Datalogger med överkomligt pris?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Vad finns det för dataloggers där ute som inte kostar skjortan? Skall kunna övervaka tps, varv samt några lågvolts (12v) ingångar med en sampling på kanske 25hz för broms/fjädring eller annat trevligt. Minne för 30min-1h

Last edited:
Vad är överkomligt pris? Oftast är det programvaran i kombination med hårdvaran som gör att det kostar. Enbart något som loggar borde inte kosta direkt mycket.

Vad är överkomligt pris? Oftast är det programvaran i kombination med hårdvaran som gör att det kostar. Enbart något som loggar borde inte kosta direkt mycket.

Definitionsfråga, se det som nyfikenhet om hur billigt loggerystem man kan bygga/skaffa. Får man ut alla ingångar i cvs eller liknande med en tidslinje så är mjukvaran inget problem, det är hårdvaran som är det mest intressanta. Pristak på 5000:- eller liknande.

Något liknande räcker egentligen men med inbyggt minne. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48169&path=116100000,118100000
100sampels / sekund / 4 kanaler . 499:-

Last edited:
Definitionsfråga, se det som nyfikenhet om hur billigt loggerystem man kan bygga/skaffa. Får man ut alla ingångar i cvs eller liknande med en tidslinje så är mjukvaran inget problem, det är hårdvaran som är det mest intressanta. Pristak på 5000:- eller liknande.

Något liknande räcker egentligen men med inbyggt minne. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48169&path=116100000,118100000
5 000 kr räcker nog inte. Detta är ungefär vad de pengarna räcker till: http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=126&subcat=127 Men då är det inte några särskilt avancerade funktioner.

Det är dock en del på gång i den "branschen" och nästa år kommer det prylar till betydligt lägre pris än vi är vana vid idag. Bla kommer GPcrono med en fullvärdig logger för en bra bit under 10 kkr. Sen tillkommer iofs saker som potentiometrar, GPS-mottagare, trycksensor (för bromsen) och de är inte billiga.

....
Det är dock en del på gång i den "branschen" och nästa år kommer det prylar till betydligt lägre pris än vi är vana vid idag. Bla kommer GPcrono med en fullvärdig logger för en bra bit under 10 kkr. Sen tillkommer iofs saker som potentiometrar, GPS-mottagare, trycksensor (för bromsen) och de är inte billiga.

Låter trevligt, att alla givare/ potentiometrar tillkommer får man nog räkna med.

Dock är det ju så att "brandade" system till racing brukar vara mycket dyrare än liknande system utan definierat användningsområde (industri). Förhoppningsvis finns det någon här som har insikt i industriell datalogging och antingen verifierar eller dementerar detta.

Låter trevligt, att alla givare/ potentiometrar tillkommer får man nog räkna med.

Dock är det ju så att "brandade" system till racing brukar vara mycket dyrare än liknande system utan definierat användningsområde (industri). Förhoppningsvis finns det någon här som har insikt i industriell datalogging och antingen verifierar eller dementerar detta.

http://www.digatronusa.com/

Säljer dataloggers för motorloggning och ber man dem snällt så kan man få med annan konfiguration av sensorerna så man ex skulle kunna köra fjädringsloggning.

Kan du redan nu berätta mer om vad den loggern kommer att kunna logga, vad det krävs extra tillbehör för (tänker tex på GPS som du nämner ovan) mm?

EDIT: Har ingen erfarenhet av loggers....

Kan du redan nu berätta mer om vad den loggern kommer att kunna logga, vad det krävs extra tillbehör för (tänker tex på GPS som du nämner ovan) mm?

Nä, tyvärr kan jag inte det. Den info vi fått hittills är knapphändig. Det som är sagt så här långt är att det kommer att finnas många ingångar, för t ex Lambda, GPS och TPS etc.

Edit: motorvarv, kylvattentemp, varvtider, fart och sånt som det redan finns sensorer på hojarna för kommer naturligtvis att ingå.

Edit II: Så här sammanfattar de själva: "...for racing and featuring probes for detection of any parameter of interest in veicle set-up" Det låter fanska fulllödigt för mig :)

Last edited:

Ytterligare en nödvändig pryl för att kunna dominera bottenskiktet i Rookie1000.

Edit: motorvarv, kylvattentemp, varvtider, fart och sånt som det redan finns sensorer på hojarna för kommer naturligtvis att ingå.

Edit II: Så här sammanfattar de själva: "...for racing and featuring probes for detection of any parameter of interest in veicle set-up" Det låter fanska fulllödigt för mig :)

Inputen i en logger begränsas vanligen snarare av budgeten för sensorinköp än vad loggern klarar av, enda begränsningen som brukar bli aktuell är att loggerns processor inte klarar av att bearbeta data från många kanaler med hög frekvens samtidigt. Skall loggern kosta något i häradet kring 10kkr så lär det inte ställa till några problem alls.

Fjädringspotensiometrar är dyyyyrt......

Jag tror att programvaran står för en rätt stor bit av kostnaden också. Hårdvaran kan jag inte tänka mig kostar jättemycket. Men det kvittar ju hur billig och bra den är om det inte finns någon vettig programvara som kan analysera och presentera indata. Det är möjligt att det går att det finns och går att använda någon form av generellt "loggerprogram" men jag tvivlar lite på det. Fast det kanske man kan...

En annan sak är de fysiska dimensionerna. Skiten skall ju få plats nånstans på hojen.

Inputen i en logger begränsas vanligen snarare av budgeten för sensorinköp än vad loggern klarar av, enda begränsningen som brukar bli aktuell är att loggerns processor inte klarar av att bearbeta data från många kanaler med hög frekvens samtidigt. Skall loggern kosta något i häradet kring 10kkr så lär det inte ställa till några problem alls.

Fjädringspotensiometrar är dyyyyrt......
Visst är det så. Edit: eller rättare sagt, kostnaden springer iväg med sensorerna. Fast många av sensorerna finns redan på hojen och då utnyttjar man den signalen. För motordata t ex.

Fjädringspotentiometrar med kvalitet är förbluffande dyra. Det ser ut som en rätt enkel mojäng men tydligen icke...

Last edited:
Visst är det så. Edit: eller rättare sagt, kostnaden springer iväg med sensorerna. Fast många av sensorerna finns redan på hojen och då utnyttjar man den signalen. För motordata t ex.

Fjädringspotentiometrar med kvalitet är förbluffande dyra. Det ser ut som en rätt enkel mojäng men tydligen icke...

Många jag talat med säger att det finns billigare potentiometrar inom industrin men än så länge har jag inte stött på någon som kunnat visa upp dessa än mindre någon som har testat dem för MC bruk.

Många jag talat med säger att det finns billigare potentiometrar inom industrin men än så länge har jag inte stött på någon som kunnat visa upp dessa än mindre någon som har testat dem för MC bruk.
Det finns, beprövat och klart :)

Så överjävligt dyra är de fö inte. Det är inte direkt så att de dubblar kostnaden för "loggersystemet". Vad är det förresten för sensorer du menar blir så dyra. När jag gör en snabbt överslag så kommer jag inte upp till mer än 5-7 kkr för allt jag kan tänka mig att man vill logga, inkl två potentiometrar.

Jag vill påstå att mjukvaran är kritisk för att systemet ska va till någon nytta. Jag vet av personlig erfarenhet att det är tråkigt och krångligt att sitta o läsa loggar i dålig mjukvara, speciellt när det finns mycket data. När något är tråkigt och krångligt blir det sällan bra.

Det finns, beprövat och klart :)

Så överjävligt dyra är de fö inte. Det är inte direkt så att de dubblar kostnaden för "loggersystemet". Vad är det förresten för sensorer du menar blir så dyra. När jag gör en snabbt överslag så kommer jag inte upp till mer än 5-7 kkr för allt jag kan tänka mig att man vill logga, inkl två potentiometrar.

Potentiometrar jag har hittat från leverantörer som använt dem inom RR kostar kring 4000/st och till det kommer TPS, RPM, Lambda, växelläge och hastighet så har du sensorer för +10kkr....

Men du kanske vill avslöja din levrantör.:tummenupp

Potentiometrar jag har hittat från leverantörer som använt dem inom RR kostar kring 4000/st och till det kommer TPS, RPM, Lambda, växelläge och hastighet så har du sensorer för +10kkr....

TPS, rpm och växelläge hämtar du från hojen. Det krävs det inga särskilda sensorer för. Det jag tänker på är Lambda, GPS och fjädringspotentiometrarna. Fart och varvtid får du från GPS:en och om det inte är nog exakt så kostar t ex en fartgivare inga stora belopp. 4 000 för en potentiometer? För den pengen kan man få två :)

Nope, jag vill inte avslöja min leverantör. Men du kommer att kunna köpa dem hos en välbetrodd firma i din omedlebara närhet ;)

Edit: trycksensor till bromsen måste man också ha, om man vill dominera i bottenskiktet i R1000. Annars vet man ju inte hur hårt man bromsat från gång till annan. Men de är inte heller särskilt dyra.

Last edited:
Nä, tyvärr kan jag inte det. Den info vi fått hittills är knapphändig. Det som är sagt så här långt är att det kommer att finnas många ingångar, för t ex Lambda, GPS och TPS etc.
Okej, jag ser fram emot mer info när ni vet mer :)

Linjärgivare:

http://www.elwia.se/produkter.positionsgivare-linjaera-givare-puls-och-enkodergivare.70.asp
MLS130 ca 2733:- 125-200mm slaglängd
Används av exempelvis Öhlins , alla formel1 stall(!?), försvaret etc. Ip66 klassad.

Mer info: http://www.elwia.se/img/published/108_20050811142304.pdf

De saluför även srsf280 som används och är utformad till trottelgivare för just formel1.

Inga dåliga saker mao.

Edit:
Lutningsgivare funnen.

Spänningsinterface, 0-10V / 0-5V / 0.5-4.5V
Drifttemperatur -40°C till +80°C
Mätområde upp till ±60°
1 axel
Robust aluminiumkapsling
vikt 200g

http://www.linreco.se/index.php?pag...&product_id=4&option=com_virtuemart&Itemid=28

Ip65/67 klassad och gjord för fordonsmätning.

Finns även som 2axlars.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...