Byte av lufttrattar?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tjenare!

Jag sitter här i vintermörkret och fundrar på vad jag ska hitta på med bettan! Förutom de vanliga modefierigarna(system, pc3 och luftfilter)så har jag hittat ett par billiga lufttrattar/velocity stacks(heter det insugstrattar???)!

Mina frågor till er teknikgudar är vilka vinningar man kan vänta sig av dessa?

Är de svåra att byta och mappa?

Bör jag fixa andra modifieringar för att dessa ska göra nytta?

Finns det märken som är bra/dåliga och vilka är de?

Kom gärna med andra tips, synpunkter och förslag som jag pga okunskap missat!

Skulle även gärna vilja veta vad som skiljer ett högflödesfliter mot ett racefilter samt standard oljefilter och K&N oljefilterfilter?

Last edited:
Velocity stacks heter något i stil med insugningstrattar och där finns effekt att hämta mot original. Trattens längd och utformning på konan påverkar effektregistret och med rätt avstämning kan man få ut mer kräm genom i princip hela registret.
Trattarna är enkla att byta och kan typiskt göras i kombination med byte av luftfilter och en mappning. FactoryPro gör bra grejer och de har all erfarenhet och produkter du kan tänkas behöva.

KN luftfilter är gjorda i bomull till skillnad från originalets papper vilket gör att de skall tvättas och oljas med jämna mellanrum istället för att bytas. Poängen är lite bättre flöde men jag är inte övertygad då man i många fall har skurit ned på filterarean.

KN oljefilter är precis samma sak som vanliga oljefilter (de tillverkas nämligen inte av KN utan av ett annat märke som även säljer de till lägre pris i egen förpackning). Enda fördelen är att de är förberedda för najjning vilket är trevligt om man kör racing.

Grymt tack som bara den!

Det jag undrade med luftfilterna var att jag har hittat två varianter från pipercross där en modell var för sk. gatbruk och en för race (som även saknade xxxkm garanti)! Är det en risktagning att använda racefiltret för gatbruk eller är det bara tätare rengörings intervaller?

Grymt tack som bara den!

Det jag undrade med luftfilterna var att jag har hittat två varianter från pipercross där en modell var för sk. gatbruk och en för race (som även saknade xxxkm garanti)! Är det en risktagning att använda racefiltret för gatbruk eller är det bara tätare rengörings intervaller?

Tja svårt att säga utan att ha sett modellerna men gissningsvis innebär race varianten att luftfiltret är öppnare och därmed släpper igenom mer skit. Orsakar lite ökat slitage och känns lite onödigt om du inte ligger i toppen av en raceserie och jagar sista 0,1hk.

Tja svårt att säga utan att ha sett modellerna men gissningsvis innebär race varianten att luftfiltret är öppnare och därmed släpper igenom mer skit. Orsakar lite ökat slitage och känns lite onödigt om du inte ligger i toppen av en raceserie och jagar sista 0,1hk.

Inte riktigt där än:rolleyes:

Nu ska jag bara försöka köpa dom där trattarna till ett hyggligt pris!

Tack än en gång för hjälpen!:tummenupp

Grejen med trattarna är väl att man vill uppnå ett visst avstånd från trattmynning till insugsventilsäten för att få resonans (vågbuk) vid ett visst varvtal. Vid samma varvtal vill man även att avståndet från avgasventilsäten till förgreningarna (eller flödestrappstegen) i avgassystemet skall resonera (vågnod), fast i en annan fas.

Målet är att man vid så stor del av insugsventilens öppettid som möjligt ska ha ett övertryck bakom ventilen genom den stående vågen man får i insugskanalen inkl spjäll och tratt (du anpassar längden till det varvtal du vill lägga resonansen), samtidigt som man efter avgasventilen under perioden insug/avgas överlappar får ett undertryck som suger ut avgaser och förhindrar att avgaser pressas bakvägen in i insugskanalen. 4-2-1 och 4-1 system har olika typer av resonanser, och kan därigenom sprida mottryckskurvan över lite olika varvtalsregister.

På ett ungefär.. det jag har tittat på gällande att trimma bilen så verkar det vara svart magi alltihopa som måste provas ut i bromsbänk med olika blandningsförhållanden, placeringar av insputningsspridarna osv. Men en dag så ska jag nog ge mig på det med.

Grejen med trattarna är väl att man vill uppnå ett visst avstånd från trattmynning till insugsventilsäten för att få resonans (vågbuk) vid ett visst varvtal. Vid samma varvtal vill man även att avståndet från avgasventilsäten till förgreningarna (eller flödestrappstegen) i avgassystemet skall resonera (vågnod), fast i en annan fas.

Målet är att man vid så stor del av insugsventilens öppettid som möjligt ska ha ett övertryck bakom ventilen genom den stående vågen man får i insugskanalen inkl spjäll och tratt (du anpassar längden till det varvtal du vill lägga resonansen), samtidigt som man efter avgasventilen under perioden insug/avgas överlappar får ett undertryck som suger ut avgaser och förhindrar att avgaser pressas bakvägen in i insugskanalen. 4-2-1 och 4-1 system har olika typer av resonanser, och kan därigenom sprida mottryckskurvan över lite olika varvtalsregister.

På ett ungefär.. det jag har tittat på gällande att trimma bilen så verkar det vara svart magi alltihopa som måste provas ut i bromsbänk med olika blandningsförhållanden, placeringar av insputningsspridarna osv. Men en dag så ska jag nog ge mig på det med.

Jag är inte helt tappad när det kommer till mekning men du tappade mig vid vågbuk....
Dock så skulle jag gärna vilja förstå men om köpet blir av så kommer jag lämna in den för proffsmappning! Gör detta mest för att det är kul att lära sig inte för att jag behöver mer hk:D

Kom på en till sak!

Kan man justera trattarnas höjd och därigenom styra var i effektkurvan man får extra kräm?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år