val av MC

R1 som första hoj. :näsblod

Om jag fick välja, hade jag hoppat öve rpengarna jag lagt på mina två tidigare cyklar.

Hade lika gärna kunnat växa upp på min nuvarande gsxr1000 k7. Bara att ställa in rätt mappning efter kunskap! om det är effekten som är problemet.

Tex, C läget har väl 120 häst har jag för mig. Det är väl mindre än de senaste 6orna?
Kurvtagningen & smidigheten finns där jämfört med äldre 6or.

Säg till när du bestämt dig och motivera gärna varför och skriv för- och nackdelar med alla tre. Sitter själv i samma sits o ska välja mellan dessa 3 bågar.

Jag är grymt nöjd med min R6:a (även fast den har skön sadel), har dock inte kört kawan eller 600rr av den enkla anledningen att R6:an e snyggare...men som tidigare inlägg så e det typ samma hoj för en nybörjare man märker ingen skillnad förutom körställning och sånt uppenbart...kom o provkör min R6:a du blir inte missnöjd:yoparty

Tittar du på 600:or för dom pengarna så hade jag satsat på en Kawwa 636:a.
Har kört GSX-R 600 av olika årsmodeller, även den nyaste, R6 mm.
Har själv haft både CBR 954:a och CBR 1000RR så jag har lite o jämföra med.

Kawwan åker man bra på även om man är lite längre och motorn är kanon för att vara en 600, bättre mellanregister än dom nya 600 hojarna, dock har den ju lite handikapp på 36cc. Även mycket fint klipp på toppvarven.
Körde lite med en kompis som har en CBR 900 98:a i sommras och min Kawwa 636:a jag har nu tar hans hoj i alla intervaller vi testade utan problem.
Bromsade även hojen i somaras med endast Devil slipon och den lämnade 111.5 Hkr på bakhjulet och detta var i ca 25 C+
Den lever alltså upp till Kawwas fabriksuppgifter på 125 Hkr i motorn rätt så bra. (Bromsningen gjordes ju utan övertryck i luftburken)
Jä jä massa prestandasnack :tungan

Hur som helst, mycket nöjd med hojen och vettig försäkring går det att fixa till den med. Kolla med Folksam som värderar varje Kw när dom beräknar premien. (Blir en del billigare än 1000cc hojarna då)

Sen att den är snygg gör ju inget :D

Edit: Lägger till en bild.

Bifogat

• ZX-6R 636 2003.JPG
    ZX-6R 636 2003.JPG
    115.3 KB · Visningar: 102
Last edited:
Du skulle hellre frågat vilken hoj som är bäst att lära sig grunderna i hojåkning på.
Inte är det R1,Gixxer,Ninja eller Busa i alla fall. :tummenupp

Säg till när du bestämt dig och motivera gärna varför och skriv för- och nackdelar med alla tre. Sitter själv i samma sits o ska välja mellan dessa 3 bågar.

absolut, det skall jag göra! Och du detsamma:tummenupp

Tittar du på 600:or för dom pengarna så hade jag satsat på en Kawwa 636:a.
Har kört GSX-R 600 av olika årsmodeller, även den nyaste, R6 mm.
Har själv haft både CBR 954:a och CBR 1000RR så jag har lite o jämföra med.

Kawwan åker man bra på även om man är lite längre och motorn är kanon för att vara en 600, bättre mellanregister än dom nya 600 hojarna, dock har den ju lite handikapp på 36cc. Även mycket fint klipp på toppvarven.
Körde lite med en kompis som har en CBR 900 98:a i sommras och min Kawwa 636:a jag har nu tar hans hoj i alla intervaller vi testade utan problem.
Bromsade även hojen i somaras med endast Devil slipon och den lämnade 111.5 Hkr på bakhjulet och detta var i ca 25 C+
Den lever alltså upp till Kawwas fabriksuppgifter på 125 Hkr i motorn rätt så bra. (Bromsningen gjordes ju utan övertryck i luftburken)
Jä jä massa prestandasnack :tungan

Hur som helst, mycket nöjd med hojen och vettig försäkring går det att fixa till den med. Kolla med Folksam som värderar varje Kw när dom beräknar premien. (Blir en del billigare än 1000cc hojarna då)

Sen att den är snygg gör ju inget :D

Edit: Lägger till en bild.

bra tips där, en grön 636:a hade ju inte varit helt fel.. :)

Last edited:
Man kan vara intresserad av flera olika hojar men sen kan köpet bero på ett bra tillfälle som man bara inte kan tacka nej till.
t.ex Jag var på semester för 2år sen i Nyköping med polaren och tänkte hoppa inom Motorhuset för att kolla på MCkläder. Det hela slutade med att jag åkte därifrån med en R6 till ett mycket bra pris.
Och jag skulle bara kolla på kläder.. :D

Gsx-r K7

Jag säger inget om att man lika gärna kan växa upp på en Gixxer 1000 men det där du skriver med att välja rätt mapp? Yeah right....

Fet jävla riskt att man tänker såhär " nu kör jag på 120hk mappen tills dess att jag behärskar grunderna och kan allt innan jag kör på full hästars mappen"

hahahahahahahahahahahhahahaha!

