Motorolja och E85

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Undrar hur vanlig motorolja beter sig vid användandet av E85 i stället för vanlig bensin.
Måste ju bli andra slaggprodukter med E85, för bilsidan finns ju sk specialolja avsedd för ändamålet.

åh fan, vad är det för olja som du har i bilarna då:va :va

Har för mig att jag sett motorolja (för bil) speciellt avsedd för Etanol någonstans.

Ett utdrag jag hittade på nätet:
"Etanol är inte helt kompatibel med normala smörjoljor för bensinmotorer. Vid ren etanoldrift krävs därför oljor med något annan sammansättning."

Hej alla

Någon olja speciellt anpassad för E85 finns inte ännu, såvitt jag kan konstatera.
Och ingen jag talat med har heller sett ett behov av det heller.
Även om ryktet går att E85 går hårdare åt oljan.

Det hela bygger på ett litet misstag.

Och det är att, jodå, när man börjar tanka E85 i en bil, eller hoj, som tidigare enbart gått på bensin, så kommer etanolen att rena motorn väldigt effektivt.
(plocka isär en E85 motor får ni se! Sotfritt!)

Detta gör att man iaf ÅTMINSTONE bör lägga in ett EXTRA oljebyte mitt i intervallen sedan man började köra, detta för att t.ex filter osv blir snabbare fyllda med glöff, och då är det även lämpligt med lite ny olja.

När man sedan gjort det där extra oljebytet + de två ordinarie (inalles tre byten) så kan man lugnt återgå till ordinarie intervall.

M.v.h

Ett utdrag jag hittade på nätet:
"Etanol är inte helt kompatibel med normala smörjoljor för bensinmotorer. Vid ren etanoldrift krävs därför oljor med något annan sammansättning."

Det låter misstänkt likt tvåtaktssnack, dvs att hitta en olja som blandar sig med E85.

kör på samma olja du hade innan. inga problem alls. inte i bilvärlden iaf.

Hej alla

Någon olja speciellt anpassad för E85 finns inte ännu, såvitt jag kan konstatera.
Och ingen jag talat med har heller sett ett behov av det heller.
Även om ryktet går att E85 går hårdare åt oljan.

M.v.h

Som jag har förstått det så är etanol elakare mot den del viskositetsadditiv men då mina kemikunskaper är bättre än tribologikunskaperna har jag inte kunnat verifiera detta.

Som jag har förstått det så är etanol elakare mot den del viskositetsadditiv men då mina kemikunskaper är bättre än tribologikunskaperna har jag inte kunnat verifiera detta.

Så kan det säkert vara.
Inget jag (ännu) fått verifierat.
Men som nån sa: Etanol kokar bort fort och lätt när motorn blir varm.
Dessutom över-nursar de flesta sin hoj, och byter olja oftare än de byter kalsonger...
Så problemet är ett ickeproblem skulle man kunna säga :)

*/ ?>
Back