Hur gör man? Registrera mc

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Jag har övertagit en gammal Yamaha as2 från 71 som ska göras i ordning. Men den finns inte mera i vägverkets register, jag har dock dom gamla regbevisen på den där regnummer och liknande finns. Kan man registrera den? Hur gör jag?

Hej
Kul att någon mer vårdar dessa "maskiner" har själv en as1:a, 2 as2:or och as3 ( mer eller mindre i hopsatta )
Men det var inte det Du frågade om om Du kollar på http://www.mhrf.se/ så kan Du säker få hjälp
annars så säger jag att, visst Du ska kunna regga den
Du behöver göra en regbesiktning, ursprunkskontroll borde Du slippa i och med att Du har de gamla handlingarna .
Men det bästa är om Du bara slår en signal till vägverket så får Du hjälp

Börja med att kolla på.... www.vv.se....om regnummret redan återanvändts.
Om inte så ta kontakt med Bilprovningen.

KentW

Det finns ett reportage i senaste nr av "Allt om Mc" om en i helsingborg som renoverar galma 2 taktsyammor. Läsvärt för din del då han lär sitta på en del reservdelar mm till dem.

har du en identitet?

Om du har gamla regnumret med regbevis är det inga problem, är jag rätt så säker på.
Vid en "återregistrering" så kollar man bara att ramnummer och sådant stämmer. Tror att det ska gå att även få en gammal skrotad-mc att bli påställd. Dom kan inte kolla bakåt i tiden på alla fordon.

Problem kan uppkomma om du har en gammal hoj utan fastställd identitet då dom gamla pappersregistren tydligen har gått förlorade. Man kan inte be vägverket leta upp orginalen då dom inte finns.
Har för mig att det var vid någon av flyttarna för vägverket från stockholm till örebro som hela det gamla pappersarkivet av misstag kastades.

Någon som vet mer?
(pular lite med veteranbilar själv)

Har för mig att det var vid någon av flyttarna för vägverket från stockholm till örebro som hela det gamla pappersarkivet av misstag kastades.

Någon som vet mer?

Av "misstag" kastades ! :huvet

Det kan va av stort värde för många , jävligt dumt !
Sånna misstag ska aldrig uppstå.

Av "misstag" kastades ! :huvet

Det kan va av stort värde för många , jävligt dumt !
Sånna misstag ska aldrig uppstå.
Ja, registret hade dessutom rent kulturhistoriska världe.
Det var inte all dokumentation som jag fattade det utan visa år osv.
Men detta vet jag inte som ett faktum, utan fick det berättat av en anställd vid VV när jag ringde och frågade om inregistrering av en 150cc "rödmyra" från 1954 tror jag det var.

Därför är jag nyfiken om någon fler kan bekräfta denna historia.

Last edited:
.......gamla pappersregistren tydligen har gått förlorade.

Någon som vet mer?

Det finns ett arkiv i Ramsele som har kvar allt det gamla.

KentW

Det finns ett arkiv i Ramsele som har kvar allt det gamla.

KentW

Jo, hon pratade om det arkivet, men det skulle enligt personen jag pratade med inte vara komplett. Årtal och län skulle saknas beroende på dessa kartonger som kom på villospår.

Detta medförde i sin tur att vägverket inte själva kunde söka i arkivet och hjälpa personer som saknade sina gamla registreringshandlingar. Har man ett spår av var den var registrerad och eventuellt vem så kan man manuellt gå tillbaka i pappersarkivet. Detta har väl till delar förts över på data, dessutom.

Vet du själv med säkerhet att detta arkiv är komplett?

Jo,

Vet du själv med säkerhet att detta arkiv är komplett?

Om det är komplett vet jag inte......
Jag fick hjälp att hitta en av mina gamla hojar...som inte fanns kvar i VV's
vanliga arkiv....tog ett tag men det löste sig.

KentW

Så här går det till:

Om man har gamla regbeviset är det mycket enkelt. När hojen är klar för besiktning skickar man in en ansökan om nyregistrering till VV, när den är klar bokar man reg besiktning på bilprovningen, om gamla regnumret är borta tilldelas man ett nytt, sen är det bara att åka.

Hur det går till utan papper, det vet jag inte.

Ner i källaren, två hojar att renovera på en gång, det e mycket det....

Men detta vet jag inte som ett faktum, utan fick det berättat av en anställd vid VV när jag ringde och frågade om inregistrering av en 150cc "rödmyra" från 1954 tror jag det var.
Jag har reggat in en NV från -54 och inte hade varit inreggad sedan sent 60-tal eller om det var tidigt 70-tal som jag bara hade gamla regnummret på (från tiden då det var länsbokstav i regnummret). Då fick jag ringa upp länsarkivet i det län den hade regnummer ifrån (har jag för mig, eller kan ha varit landsarkivet, men det var inte Ramsele) och de skickade en kopia på gamla ägarhandlingar vilket kostade 40kr. Sedan var det bara att beställa tid för regbesiktning och ta med papperna till Bilprovningen.

Det var 2000 eller 2001 som jag gjorde det.

Har för mig att det då totalt landade på strax under 2000kr inklusive vägning.

För redan 10 år sedan så var de gamla reghandlingarna sparade på microfilm i källararkivet och inte i pappersform hos länstyrelsen, men det kanske bara gällde den i Gbg?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard