UV-film från en bogpropeller

Både min bow thruster, stern thruster och framdrivningspropeller är KaMeWa propellrar. Med det menas att axlarna hela tiden snurrar åt samma håll oavsett om man backar/kör framåt, kör bogen åt styrbord/babord etc. Enkelt förklarat ändras helt enkelt propellerbladens vridning och stigning beroende på vilket hall man vill manövrerar.

Jag har en kompis som har en gammal tändkule-koster, han har också KaMeWa, den ställer man om med en stor mässingratt.

Jag gissar att du inte har tre gigantiska mässingrattar i styrhytten.

KaMeWa är bara en tillverkare, det som menas är såklart CP-propellrar (Controllable Pitch), och det finns fler tillverkare än tidigare nämnda.

KaMeWa är bara en tillverkare, det som menas är såklart CP-propellrar (Controllable Pitch), och det finns fler tillverkare än tidigare nämnda.

Fast det var väl Karlstad Mekaniska som patenterade idén?

Den kompisen har på sin båt är IAF en äkta KaMeWa, sådeså!
Märket på motorn är jag däremot inte 100 på...

Vid själva arbetsplatsen är det ju en massa luft som man kan andas i. Har den luften kommit dit genom att man tar en tub eller två med sig och pyser ut där, eller har det blivit så när man andats där tillräckligt mkt!?

Isf är ju all luft redan använd :D

Vi använde slang från båten som hela tiden såg till att det var övertryck och färsk luft. Efter att jag simmat genom den förliga thrustern ser man att det hela tiden bubblar ut luft.

Hittatde en filmsnutt till från när de bultförsedda vinkeljärnen monterades.

I samband med att jag vara nere och filmade fick jag prova att UV-svetsa. Det var lurigt men roligt. I och med att jag inte hade någon isolerande dräkt på mig känndes det kittlande över hela kroppen när jag svetsade. :tungan

[YOUTUBE-ID]PePYTReQ1K4[/YOUTUBE-ID]

Fast det var väl Karlstad Mekaniska som patenterade idén?

Den kompisen har på sin båt är IAF en äkta KaMeWa, sådeså!
Märket på motorn är jag däremot inte 100 på...

Seffle hade ställbara propellrar på sina tändkulor sedan 20-talet ror jag, det var Seffles egna märke. På 70-talet tillverkade man den sista tändkulan och fortsatte sedan med enbart ställara propellerutrustningar, styrmaskiner och snabbstängningsventiler mm. Kamewa köpte sedan upp Seffles propellerdivision. Kamewa var inte först med ställbara propellrar vad jag vet, däremot tror jag att man var först med att ha servomotorn i navet för att slippa ha den fulla bladomställningskraften i en tryckstång i axeln. Detta blev ju en klar begränsning när propellrarna blev större.

Sefflesystemet använder sig av en tryckstång med sk gaffel inne o båten.

Det finns ett flertal tillverkare av ställbara propellrar. Ulstein, Lips, Schottel, Berg Propulison, Hundestedt mfl Både Ulstein och Kamewa ägs av RR idag

Jag gick in i en småbåtshamn med en stålsnipa på 12 ton. Den hade ställbar propeller. Ganska kul att gå in på samma motorvarv hela tiden, och se hur folk börjar se nervösa ut och fendra på.

Jag gick in i en småbåtshamn med en stålsnipa på 12 ton. Den hade ställbar propeller. Ganska kul att gå in på samma motorvarv hela tiden, och se hur folk börjar se nervösa ut och fendra på.

Precis! hihi. Det är lika kul att med tändkulan stilla dunkande vända runt min laxkutter på en 5-öring längst inne mellan pirarna i Sandhamn och höra snacket från princess-balkongbåtarna: "Har han bogpropeller på den?" :hihi

Hittatde en filmsnutt till från när de bultförsedda vinkeljärnen monterades.

I samband med att jag vara nere och filmade fick jag prova att UV-svetsa. Det var lurigt men roligt. I och med att jag inte hade någon isolerande dräkt på mig känndes det kittlande över hela kroppen när jag svetsade. :tungan

Vad använder man för pinnar när man svetsar under vattnet? Det är ju så djäkla noga med att vanliga svetspinnar ska vara kruttorra för att man inte ska få väteförsprödning och sånt menar jag.
Är det ngn skillnad i strömstyrka? Vattnet måste ju kyla en del kan jag tänka?

Last edited:
Precis! hihi. Det är lika kul att med tändkulan stilla dunkande vända runt min laxkutter på en 5-öring längst inne mellan pirarna i Sandhamn och höra snacket från princess-balkongbåtarna: "Har han bogpropeller på den?" :hihi

haha. Stod en kille och balanserade med en plaståra för att ta emot mig, jag stannade på avstånd så han fick stå och fäkta en stund. det var efter att han fendrat på med allt han hade löst.

Vad använder man för pinnar när man svetsar under vattnet? Det är ju så djäkla noga med att vanliga svetspinnar ska vara kruttorra för att man inte ska få väteförsprödning och sånt menar jag.
Är det ngn skillnad i strömstyrka? Vattnet måste ju kyla en del kan jag tänka?
Pinnarna heter logiskt nog "hydroweld".
Jag kommer inte riktigt ihåg hur mycket ström de använde men det kan inte ha varit mycket mer än runt 60A med tanke på var de tog ut det de tog.

Det lurigaste med att svetsa under vattnet är att man inte ser vad man gör. En svetslåga blir ju som bekant attans varm vilket gör att vattnet i närområdet börjar koka och man bara ser kokande vatten. :gnissla

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back