Ledsen, var bara tvungen...

Om jag fick välja, hade jag hoppat öve rpengarna jag lagt på mina två tidigare cyklar.

Hade lika gärna kunnat växa upp på min nuvarande gsxr1000 k7. Bara att ställa in rätt mappning efter kunskap! om det är effekten som är problemet.

Tex, C läget har väl 120 häst har jag för mig. Det är väl mindre än de senaste 6orna?
Kurvtagningen & smidigheten finns där jämfört med äldre 6or.

Jag säger inget om att man lika gärna kan växa upp på en Gixxer 1000 men det där du skriver med att välja rätt mapp? Yeah right....

Fet jävla riskt att man tänker såhär " nu kör jag på 120hk mappen tills dess att jag behärskar grunderna och kan allt innan jag kör på full hästars mappen"

Tror det finns många som tänker så, det han menar är inte själva antalet hästar utan att den är mindre aggresiv vilket kan vara bra när man aldrig haft hoj förut.
Eller jag vet inte hur du gör men själv så drar jag inte på max med en ny hoj.

Att man inte drar på fullt med en ny hoj säger väll sig själv eller?

Man kör med huvet och ökar tempot allt eftersom man känner sig mogen.
Men om du har en hoj med 180 pollar, hur länge tror du att det dröjjer innan du trycker på knappen och kör med samtliga hästkrafter? eller du menar att om du hade haft en GSX-R1000 K7 så hade du kört enbart med 120hk mappningen i ett år eller?

Tror det finns många som tänker så, det han menar är inte själva antalet hästar utan att den är mindre aggresiv vilket kan vara bra när man aldrig haft hoj förut.
Eller jag vet inte hur du gör men själv så drar jag inte på max med en ny hoj.

Försök få tag i en kawa 636a ...gärna 05a. Har sett såna kring 60 - det är en helt annan hoj jämfört med de övriga i mitt tycke. Har kört R6a på bana & cbr på bulten (fick provköra en) men även testat 636an, vilken jag blev ganska såld på.

:tummenupp

Att man inte drar på fullt med en ny hoj säger väll sig själv eller?

Man kör med huvet och ökar tempot allt eftersom man känner sig mogen.
Men om du har en hoj med 180 pollar, hur länge tror du att det dröjjer innan du trycker på knappen och kör med samtliga hästkrafter? eller du menar att om du hade haft en GSX-R1000 K7 så hade du kört enbart med 120hk mappningen i ett år eller?

Frågan:
Men om du har en hoj med 180 pollar, hur länge tror du att det dröjjer innan du trycker på knappen och kör med samtliga hästkrafter? eller du menar att om du hade haft en GSX-R1000 K7 så hade du kört enbart med 120hk mappningen i ett

Svaret:
Man kör med huvet och ÖKAR tempot allt eftersom man känner sig mogen.

Förlåt, du var 11 va? Här kommer ett förtydligat svar:
Man kör med huvet och ÖKAR allt eftersom man känner sig mogen.

Ledsen men jag kunde inte låta bli
:corn

---

Bara för att det verkar snåla med självdisiplin hos någon här så betyder det inte att andra är lika oförmögna att behärska oss. :gnissla

Last edited:
Que?
???????

Frågan:
Men om du har en hoj med 180 pollar, hur länge tror du att det dröjjer innan du trycker på knappen och kör med samtliga hästkrafter? eller du menar att om du hade haft en GSX-R1000 K7 så hade du kört enbart med 120hk mappningen i ett

Svaret:
Man kör med huvet och ÖKAR tempot allt eftersom man känner sig mogen.

Förlåt, du var 11 va? Här kommer ett förtydligat svar:
Man kör med huvet och ÖKAR allt eftersom man känner sig mogen.

Ledsen men jag kunde inte låta bli
:corn

---

Bara för att det verkar snåla med självdisiplin hos någon här så betyder det inte att andra är lika oförmögna att behärska oss. :gnissla

Bara av nyfikenhet...har du kollat premierna på de modeller du är sugen på? Antar att du är relativt ung. Det kombinerat med nytaget körkort i Stockholm brukar innebär överjävligt höga försäkringspremier.

Bättre bottendrag var väl det jag tänkte på, skulle nog sagt det
Iofs har jag inte kört en nyare 600 så de kanske är likvärdiga med 1000cc i drag osv

men om man jämför med de hojar ja kört så är ju r1an hundra gånger roligare än zx7r om man bara tänker på "draget"

ligger man i marschfart o vill dra på lite så behöver man inte växla ner nåt med r1an men med zx7r så va man tvungen o växla ner 3 växlar för att den skulle dra snabbt...

Han e nyböjare, då passar väl knappst en 1000 kubikare till honom (kötthövve). T.ex. en r6:a är i kraftigaste laget för en nybörjare.

Du skulle hellre frågat vilken hoj som är bäst att lära sig grunderna i hojåkning på.
Inte är det R1,Gixxer,Ninja eller Busa i alla fall. :tummenupp

:tummenupp :tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back