Beringer kit Toprace till XR650

Matti_XR

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
XR650 R/SM
Glad som ett litet barn på julafton packade jag ikväll upp ett efterlängtat paket, innehållande mitt beställda Beringer kit Toprace till XR'en.

Det har låtit vänta på sig eftersom grodätarna skickade fel färg vid första leveransen...

Problemet? Jag beställde ett bromshandtag med SEPARAT bromsvätskebehållare men har fått levererat ett handtag med INBYGGD behållare!

Tänkte att en separat behållare är bättre när man vurpar... igen... (+ vet ej om jag orkar med ännu en period av väntan för att så småningom kanske få rätt grejor...)

Vad säger ni som vet bättre? Separat behållare eller inbyggd??

/M

Bifogat

• Beringer inbyggd.JPG
    Beringer inbyggd.JPG
    89 KB · Visningar: 138
Har separat behållare på min Beringerpump.
Fördelen e väl att man kan byta behållare separat om den skulle gå sönder, nackdelen e väl att man får göra det med när man vurpar ... hehe

Ärligt talat så sticker min behållare upp en del och är rätt utsatt om man lägger sig lite olyckligt.
Modellen med integrerad behållare torde vara betydligt bättre skyddad, speciellt om man kör med handtagsskydds.

Personligen e jag lite förtjust i separat behållare ändå då jag tycker det är lättare å hålla koll på nivå/fylla på bromsvätska än med de intergrerade ... smaksak.

Kör du med den du har ... lär funka alldeles utmärkt :tummenupp

Har separat behållare på min Beringerpump.
Fördelen e väl att man kan byta behållare separat om den skulle gå sönder, nackdelen e väl att man får göra det med när man vurpar ... hehe

Ärligt talat så sticker min behållare upp en del och är rätt utsatt om man lägger sig lite olyckligt.
Modellen med integrerad behållare torde vara betydligt bättre skyddad, speciellt om man kör med handtagsskydds.

Personligen e jag lite förtjust i separat behållare ändå då jag tycker det är lättare å hålla koll på nivå/fylla på bromsvätska än med de intergrerade ... smaksak.

Kör du med den du har ... lär funka alldeles utmärkt :tummenupp

Tack för svaret!

Hmm... Jo, jag kommer att köra med både handtagsskydd (Barkbusters) och "löst fastskruvat" bromshandtag (så att det kan röra sig uppåt/nedåt om det får en smäll vid vurpan).

Jag har valt att köpa nya grejor till XR'en eftersom jag är ganska petig, och för 12 TKR skulle jag ju liksom få allt exakt som jag vill ha det...

Men, som sagt, jag vill inte skicka tillbaka bromshandtaget "i onödan" med tanke på hur leveransen gått så här långt :rolleyes: ... Är därför tacksam för era tips & glada tillrop...

/M

Nackdelen med separat behållare är att den garanterat går sönder vid marksyning ex highsider... Så beställ flera behållare om du bestämmer dig för att byta ut pumpen.

Fördelen med separat behållare enligt mig är att man har bra koll på bromsvätskan och det är väldigt enkelt att byta, bara att skruva av locket, inget kladd med bromsvätskan som rinner över etc... Det är en smaksak, om du tröttnar så kan du byta ut färgen på locket :D

Om du är petig som du säger lämna tillbaka pumpen, Sunbike för ju stå för alla kostnader. Men räkna med lång leveranstid ifrån Frankrike, då Sunbike inte har så mycket på lager.

Last edited:
Behåll den du fick nu för tusan.
100 gånger smidigare med inbyggd behållare.

(Ja man ser inte nivån , men det märker du när all vätska är borta) :D

Nackdelen med separat behållare är att den garanterat går sönder vid marksyning ex highsider... Så beställ flera behållare om du bestämmer dig för att byta ut pumpen.

Kitet är beställt via en mc-handlare (Sunbike säljer endast via återförsäljare).

Snackade dock med Sunbike i våras och det var dom som rekommenderade mig att välja separat behållare (ungefär: billigare att återställa efter highsidern).

De menade väl att ett handtag utan behållare är billigare i inköp...

Om du är petig som du säger lämna tillbaka pumpen, Sunbike för ju stå för alla kostnader. Men räkna med lång leveranstid ifrån Frankrike, då Sunbike inte har så mycket på lager.

Jo tack, jag har redan märkt vad begreppet "fransk leveranstid" innebär. Nästa leverans kanske blir med separat behållare - men säkert i fel färg och passande en MZ 250 -1971...:näsblod

Behåll den du fick nu för tusan.
100 gånger smidigare med inbyggd behållare.

(Ja man ser inte nivån , men det märker du när all vätska är borta) :D

Jo, det lär ju märkas... :kryckor

Smidig är den och ja till och med vacker, men... varför inget nivåfönster?!? Hur bra koll har man då? Eller jag kanske vänjer mig. :D

Jag skulle kört på separat.

Skulle det vatt sommar skulle dock jag behållt den. Nu är det ju nästan vinter, då har man väl tid att vänta på sånna grejor.

