Sne frammgaffel

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Har råkat ut för en liten olycka med hojen.

Om styret är rakt så är det ena gaffelbenet lite längre fram än det andra.

Går det att fixa en sne gaffel eller måste jag köpa en ny?

Men det är väl bara innerbenet i dämparen som har blivigt sne dvs?

Jag skulle tro att det inte är gaffeln som har knäckt sig utan styret som fått sig en kyss. Håll hojen i styret och ryck lite så torde det bli bättre, man ska inte vara så finkänslig med sånt här. OM du nu inte har kört in i en massiv betongvägg på 3*3*3 meter vill säga. Har du det? Om du har det och det verkligen är gaffeln som är knäckt så får du antagligen inhandla nytt innerben med tillhörande packboxar osv.

Jag skulle tro att det inte är gaffeln som har knäckt sig utan styret som fått sig en kyss. Håll hojen i styret och ryck lite så torde det bli bättre, man ska inte vara så finkänslig med sånt här. OM du nu inte har kört in i en massiv betongvägg på 3*3*3 meter vill säga. Har du det? Om du har det och det verkligen är gaffeln som är knäckt så får du antagligen inhandla nytt innerben med tillhörande packboxar osv.

Jag håller med fast jag tror snarare att det är gaffeln som vridit sig i kronorna. Lossa på bultarna i kronorna och testa justera tills det blir rakt. Går inte det har du ett dyrare problem.
Har styret fått en liten smäll är det inget du orkar böja rätt med styret sittandes på hojen. Har styret dessutom böjt sig (mycket) skulle nog jag tänka både en och två gånger innan jag kör mer med hojen, inte så skoj om styret går av hux flux...

Jag håller med fast jag tror snarare att det är gaffeln som vridit sig i kronorna. Lossa på bultarna i kronorna och testa justera tills det blir rakt. Går inte det har du ett dyrare problem.
Har styret fått en liten smäll är det inget du orkar böja rätt med styret sittandes på hojen. Har styret dessutom böjt sig (mycket) skulle nog jag tänka både en och två gånger innan jag kör mer med hojen, inte så skoj om styret går av hux flux...

Styret är sentt de också, ska gå ut och skruva isär framgafflen nu.

Ritade upp en bil för att förklara i vilken riktining den är sne.

Bifogat

• gaffel 2.JPG
    gaffel 2.JPG
    4.6 KB · Visningar: 198
Styret är sentt de också, ska gå ut och skruva isär framgafflen nu.

Ritade upp en bil för att förklara i vilken riktining den är sne.

Har haft samma åkomma på min XR efter en marksyning och såg framför mig en hel del skruvande och pillande.

Min "hovmekaniker" behövde 10 sekunder: han måttade in mitt framhjul mot ett hjul på sin teambuss och drog till = fixat! Börja lugnt och öka kraften om det behövs.

Har funkat för honom på hans cross- & endurohojar i trettio år och det funkar nog för dig och mig också...

Lycka till!

/M

Ska Mycket till om den ska bli sne på riktigt.
Som tidgare sagt så släpp på skruvarna så fixar det sig.

våld

Problemet löses enkelt med våld. Bänd tills gaffeln blir rak igen....:)

Kolla så att inte underfallen till styret är knäckt dvs vriden. Men visst om ena benet är längre fram så skulle jag kolla kronan först!

Sant. :)

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back