Xr650 Sm!!

M@rtin

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2007
Hoj
Honda Cbr1000rr Fireblade -04, KTM 690 SMC -11
Tjena!

Har precis köpt en XR650 SM -02:a :D

Och har tänkt fixa till den lite nu när vintern är kommen så att den är redo för hojsäsongen!!!!:yoparty
Hade bl.a tänkt att fixa en Mikuni TM40 Flatside förgasare och ny plast o lite annat smått o gott..

Skulle bli tacksam om ni kunde visa era snygga Xr650 så man kan få lite härliga tips? :rolleyes:

Så har jag en fråga angående om hastighetsmätaren!

Hastigheten stämmer ju inte när man har motard fälgarna på och jag undrar då om man kan ställa in hjulstorleken på hastighetsmätaren så den visar rätt..? :confused:
eller man är tvungen att köpa en cykeldata....

Hur har ni gjort? :confused:

Ang hastighetsmätaren så måste du köpa en ny vinkelväxel till SM hjulen,kostar väll en 800 spänn nånting.

Som Lvil säger. Man måste byta vinkelväxeln till en som är anpassad till 17". Din närmsta Honda handlare borde ha en. Jag fick min till mina hjul så jag vet inte vad den kostar lös.
Säkert normalt Honda €€€ pris...

Ny plast? Dvs orginal, eller vill du pimpa till den så den liknar något annat??
Ny orginalplast är svin dyrt (jämfört med t.ex KTM). UFO gjorde utbytes plast, men jag vet inte var man får tag på dem längre. Halva priset och i princip samma kvalitet som Honda Orginal.
Klistermärkena kan man också köpa till en nätt rånarsumma (för mig det var runt 800kr vingen eller så...), men det ska finnas alternativ som är fräckare, fast det var så längesedan jag kollade att jag glömt priser och var jag hittade dem.

Mikuni TM40 är najsig :tummenupp

Har du orginalavgasrör eller sitter det något annat på?
Själv har jag Arrows Ti (slipon) och det är jag nöjd med. Väger 1.5kg jämfört med orginal 3.5kg.
Jag köpte det av Eningehardware (tror jag, jag kan kolla om det är av intresse), de har, eller har haft annonser/reklam här på SH.

Min är ganska orginal.
Beringer broms pryttlar och Magura huvudcylinder, Arrows rykrör, Dallara fälgar och nytt styre (orginal suger så otroligt mkt). Hmm, det är väll i stort det mesta...
Jag blingar mest med min TL och XR'n är min "bruks/ban/allt i allo" hoj.

DSC00172.jpg

DSC00246.jpg

DSC00251.jpg

Hur är ljudet i arrow-dämparen? Märkte du effektökning?

Okej.. tack för svaret.. ska höra med närmsta honda handlare o se vad en sådan kan kosta..
Angående plasten så blir blir det nog piratplast(UFO).. har också lagt märke till att orginal plast är svindyrt!!!! :tummenner
Ska köpa en annan framlampa med, det blir väl UFO o miniblinkers..
Nej jag har ett Leo Vince slipon :) som ger ett högt o härligt ljud :yoparty
Min är också ganska orginal med kromade Exel fälgar o beringer broms o K&N filter..

Bifogat

• honda_xr_002.jpg
    honda_xr_002.jpg
    52.1 KB · Visningar: 111
  • honda_xr_004.jpg
    honda_xr_004.jpg
    41.1 KB · Visningar: 124
  • honda_xr_001.jpg
    honda_xr_001.jpg
    39.8 KB · Visningar: 126
Hur är ljudet i arrow-dämparen? Märkte du effektökning?

Ljudet är lägre än med HRC insatsen på orginal dämparen.
Men det säger kanske inte så mycket för HRC'n låter ju sjukt mycket. (IMHO)

Det är lite dovare, men låter fortfarande mycket.
Tycker man det är bra så är det ju bra. Personligen är jag trött på att det ska låta så förbannat mycket. Men korkar man igen XR'än så det blir tystare går den så satans dåligt...

