Vilka hjul passar på min Husa 550e -07?

Hondahoj

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2007
Hoj
1997, Honda VTR1000F + 2007, Husaberg 550e + 1982, Yamaha XT400
Hej!
Jag undrar vilka fälgar som passar på min Husaberg FE550e? Det jag är ute efter är en extra uppsättning hjul till vinterdäcken, d.v.s. endurohjul. Jag har sett kompletta hjul till Husaberg MY00 och MY02 till salu, passar de på min hoj? Det vore även bra att veta om det behövs några distanser för att få några hjul att passa.

Jag har provat söka men hittade inget, om någon vet en tråd där detta har tagits upp är jag tacksam för en länk dit.

Mvh

Köp adapterkitt från din närmaste ÅF, finns ett sånt just för att få på äldre hjul på nyare hojar (skillnaden är diametern på framaxeln). Kostar typ 250-300 spänn.

EDIT:
Tror det är det här kittet SXS03540400, kostar bara 193 spänn tydligen...

SXS03540400.jpg

Du behöver såklart en mindre framaxel oxå.

Last edited:
kanon! Med detta kit så passar alltså de äldre Husafälgarna på min hoj?
Tackar för hjälpen!

kanon! Med detta kit så passar alltså de äldre Husafälgarna på min hoj?
Tackar för hjälpen!

Njae, du behöver en mindre framaxel oxå. Den är tyvärr lite dyrare.
Kittet gör att äldre hjul med smalare axel och nav passar i dina grövre gaffelunderdelar.

00-hjulen är jag inte 100 på eftersom det var lite av en mellanmodell med nya plasten men gamla svingen och motorn. Men jag tror de är precis samma eftersom 00an hade nya USD-gaffeln.

Kittet gör att äldre hjul med smalare axel och nav passar i dina grövre gaffelunderdelar.

00-hjulen är jag inte 100 på eftersom det var lite av en mellanmodell med nya plasten men gamla svingen och motorn. Men jag tror de är precis samma eftersom 00an hade nya USD-gaffeln.

Halvnya gaffeln iaf, var 43mm USD på 00 om jag inte minns fel, men hjulaxeln ska vara samma till 03 om jag inte heller i denna sak minns fel:) .

Tackar för svaren hittills. När det gäller KTM-fälgar, är det samma sak där? Att nyare passar direkt på Husan och de äldre behöver extradetaljerna?

Tackar för svaren hittills. När det gäller KTM-fälgar, är det samma sak där? Att nyare passar direkt på Husan och de äldre behöver extradetaljerna?

Jepp! Brytpunkten är 2003.
Förra årtusendet kan jag dock inget om...

Varför inte köpa nyare fälgar med rätt diameter istället för att leta gamla och få strula med distanser?
Tror mina nya kostade under 6000:- Så det skiljer inte så mkt från ett par begagnade.

Om hjulens axelstorlek inte stämmer med hojen, borde det inte funka med att byta hjullager eller är det något mer som förstör?

Kan vara bra att veta till när jag ska motardkitta :)

Varför inte köpa nyare fälgar med rätt diameter istället för att leta gamla och få strula med distanser?
Tror mina nya kostade under 6000:- Så det skiljer inte så mkt från ett par begagnade.

Verkar dyrare att köpa nya om man redan har TVÅ uppsättningar liggandes som han skrev i första inlägget ;)

Om hjulens axelstorlek inte stämmer med hojen, borde det inte funka med att byta hjullager eller är det något mer som förstör?

Kan vara bra att veta till när jag ska motardkitta :)

Kan gå. I det här fallet är det naven som sätter begränsningen. Man skulle kanske kunna tänka sig att svarva upp naven om det finns nog med material i dem. Känns dock inte som en realistisk möjlighet pga en hel massa orsaker :)

Last edited:
Verkar dyrare att köpa nya om man redan har TVÅ uppsättningar liggandes som han skrev i första inlägget ;)

Kan gå. I det här fallet är det naven som sätter begränsningen. Man skulle kanske kunna tänka sig att svarva upp naven om det finns nog med material i dem. Känns dock inte som en realistisk möjlighet pga en hel massa orsaker :)

Ja då är det inte så konstigt :)

Men om man skulle ha mindre axel än vad hjulen är gjorda för då?
Jag måste ju fråga.

Fast nu kanske det inte är så vanligt med större än 20mm iofs.

Men om man skulle ha mindre axel än vad hjulen är gjorda för då?
Jag måste ju fråga.

Fast nu kanske det inte är så vanligt med större än 20mm iofs.

Jovisst, har du större nav/lager i hjulen du vill ha än axeln på hojen går det väl utmärkt att använda andra lager. Svåra är isf att hitta rätt lager.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back