket på hösten?
Måste man dränera förgasarna?

Jag skulle nog nöja mig med att ta ur batteriet och fylla tanken helt (om den ska stå kallt)
Om den står varmt så vet jag inte om du överhuvudtaget MÅSTE göra något alls.
Den ska ju bara stå några månader, vad kan hända?

Finns nog lika många olika åsikter som det finns hojägare.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år