Kraft.
Jämfört med HRC insatsen så är det väll ungefär plus minus noll. Kanske går den lite lite bättre. Men jag har inte bänkat och gjort en före/efter mätning.
Jag köpte den enbart för att jag var så förbannat trött på att den lät så sjukt mycket. Nu låter den bara mycket... :rolleyes:

Arrow Ti väger 1.5 kg uppmätt
och Orginal med HRC tippen i väger 3.5kg (uppmätt på samma våg)
Det är skäl nog att byta :)

Ljudet är lägre än med HRC insatsen på orginal dämparen.
Men det säger kanske inte så mycket för HRC'n låter ju sjukt mycket. (IMHO)

Det är lite dovare, men låter fortfarande mycket.
Tycker man det är bra så är det ju bra. Personligen är jag trött på att det ska låta så förbannat mycket. Men korkar man igen XR'än så det blir tystare går den så satans dåligt...

Kraft.
Jämfört med HRC insatsen så är det väll ungefär plus minus noll. Kanske går den lite lite bättre. Men jag har inte bänkat och gjort en före/efter mätning.
Jag köpte den enbart för att jag var så förbannat trött på att den lät så sjukt mycket. Nu låter den bara mycket... :rolleyes:

Arrow Ti väger 1.5 kg uppmätt
och Orginal med HRC tippen i väger 3.5kg (uppmätt på samma våg)
Det är skäl nog att byta :)
Okej :)

Jag tror jag har Hrc insatsen i min. Den är som original fast större hål typ? Eller står det Hrc på Hrc insatsen?

Tycker i alla fall att den låter helt lagom.

Okej, så det gör ingen skillnad i effekt, då skippar jag nog ny dämpare :)

Edit: Vad kör du för bestyckning i din? Tycker inte att min går helt hundra så jag ska börja laborera lite..

Jag tror jag har Hrc insatsen i min. Den är som original fast större hål typ? Eller står det Hrc på Hrc insatsen?

Japp det har du!

Nått av det första som skruvades i när den hojen var min, den lilla insatsen låter ju dammsugare.:D

Edit: Ang bestyckningen i den hojen har du lågfart 70S har jag för mig vilket ska vara det bästa till dom hojarna, svårt att få tag på är det också. Main vettitusan men den gick kanon när det var några grader varmare iaf, den verken bluddra eller small nått speciellt.

Last edited:
Japp det har du!

Nått av det första som skruvades i när den hojen var min, den lilla insatsen låter ju dammsugare.:D

Edit: Ang bestyckningen i den hojen har du lågfart 70S har jag för mig vilket ska vara det bästa till dom hojarna, svårt att få tag på är det också. Main vettitusan men den gick kanon när det var några grader varmare iaf, den verken bluddra eller small nått speciellt.
Misstänkte att Hrc satt i, den låter gött i alla fall :D

Nej, ingen styrdämpare sitter på, tycker inte den är så "stirrig", men man vet aldrig om det kommer på. Är dock sugen på annan kam, har läst att det ska göra stooor skillnad. Men det blir säkert inte av, roligare att lägga pengar på bensin :hihi

Okej, 70S har jag läst ska vara bra. Vet du vilket hack nålen sitter i?

Jag bytte det munstycket som sitter undertill (mainjet?) från 178 till 180. Och det blev större skillnad än vad jag trodde det skulle bli. Nu lyfter den lättare på 2 och 3 :D

Nej, ingen styrdämpare sitter på, tycker inte den är så "stirrig", men man vet aldrig om det kommer på. Är dock sugen på annan kam, har läst att det ska göra stooor skillnad. Men det blir säkert inte av, roligare att lägga pengar på bensin :hihi

Jag bytte det munstycket som sitter undertill (mainjet?) från 178 till 180. Och det blev större skillnad än vad jag trodde det skulle bli. Nu lyfter den lättare på 2 och 3 :D

Hehe, lyfter på 5an också om du ställer dig upp. :gnissla

Skulle jag ägt hojen nu skulle det varigt första investering på den, du kommer märka att den är riktigt stirrig när du sätter ner den i högre hastigheter. Bättre att sätta dit en sådan innan du märker av det mer. För när den väl börjar wobbla, så är det illa.

