Export av rr hoj

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Hej

Jag har såld min mc til en kille i Danmark... Vad gör jag med registreringpaperne ?

Kan jag kaste dom bort, eller hur ?? Jag stå ju som ägere av mc:n

Gäller det din gatregistrerade Aprilia RS så är det knivigt. Du skall anmäla export av fordonet men då skall följande saker vara uppfyllda

* fordonets bägge registreringsskyltar (om fordonet endast har en registreringsskylt, till exempel mc, EU-moped klass 1,traktor, terrängsskoter, motorredskap eller släpvagn, ska den enda registreringsskylten sändas in)

* fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2 i original, om ett sådant har utfärdats. I annat fall det registreringsbevis som finns. En kontroll om ett nytt registreringsbevis har utfärdats eller inte kan göras genom att kontakta Vägverket. På handlingen ska säljaren markera att fordonet ska avregistreras med orsak export samt underteckna. Eftersom ingen registrering av ett ägarbyte kommer att ske, på grund av köparens avsaknad av svenskt personnummer, finns det inget krav på att köparen ska skriva under eller namnges, men naturligtvis är detta ett bra tillfälle att notera namnet om kontakt behöver tas i efterhand av andra anledningar.

* kopia på mottagarlandets tullhandling som klart visar att fordonet ifråga har förtullats, eller en kopia på ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där istället.

Det sista är väl lite meckigt då man knappast förtullar något inom EU och killen tänker väl knappast registrera den i Danmark.

Väljer du att inte anmäla export så kommer du årligen att få en faktura från VV på 35kr för en registerhållningsavgift och du är då formellt fortsatt ägare av hojen vilket kanske inte är särskilt spännande.

Gäller det din gatregistrerade Aprilia RS så är det knivigt. Du skall anmäla export av fordonet men då skall följande saker vara uppfyllda

Det sista är väl lite meckigt då man knappast förtullar något inom EU och killen tänker väl knappast registrera den i Danmark.

Väljer du att inte anmäla export så kommer du årligen att få en faktura från VV på 35kr för en registerhållningsavgift och du är då formellt fortsatt ägare av hojen vilket kanske inte är särskilt spännande.

Hmm... den är ju avställd da den bara är for race :rolleyes: Oh well... det kan knappast vära ett problem :D

Jag exporterade en av min BMW bilar för ett litet tag sedan bara....
Och då fick jag tillbaka skyltarna, och även det nya regbeviset i det land
som killen tog det till (tror det var Lithauen..)
Sen var det ok.. men som ni nämner, så lär han väl inte regga in den, och då
kan det nog vara svårare..
Men borde man inte kunna skrota den? Eller?

Precis som alla skriver är det.
Jag skulle sälja en racehoj till en tysk, racehojen hade alla reg-papper m.m. från Vägverket.
För att den ska avregistrerad från svenska register måste export göras eller skrotning. Skrotning kan bara göras av auktoriserade sådan och då ska den vara väldigt skrotad på riktigt så att säga.
Vid export så blir inte fordonet avförd från svenska register föränn den dagen den registreras i i nya landet, innebär att du alltså kommer stå som ägare i svenska register i all evighet i princip och därmed även betala register avgifter.

Det går även att göra en export på annat sätt, då skulle papper skickas av vägverket till den blivande ägaren som ska skriva under och återsända dom till vägverket i sverige. Då blir fordonet avreggat och hamnar i en "grå zon". Det farliga med att göra så är om köparen drar sig ur att genomföra köpet för då existerar inte fordonet längre och kommer aldrig att kunna registreras in i sveriger igen. Det kanske går att fuska med det här sättet eftersom din köpare redan betalt och hämtat hojen, värt att kolla upp!
Ring vägverket och be att få prata med någon om export av fordon, det gjorde jag :tummenupp

/Nitrous

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck