Acewell-mätare varv inställning?

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Köpte hojen med en acewell 3853 (inte helt 100 på numret nu i huvudet) mätare. Problemet är att det mesta är ganska dåligt gjort, och varvmätaren är inte alls rätt inställd.

Som jag förstår så finns det två inställningar som har med detta att göra

* SPC-X.X RPM - Engine rotation per signal

* cXXXX - Circumference

Hojen är en Suzuki SV650S -99.
NÅgon som vet hur jag tar reda på vilka värden som gäller? :huvet

gå in på acewells hemsida o ladda hem manualen det är ett starkt tipps.
Sedan däckets omkretts kan du ju bara ta o mäta med ett måttband

Antal rotationer per signal.... ja den överlämnar jag till någon som kan mera om din motor typ men troligen är det 2 eller räknade jag galet nu ?

gå in på acewells hemsida o ladda hem manualen det är ett starkt tipps.
Sedan däckets omkretts kan du ju bara ta o mäta med ett måttband

Antal rotationer per signal.... ja den överlämnar jag till någon som kan mera om din motor typ men troligen är det 2 eller räknade jag galet nu ?

jag har ju kollat på deras hemsida. och det enda som står är hur man ställer in allt. måste fortvarande veta vad / vart man får tag på

* Circumference

* Engine rotation per signal

jag har ju kollat på deras hemsida. och det enda som står är hur man ställer in allt. måste fortvarande veta vad / vart man får tag på

* Circumference

* Engine rotation per signal

Cirkumference mätar du, det är omkretsen på ditt däck.
Droppa en droppe färg på däcket, rulla hojen tills du har två färgprickar på golvet att mäta mellan...

Engine rotation per signal beror ju på var du tar signalen ifrån?
Men det är ju relativt lätt att kolla om det stämmer, ställ moppen på tomgång, visar mätaren mellan 1000 och 2000 så är det rätt antal signaler per motorvarvvisar den mellan 2000 och 4000 så står den fel...

(EDIT) förutsätter hyfsat sportig radfyra IOFS, En Harley borde visa 750-1000, ofta är dom ställda lägre än så av ägarna, och den som har lyckats få moppen att ticka över långsammast brukar vara så stolt över det att dom lämmnar den på tomgång i evigheter, med dålig smörjning som följd :D

Last edited:
Cirkumference mätar du, det är omkretsen på ditt däck.
Droppa en droppe färg på däcket, rulla hojen tills du har två färgprickar på golvet att mäta mellan...

Engine rotation per signal beror ju på var du tar signalen ifrån?
Men det är ju relativt lätt att kolla om det stämmer, ställ moppen på tomgång, visar mätaren mellan 1000 och 2000 så är det rätt antal signaler per motorvarvvisar den mellan 2000 och 4000 så står den fel...

(EDIT) förutsätter hyfsat sportig radfyra IOFS, En Harley borde visa 750-1000, ofta är dom ställda lägre än så av ägarna, och den som har lyckats få moppen att ticka över långsammast brukar vara så stolt över det att dom lämmnar den på tomgång i evigheter, med dålig smörjning som följd :D

ahh. så det var det.. sry, tidigare, jag missförstod dig. problemet är att tomgången gick inte bra, har skruvat lite på känn men vore jju trevligt att veta mer exakt.. men antar att intervallen är rätt stora..

då ska jag nog kunna få till den att funka :yoparty

tackar för svar!

ahh. så det var det.. sry, tidigare, jag missförstod dig. problemet är att tomgången gick inte bra, har skruvat lite på känn men vore jju trevligt att veta mer exakt.. men antar att intervallen är rätt stora..

då ska jag nog kunna få till den att funka :yoparty

tackar för svar!

Jo, antingen visar den rätt, eller dubbelt så mycket/hälften så mycket som rätt varv, du kan aldrig hamna 200varv fel.

om du har en varvräknare som tenderar till att hoppa runt ganska mycket tex vandrar flitigt mellan 500-2500 varv så har de troligen bara lindat givarkabeln till varvräknaren runt en tändkabel. har redan provat den varianten. funkar inget vidare. istället skall den ligga på primärsidan på tändspolens krets (på den sidan som styrs av databoxen dvs den som inte är +12V)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år