Ärrfoto

Vad är det som gäller vid för att man ska kunna få ut pengar för ärr?
När jag var 11 månader opererades jag för tarmvred och då det var såpass panik att "få ihop" snittet de lagt så blev det skitfult ärret som jag har på magen, är ca: 4-5 cm långt och nästan en cm brett på vissa ställen...

Kan man få ut pengar på det 18 år senare då jag idag har "ont" av det?
Ja, preskriberingstiden är borttagen, journalhandlingarna finns. KÖR!
(Så nära 100% säker det går utan att lova).

Ja, preskriberingstiden är borttagen, journalhandlingarna finns. KÖR!
(Så nära 100% säker det går utan att lova).

Tror du det skulle funka!? :) För jag har ju mest haft ont av det på äldre dagar, inte när man var liten då spelade inte sånt någon roll! :arsele

Edit: Vilken försäkring går det på? Är rädd att jag inte har samma fb idag som jag hade då...

Last edited:
jag vet i fan om inte 18 år är för länge. jag har länsförsäkringar och dom har 10 år som maxgräns. jag plockade nyligen ut pengar för ett 7 år gammalt ärr på knät.

Vad hade du för försäkring för att få ersättning för ärr orsakat av sjukdom?

Trygg hansas "trygga barn", var tidigare en försäkring i Holmia, ersätter ärr efter sjukdom´. Efter man är 25 år går den över till en försäkring som heter "trygg vuxen", då ersätter den dock inte ärr efter sjukdom. (fick ersättning av ärr orsakade av staffylokocker "sjukhussjukan, fick ett 30x4 cm stort ärr på benet).

Mycket bra försäkring som jag varmt kan rekommendera, nu när jag är över 25 ska jag absolut inte avsäga mig den då jag inte kan teckna om den som "vuxen".

Edit: ersätter även skador vid "extrem sport" t ex bankörning etc.

Från hemsidan:

TryggaBarn gäller vid sjukdom och olycksfall. Försäkringen kan tecknas fram till och med 17 års ålder. Den kan sedan behållas tills ditt barn är 25 år.

Den gäller dygnet runt, oavsett om ditt barn är på dagis, i skolan eller hemma. Och till skillnad från många andra barnförsäkringar, gör vi inga undantag för om ditt barn idrottar.

Försäkringen ger ersättning, redan från första dagen, om ditt barn blir inskrivet för vård på sjukhus.

Om ditt barn får allvarliga bestående skador som beror på en sjukdom eller en olycksfallsskada, betalar vi ut en engångssumma, som vi kallar invaliditetsersättning. Storleken på ersättningen bestäms av vilket försäkringsbelopp du väljer och hur allvarlig skadan är.

Vid 20 procents medicinsk invaliditet eller mer, får barnet en tilläggsersättning. Exempelvis betalar vi hela 120 procent av det valda försäkringsbeloppet om barnet får en 50 procentig invaliditet. Den totala ersättningen kan därför bli mycket högre än försäkringsbeloppet.

Vad ingår i försäkringen?

Ersättning vid både sjukdom och olycksfall

Medicinsk invaliditet (bestående nedsättning av kroppsfunktion)
Ekonomisk invaliditet (bestående nedsättning av arbetsförmåga till minst 50 procent)
Händelseförsäkring
Livförsäkring
Vanprydande ärr
Förstahjälpersättning (vid akut sjukhusvård över natten)
Sjukhusvistelse från första dagen
Fortsatt vård i hemmet
Vårdersättning
Engångskostnader, för exempelvis handikappsanpassning av bostad
Krisförsäkring

Ytterligare ersättning vid olycksfallsskada

Läke-, tandskade- och resekostnader
Merkostnader, exempelvis förstörda kläder och glasögon

Last edited:
NI som har gjort ärrfoton: Skickar ni med historier om hur det påverkar er. Besvärligt vid rakning, skaver vid byxkanten, kliar etc etc.. ?

Nej. Vad jag förstod har de bara en tabell med placeringar och storlek, så det kvittar nog hur det påverkar just dig, det som står i papprena gäller.

Tror du det skulle funka!? :) För jag har ju mest haft ont av det på äldre dagar, inte när man var liten då spelade inte sånt någon roll! :arsele

Edit: Vilken försäkring går det på? Är rädd att jag inte har samma fb idag som jag hade då...

Du får väl börja med att kolla med dina päron vad du hade för försäkringsskydd. Barnförsäkringar är jag inte hemma på. Vad du har för försäkringar idag spelar nog ingen roll i sammanhanget. Möjligen om du skulle ta bort det, borde ju inte vara något problem idag om det inte, som i mitt fall, sitter farligt nära nån stor åder. Då kan det ju vara bra med nån sjuk och olycksfallsförsäkring.
FB kommer hävda att det är för länge sen, men prestiden är hävd i lag, såvitt jag förstår. Finns ju både jurister och försäkringsfolk på forumet, kliv fram.

Kommer jag på nåt får du PM för att inte spamma ner Kurre3-s tråd.

Hur funkar det här med att få pengar för ärr. Kan jag i efterhand få pengar för ett ärr som jag i yngredagar inte hade några problem med men nu irriterar mig?
Själva skadan dokumenterades nog inte mer än att jag var in på sjukhuset och fick det ihoplappat.
Själva skadan är på höger sida av vänster tumme och blev till ute i snickarverkstaden med ett stämjärn, inte nog med att det är ett väldigt tydligt ärr så kan jag få ont där ibland. Annars tror jag att jag har klarat mig rätt bra från ärr... Ett under som man levt om under sina år ;)

Trygg hansas "trygga barn", var tidigare en försäkring i Holmia, ersätter ärr efter sjukdom´. Efter man är 25 år går den över till en försäkring som heter "trygg vuxen", då ersätter den dock inte ärr efter sjukdom.

Tack.
Jag missförstod dig. Trodde att du hade en ren olycksfallsförsäkring som betalade ut ersättning för sjukdomsrelaterade ärr.
Jag hade hoppats på att du hade hittat ett kryphål som du ville dela med dig av.. :)

Man kanske skulle skaffa en sån där försäkring ändå, den verkar inte helt dum. Nu vet jag dessutom att det även kan hända mig.. ;)
Tack för infon! :tummenupp

Skulle man kunna få ut på försäkringen om man fått en sjukdom som aldrig kommer försvinna?:gnissla

Hur gick du till väga med detta? Jag fick min diabetes för 17 år sedan. Finns det hopp för mig? Eller är allting preskiberat sas?

Jag var såpass ung så det vet jag inte, det var mina föräldrar som tog tag i det. Ring ditt försäkringsbolag och kolla om det går, kostar ju ingenting att ringa.

Hur mycket är en rimlig summa för ett ärr på ca 7x1 cm på knäet?

Fick nämligen hem papper från försäkringsbolaget idag, och de ville ge mig 7000:- för det, är det rimligt eller åt h-e för lite? :)

Undrar va man kan få ut för mina ärr jag fick av min akuta blindtarmsinflamation...:P 20x1cm och 13x1cm mitt på magen, det längsta börjar 2cm över navlen, går runt och sen neråt:P 46 stygn totalt, opererades den 19 april 2006. Om man har 2 olika försäkringsbolag, kan man kontakta båda två då och få ut pengar från båda? Ursäkta för lånet av tråden...

Lite OT, men hur går det för dig med rehab och allt?
Inte läst nåt om det på länge.

Ha det gott!

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back