Konstig sak på mitt avgasrör.

90-95km/h på mätaren är inte dåligt för en 4-takt Kinascooter på 50cc.
Cdi´n är varvtalsbegränsad på vissa.
Variatorn har en utväxlingsbegränsning.
Sätt i tyngre Malossi variatorvikter , där hittar du den extra farten för att köra mätaren fullt ut.
Ev lätt förgasarjustering för rätt bränsleblandning.

Håll koll på ventilerna och byt till riktig olja.
Det bästa var att min drog 0.17l / mil.

lugna sej lite här nu.... det är inte direkt så enkelt med vikter och kopplingsfjädrar som alla tror. det ligger en hel vetenskap bakom dedär.

kopplingsfjädrarna styr hur mkt du måste varva för att kopplingen ska greppa. alltså är det helt beroende på hur stark motor du har... om du inte tycker de e skitcoolt att varva satan och sticka med ett ryck och ev ett litet res som resultat....

variatorn styr utväxlingen. ju mer du varvar, ju längre ut i variatorn glider vikterna och utväxlingen ändras. har du för tunga vikter kommer utväxlingen ändras för fort och det blir som att starta på 6an med en växelmaskin.

som sagt en hel vetenskap och vill du inte experimentera med en helvetes massa vikter och fjädrar bör du ha lite kunskap om vad du gör.

och du som snacka om din gileramoppe. det är ingen blindtarm...... bra då har vi den saken klar?

jag ska försöka få bort den där lilla ringen som ligger ivägen i variatorn ikväll och se om det gör skillnad.

Varför flyttades tråden? Ok att det är en moppe vi snackar om med det handlar ju trots allt om motor och teknik. Känns som att den hamnade fel nu.

Hur som helst. Jag var ute ikväll och skruvade isär förgasaren igen. Finns ingen spärr i den utan man kan gasa fullt. Jag tog isär exakt alla delar på luftfilterboxen. Finns inga begränsningar där någonstans. Sen försökte jag få bort variatorkåpan för att kunna ta bort variatorringen, men det gick inte att få loss den. Jag lossade alla skruvar och sen bände jag och slet som fan och slog med gummihammare men det går inte att rubba den. Kicken kan väl sitta kvar? På något moppeforum jag läste stod det att den kunde göra det.

Varför kör du moped egentligen? :va
Måste man köra tar man bilen. Har man ingen sån tar man kollektivtrafiken.
Har aldrig förstått varför man kör moped efter man fyllt 16 år :confused:

...och då kanske du kan upplysa oss okunniga om exakt vad det rör sig om ? :pannkyss

sa de förut. men kan säga de igen. inga problem.

En EGR-ventil (lr ERG kanske de heter... lär mej aldrig). sköter avgasreningen ytterliggare än katalysatorn.

Varför flyttades tråden? Ok att det är en moppe vi snackar om med det handlar ju trots allt om motor och teknik. Känns som att den hamnade fel nu.

Hur som helst. Jag var ute ikväll och skruvade isär förgasaren igen. Finns ingen spärr i den utan man kan gasa fullt. Jag tog isär exakt alla delar på luftfilterboxen. Finns inga begränsningar där någonstans. Sen försökte jag få bort variatorkåpan för att kunna ta bort variatorringen, men det gick inte att få loss den. Jag lossade alla skruvar och sen bände jag och slet som fan och slog med gummihammare men det går inte att rubba den. Kicken kan väl sitta kvar? På något moppeforum jag läste stod det att den kunde göra det.

gissar på att du glömt nån skruv. på min satt de en skruv mitt på kåpan som jag missade första gången. annars brukar de kunna sitta skruvar lite oschyst in under kåpor som i princip är omöjliga att komma åt utan att riva halva moppen.

förhoppningsvis sitter det en ring runt axeln och din moppe går lite fortare. men är de en 4t så går dom inte bra i ostrypt utförande heller tyvärr. samma med 125orna. 4taktarna brukar inte ens vara strypta medan en 2t får de dubbla om du plockar strypningarna.

är den dessutom strypt elektroniskt brukar man känna de ganska tydligt. accar den fint och stannar av vid 50-60 så är den antagligen strypt inne bland alla härliga kablar.

Last edited:
Varför kör du moped egentligen? :va
Måste man köra tar man bilen. Har man ingen sån tar man kollektivtrafiken.
Har aldrig förstått varför man kör moped efter man fyllt 16 år :confused:

Jag kör moped till jobbet för att det går mycket snabbare än tunnelbanan.
Det går mycket snabbare än att köra bil, plus att jag har gratis parkering utanför jobbet mitt i innerstan. Med bil måste man leta parkering minst en halvtimme varje gång plus att det kostar 100kr+ per dag att parkera.
Jag kör moped för att jag inte vill slösa körtimmar på min husaberg 650 motard på att pendla till jobbet i innerstan.
Jag sparar ca 1 timme av min tid varje dag på att köra moppe helt enkelt.
Dock ska jag säga att jag tycker att det är pinsamt att åka moppe. Jag ska byta ut min moppe och min husaberg mot en ktm 950 i vår har jag tänkt och då kommer jag att köra den till jobbet.