Last edited:
Vill du ha en med separat så ska du ju byta. Annars kommer du bli sjukt förbannad den dagen du gör highsidern och pajar den fasta.
Visserligen borde den vara skyddad om du har barkbusters med en alu-skena. Men, man ska ha det hjärtat vill ha :nicka
(Speciellt när priset är som det är på Beringer...)

Ska jag vara ärlig hade inte en aning om att Beringer gjorde en version med separat behållare. Jag har bara sett den du har på bild! :va

Snackade dock med Sunbike i våras och det var dom som rekommenderade mig att välja separat behållare (ungefär: billigare att återställa efter highsidern).

Bruno, rekommenderade mig också att köpa med separat behållare, varför kommer jag inte ihåg. Jag valde med separat behållare, då jag anser att det är mycket enklare att byta bromsvätska. Har inte spillt en droppe sedan jag skaffade detta bromskitt!

Om man lyckas krascha så att pumpen med inbyggd behållare går sönder, så har man nog större problem att bry sig om än själva pumpen...

De menade väl att ett handtag utan behållare är billigare i inköp...

Det jag menade var. Om du bestämmer dig för att byta mot en med separat behållare, köp flera behållare (koppen du har bromsvätskan i) så du har i reserv, om oturen är framme...

Varför skulle pumpen vara billigare med inbyggd behållare?

Hmm... Jo, jag kommer att köra med både handtagsskydd (Barkbusters) och "löst fastskruvat" bromshandtag (så att det kan röra sig uppåt/nedåt om det får en smäll vid vurpan).

Du behöver inte köra med löst bromshandtag. Du kommer aldrig att bryta av bromstaget. Förstår inte varför vissa väljer löst monterat, skruvarna vibrerar ut sig lite då och då. Vad händer om man ligger i 140 och måste tvärbromsa, om pumpen lossnar/vrider sig?

Jag kör med mitt handtag hårt fastskruvat, och har kraschat många många gånger, har endast "slipat" lite på handtaget.

Bifogat

• DSC03136.JPG
    DSC03136.JPG
    84.8 KB · Visningar: 134
:nicka

Jag hittade den när jag gick in på Beringers franska hemsida. Jag har bara använt Sunbikes sida innan.

:hej

Du behöver inte köra med löst bromshandtag. Du kommer aldrig att bryta av bromstaget. Förstår inte varför vissa väljer löst monterat, skruvarna vibrerar ut sig lite då och då. Vad händer om man ligger i 140 och måste tvärbromsa, om pumpen lossnar/vrider sig?

Jag kör med mitt handtag hårt fastskruvat, och har kraschat många många gånger, har endast "slipat" lite på handtaget.

Varför har din bromsvätskebehållare halvbånge?

Vart har du köpt aluminium-behållaren? Sökte på namnen dock fann inte google något aktuellt...

Har länge tänkt att att CNC-fräsa en behållare, men om det finns att köpa så finns det ingen anledning att krångla själv.

Släng upp en länk eller skicka PM :tummenupp

Det är dina ögon som är upp och ner :gnissla
Okej:tungan
Men seriöst?:tungan :confused:

Är det senaste trenden att highsida och landa på bromspumpen? :confused: Måste ju va en chans på milionen. Vet folk som slagit över framlänges vid stoppies och då har locket tagit i... inte så dyrt att byta. Sen att det inte finns något tittglas gör ju inget. Det är bara att fylla fullt och låta gummibälgen trycka ut det som behövs när man sätter dit locket. Börjar vätskenivån sjunka så är det ju verkligen nått som inte står rätt till. Sjunker iof lite när bromsbeläggen slits men inte så man behöver fylla på.

Jag skulle LÄTT ha valt intergrerad behållare eftersom det är smidigare och att jag tycker det snyggare ut. :)

Hur gick det med pumpen?

Fixat! Mc-firman som levererat bromskitet bad mig ringa Sunbike och höra vad som gått snett.

Pratade med Jonas på Sunbike som ursäktade misstaget. Han frågade hur hojen ska användas och eftersom jag kommer att köra uppskattningsvis 80/20 gata/bana, rekommenderades jag att välja separat behållare (räcker ofta med att byta bara behållaren efter kraschen).

Resultat: Sunbike fixar hem ett nytt handtag från Frankrike "overkligt snabbt" till ingen kostnad för mig.

Jag har tidigare bara hört positiva omdömen om Sunbike och deras kundhantering, och jag kan bara instämma... Trevligt bemötande och SUVERÄN service utan krångel, MYCKET PROFFSIGT!!

:)

/Matti

(killen som behandlat min order på Sunbike jobbar för övrigt inte kvar där längre...)

Jag skulle inte grina utan jag skulle bygga ett litet skydd över det. Separata ska alltid bråka på nåt sätt, antingen kröker man stagen, går det hål i slangen eller så kör man bort hela skiten. Sånt kan hända utan att man vurpar också.

Nä tacka vet jag integrerade.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back