Hur ska jag dubba däcken?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har ju inhandlat lite smalare däck nu så inte däcken ska ta i : Sving, kedja , hästighetsgivare m.m.

Letar nu dubb och lösningar hur man ska få bra fäste och få det att hålla.

# Däck - fixat
# Innerslangar - skall köpas
# Brandslang?
# Dubb eller bult?

Brandslang tycker jag alla pratar om att det är bra att lägga i däcket. Är det för att skydda slangen eller är det för att dra dubben igenom? Kan man åka ned till bransstationen och tigga lite eller?

Nu har jag "R" däck så det finns inte mycket gods att fästa dubben i.

Hittade dessa dubb för 600kr (en sats)
http://www.best-grip.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=36

Skulle det kunna var något?

Helst skulle jag vilja att det vore möjligt att transportera sig på gatan fram till sjön jag tänkt åka, kommer det skita sig då?

//Alex

600kr för 100st = 6kr/st är ju svindyrt! Är du nöjd med 2.5mm utstick så gå till närmsta däckverkstad och be dom köra in taxidubb i dina däck.

Eller också handlar du endurodubbade 17-tummare, dom klarar transport till sjön också. Ett sånt har 300-350 dubb med oftast 7mm utstick.

Brandslang använder man till skruvdubbade däck.

600kr för 100st = 6kr/st är ju svindyrt! Är du nöjd med 2.5mm utstick så gå till närmsta däckverkstad och be dom köra in taxidubb i dina däck.

Eller också handlar du endurodubbade 17-tummare, dom klarar transport till sjön också. Ett sånt har 300-350 dubb med oftast 7mm utstick.

Brandslang använder man till skruvdubbade däck.

Det där med taxidubb lät ju lockande. Skall undersökas:)

Tror inte du hittar så breda däck till enduro som jag har på motarden. Sitter ju 5.5" fälg bak och 3.5" fram. Alltså 120 däck fram och 180 bak

140 känns åt skogen för smalt på en 5,5"-fälg, det blir nog ganska intressant profil på det däcket... :rolleyes:

Ja, men vad har du för alternativ?

Denna TZR250 har ett 2.5" brett framdäck på en framfälg som är strax över 2" bred! (Framdäck till en 85cc-cross)
Man får ju faktiskt kompromissa bland dom alternativ som finns.

Bifogat

• TZR_framB.JPG
    TZR_framB.JPG
    135.1 KB · Visningar: 303
Skruvdubben du länkade till behöver mer ( tjockare ) gummi att skruva i.

Kör du på sjön med "taxidubb" känner du dem inte ens.

Har dom hållt så bra så du kan köra även denna vinter?

Känns som att dom bulten blir dyra och slipandet måste tagit eveigheter.

Skulle du kunna fixa fler bult kan du ju tjäna en slant:)

M6+2 brickor+mutter sen slipa , borra i däcket och dra fast. Sen skydda slangen med brandslang så har man bra grejer sen alltså.

250 bult per däck, tror ni det räcker? Körde du med 300 fram och bak?

Bestgrip har mig veterligen endurodubb som man kan skruva i däcken med längre utstick än 2.5mm, dock tror jag att de kräver crossdäck med nabbar som man kan skruva dubben i.
2.5mm räcker antagligen inte om man skall köra på is

edit: kollade länken lite noggrannare och de har ju tydligen dubbar med 6.5mm utstick, det är de som gäller om man skall köra seriöst på isen.

Last edited:
Bestgrip har mig veterligen endurodubb som man kan skruva i däcken med längre utstick än 2.5mm, dock tror jag att de kräver crossdäck med nabbar som man kan skruva dubben i.
2.5mm räcker antagligen inte om man skall köra på is

edit: kollade länken lite noggrannare och de har ju tydligen dubbar med 6.5mm utstick, det är de som gäller om man skall köra seriöst på isen.

Kontaktade dom:
; skrev:
Hej ! det finns en dubb som heter 1300 för framdäck går åt ca 220st (8,8x15,7 med dubbutstick3,2mm , djup 12,5mm)För bak 1500 och det går åt ca 250st (9,0x17,4 med dubbutstick 3,9mm ,djup 13,5mm) 1200:- för framdäcket1395:- för bakdäcket=2.595:- inkl.moms . inkl 2 st vektyg order innan fredag för lev. måndag dras 95:- av på priset Mvh Niclas 0706-858400.

Skapligt dyrt med andra ord!

Får nog kolla om biltema har några billiga bult.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back