Nej var nålen satt har jag glömt tyvärr. =/

Vet gällande lågfarten bara att när jag hade nere och rengjorde förgasaren såg lågfartsmunstycket lite risigt ut så försökte få tag i ett likadant, ringde nog 10 Honda verkstäder + mindre mc firmor och ingen kunde få fram det med "S", så var rädd om det.

Skippa kamen och köp en flatside, lär ju inte gå att jämnföra klippet det blir i maskinen med en sådan och original. Avgas behöver du aldrig byta på dom enligt vad jag hittade på tyska/engelska forum om du inte vill ha ut den sista hästkraften (dvs efter förgasare/kam osv), för det som sitter original är bra! Slipon byte ska man nästan inte ens känna av, bara ljud.

Misstänker att du redan vet om denna sida, annars finns en del godis att handla där :)
www.xrsonly.com

Hej har nyligen vässt till två xr 650, den ena med akra helsystem och kinnmärgsportad topp, 42mm gasare kn filter Hot cam steg 2, Komphöjd till 12-1. kan bara säga att det blev en underbar motorkaraktär drar från 0 varv till 7000v vålsamt! lättar på framhjulet när man lägger i 4an!! utan att rycka i styret! 67hk 70nm! Andra cyckeln (min egen) Kinnmärgsportad topp, tornado steg 2 kamm, egentillvekat helsystem 41mm mikuni, Ej komphöjd, ingen luftburk filter rakt på. 72,3hk 70,3nm!! (Detta är bakhjulshästar) 70nm ända från 6000v till 8000v! toppfart närmare 200! Ang byte av endast kam skulle jag rek hot cam steg 1, då får man bättre drag upp till 5000v sedan är det samma drag upp till 8000v som orginal-k, sätter man i steg 2 bör man komphöja för att få igen låvarvsegenskaperna. drar tokbra från 6000v till varvstopp.

Fyyyfan! Det var inte dåligt! Tack för all info! :)

Blir det något trimm för min del blir det nog hotcam steg 1. Verkar jäkligt prisvärt. Tyvärr bor man ju hemma så man måste lyckas övertala fassan med.. Suck!

Hej har nyligen vässt till två xr 650, den ena med akra helsystem och kinnmärgsportad topp, 42mm gasare kn filter Hot cam steg 2, Komphöjd till 12-1. kan bara säga att det blev en underbar motorkaraktär drar från 0 varv till 7000v vålsamt! lättar på framhjulet när man lägger i 4an!! utan att rycka i styret! 67hk 70nm! Andra cyckeln (min egen) Kinnmärgsportad topp, tornado steg 2 kamm, egentillvekat helsystem 41mm mikuni, Ej komphöjd, ingen luftburk filter rakt på. 72,3hk 70,3nm!! (Detta är bakhjulshästar) 70nm ända från 6000v till 8000v! toppfart närmare 200! Ang byte av endast kam skulle jag rek hot cam steg 1, då får man bättre drag upp till 5000v sedan är det samma drag upp till 8000v som orginal-k, sätter man i steg 2 bör man komphöja för att få igen låvarvsegenskaperna. drar tokbra från 6000v till varvstopp.

Woohoo, Boost is back :hihi

Hur håller växellådan för ~70hk och 70 Nm?

Woohoo, Boost is back :hihi

Hur håller växellådan för ~70hk och 70 Nm?

Håller stenbra... har kört med turbo 700 mil med minst 100hk 100nm med pikar på125hk 135nm! snö ,sand asfalt inte ripa enst på dreven!
håller som bäst på att montera tillbaka turbon nu, för lite pullver med blygsamma 70hk:D

Håller stenbra... har kört med turbo 700 mil med minst 100hk 100nm med pikar på125hk 135nm! snö ,sand asfalt inte ripa enst på dreven!
håller som bäst på att montera tillbaka turbon nu, för lite pullver med blygsamma 70hk:D

Vart kan man se bilder?:drool :drool

Öö, låter för bra/kul för att vara sant:confused: . FRAM MED BILDER/VIDEO:tummenupp

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back