Använder du bakbromsen?

Använder du bakbromsen?


  • Antal röstningar
    0
Nej. Varken på bana eller gata.
Anledning: Tillräckligt med motorbroms och bakbromsen på 916 modellen är ruggigt dålig även om den råkar vara i bra skick, välluftad och har mjuka sintrade belägg.
 
60/40, 70/30, 80/20, 90/100, 100/0 eller kanske till och med 0/100!!!???

För mig som kör på väg så använder jag ALLA dessa kombinationer. På grusig väg är inte frambromsen så lämplig överhuvudtaget. På torr fin asfalt med kraftig inbromsning så blir det 100/0 för att bakhjulet är 2 cm från gatan. Inte mycket bromsverkan där då. Men vid vanlig gatkörning i stan i 50 km/h så blir det väl 60/40.

Det beror ju helt på situationen! :huvet
 
I hårda inbromsningar väger bahjulet bara hekton, finns ingen anlerdning att bromsa då, jag vill ha så mycket "styrrull" på det som möjligt. Som Jag skrev så bara när Jag uilar...
 
I trafik använder jag den alltid, sällan man vill ligga på så mycket me frambromsen att bakhjulet är i närheten av att lyfta.

Bankörning med RR-hoj vill jag hålla bakbromsen när jag går på med frambromsen ifall bakändan går upp i luften, då kan jag låta bakändan "sladda" lite när jag sätter ner den istället för att den hugger i och gör cykeln ostabil. Är det en segare kurva kan jag ligga på bakbromsen både in och mitt i/ut ur kurvan.

När det gäller supermoto så använder jag bakbromsen i alla kurvor som går sakta och i alla påbörjningar av inbromsningar. På gruset använder jag bakbromsen mycket, ofta också i utgång av kurva för att få lagom mycke effekt till hjulet och för att det inte ska bli transmissionsryck. Det gör jag om det går riktigt sakta på asfalten också, eller om man väljer att dra väldigt långt ner i registret. Vill man att den ska hänga ute länge (för att svänga runt cykeln mer än vad som går styra runt) så använder jag alltid bakbroms. Alltid bakbroms om jag måste räta upp cykeln från en ingångs-sladd för att det inte ska nypa i för mycket (highsider).

I videon nedan har ni ett jättebra exempel när det behövs bakbroms :D

[YOUTUBE-ID]DSkAvgcgwBQ[/YOUTUBE-ID]
 
Nu pratar du cross?

"Välkommen till..."...osv. :rolleyes:

Nog för att jag har varit mest framgångsrik på löst underlag men helt inkompetent när det gäller asfaltåka är jag inte....

Har som teknik att lägga på liite bakbroms precis när man går över från avslag till gas för att undvika att rycket resulterar i att man slår loss bakhjulet.
 
Använder bakbromsen i tät stadstrafik, mindre ryckigt så. På bana hjälper slirbromsen till... så där använder jag den inte!
 
Du är ju beviset på att jag har rätt ;)

Hur då? Jag får upp en lista med alla nya inlägg och läser sånt jag tycker verkar vara intressant sen vad det är i för forum spelar ingen roll. Ska jag svara så brukar jag titta först om det är ett forum jag inte har att göra med. Men nu stog det ingenting om gatåkare förrens man gått in i tråden så jag fattar inte hur man ska kunna veta att frågan riktade sig till gatåkare innan man klickade.

Nu gjorde jag ett undantag för det kändes viktigt att uppmuntra dig från att beblanda dig med gatsluskar.

Så nu ska jag inte störa er racinggudar mer.
 
Man ska bromsa 70% med frambromsen och 30% med bakbromsen enligt körskolerna.

Korrekt men det är inte riktigt tillämpbart på alla cyklar. Kör man på det så kan man bromsa hyfsat på de flesta cyklar. På en hoj som du kan bromsa upp på framhjulet så ligger ju 100% på framhjulet vid hård inbromsning medan en fet kromsläde kanske har 60% - 40%.
Jag skulle tro att dom flesta hojar som inte är kromsläde eller racer ligger på ca 90% - 10%. Min TDM gör i alla fall undefär det med dom ganska kassa sulorna jag hade på i år.
30% - 70% är ungefär vad bilar gör.
 
Hur då? Jag får upp en lista med alla nya inlägg och läser sånt jag tycker verkar vara intressant sen vad det är i för forum spelar ingen roll. Ska jag svara så brukar jag titta först om det är ett forum jag inte har att göra med. Men nu stog det ingenting om gatåkare förrens man gått in i tråden så jag fattar inte hur man ska kunna veta att frågan riktade sig till gatåkare innan man klickade. Nu gjorde jag ett undantag för det kändes viktigt att uppmuntra dig från att beblanda dig med gatsluskar. Så nu ska jag inte störa er racinggudar mer.
Det var lite skämtsamt från min sida, vem som helst får såklart skriva vad de vill :tummenupp
 
tjena tjena!
jag använder bakbromsen när ja kör bana, iofs har man inte mycket tryck på bakdäcket. Jag lägger på bakbromsen strax innan ja går på med frambromsen,
det som händer är att bakändan niger ihop och ja får en mer tacksam vinkel på hojen när ja ger på frambromsen. när man får allt att stämma känner iaf jag en markant skillnad och kan bromsa 10m senare.
 
tjena tjena!
jag använder bakbromsen när ja kör bana, iofs har man inte mycket tryck på bakdäcket. Jag lägger på bakbromsen strax innan ja går på med frambromsen,
det som händer är att bakändan niger ihop och ja får en mer tacksam vinkel på hojen när ja ger på frambromsen. när man får allt att stämma känner iaf jag en markant skillnad och kan bromsa 10m senare.

Samma känsla här med, fast jag lirar bara med det på längre bromsningar rakt fram. Med bromsning under visst nerlägg skiter jag helt i bakbromsen samt kortare bromsningar från lägre fart. Iaf med 250'in körde jag så, med storloket så känns det som det räcker med att tajma nerväxlingarna för att motorbromsen räcker till, dock ingen slirkoppling på min soffa, vet inte om man gjort annorlunda med fyrtakt och slirkoppling än eftersom jag inte testat.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top