En EGR-ventil (lr ERG kanske de heter... lär mej aldrig). sköter avgasreningen ytterliggare än katalysatorn.

gissar på att du glömt nån skruv. på min satt de en skruv mitt på kåpan som jag missade första gången. annars brukar de kunna sitta skruvar lite oschyst in under kåpor som i princip är omöjliga att komma åt utan att riva halva moppen.

förhoppningsvis sitter det en ring runt axeln och din moppe går lite fortare. men är de en 4t så går dom inte bra i ostrypt utförande heller tyvärr. samma med 125orna. 4taktarna brukar inte ens vara strypta medan en 2t får de dubbla om du plockar strypningarna.

är den dessutom strypt elektroniskt brukar man känna de ganska tydligt. accar den fint och stannar av vid 50-60 så är den antagligen strypt inne bland alla härliga kablar.

Jag har inga skruvar mitt på kåpan. Fattar verkligen inte varför jag inte fick bort den.
Jag har en 4-takts moppe. Jag tror att jag har mest elektronisk strypning. Det stryper inte i toppfart, men det känns som att den stryper motor på något sätt när man gasar.

Last edited:

Nja, om det var Gileran vi pratade om så fanns det inte någon EGR-ventil. Det är möjligt de börjat med sådant på senare år, men den här modellen (tvåtaktare) var det verkligen bara en påsvetsad rörstump på kanske 1dm som var ihopklämd i änden. Ingen kat heller - sånt funkar mindre bra på tvåtaktssystem av förklarliga skäl...

var du glad att den bara flyttades, alla mina moppetrådar (som jag enbart lägger in här för att jag litar mer på sh:s meckgurus än på nån liten finnig moppepojke med nollkoll vad han gör) har tagits bort efter typ tre inlägg...:confused:

Jag kör moped till jobbet för att det går mycket snabbare än tunnelbanan.
Det går mycket snabbare än att köra bil, plus att jag har gratis parkering utanför jobbet mitt i innerstan. Med bil måste man leta parkering minst en halvtimme varje gång plus att det kostar 100kr+ per dag att parkera.
Jag kör moped för att jag inte vill slösa körtimmar på min husaberg 650 motard på att pendla till jobbet i innerstan.
Jag sparar ca 1 timme av min tid varje dag på att köra moppe helt enkelt.
Dock ska jag säga att jag tycker att det är pinsamt att åka moppe. Jag ska byta ut min moppe och min husaberg mot en ktm 950 i vår har jag tänkt och då kommer jag att köra den till jobbet.

Varför kör du inte en 125-150 cc scooter? De är billigare att försäkra än en moppe och går mycket bättre.

Själv tycker jag att en "bruksmotard" typ ktm 640 eller Xt660X är en 1000 gånger bättre pendlar hoj i stan än en scooter. Trottoarer, reufuger, trappor och cykelbanor = No problems!:tummenupp

Varför kör du inte en 125-150 cc scooter? De är billigare att försäkra än en moppe och går mycket bättre.

Själv tycker jag att en "bruksmotard" typ ktm 640 eller Xt660X är en 1000 gånger bättre pendlar hoj i stan än en scooter. Trottoarer, reufuger, trappor och cykelbanor = No problems!:tummenupp

Jag tänkte att det funkar väl lika bra med en eumoppe som en 125 skoter eftersom att jag bara kör i stan. jag kör från kungsholmen till östermalmstorg så det är enbart körning inne i smeten.

Jag pendlade men en R1'a till jobbet förut och det var nice, men den sålde jag tyvärr. Moppen skall dock bytas mot ktm 950 på våren.

Jag måste dock ändå säga att jag tror att en trimmad moppe är nog snabbast mitt inne i stan för den är så smal. När jag körde 660 till jobbet var det svårare att köra mellan bilarna och jag slog ofta styret i backspelgar.

Nja, om det var Gileran vi pratade om så fanns det inte någon EGR-ventil. Det är möjligt de börjat med sådant på senare år, men den här modellen (tvåtaktare) var det verkligen bara en påsvetsad rörstump på kanske 1dm som var ihopklämd i änden. Ingen kat heller - sånt funkar mindre bra på tvåtaktssystem av förklarliga skäl...

du har helt rätt. de va en blindtarm på din gilera. men ditt rör va ett par cm tjockt. right? röret vi pratar om här är högst 1 cm.

finns de en blå sladd till cdi:n??? klipp den isåf, då försvinner strypningen, du kan behöva sätta i ett större munstycke för att få ut "maximal" effekt eller pilla lite på luft skruven, tror de är vilket som där....

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back