Nybörjare Enduro

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Är lite sugen på att börja köra enduro/cross till nästa år.. Först undrar jag om det finns någon bra nybörjarkurs att gå i närheten av Stockholm.

De alternativ jag tänkt på när det gäller hoj är att köpa en billig 250cc. Finns det några som är mer slitstarka än andra när man kollar på lite äldre hojar. Vad är att föredra tvåtakt eller fyrtakt? Hittade en billig här http://www.blocket.se/vi/14105528.htm?ca=11_s någon som har erfarenhet av det märket? Eller är det bättre med en gammal cr som den här http://www.blocket.se/vi/14109218.htm?ca=11_s ?

Ett annat alternativ är ju att byta in 625:an mot en 525 eller wr450. Sedan kan man ju ha den tilll allt. Men vet inte om jag vill byta bort min kära 625:a och det känns ju rätt skönt att ha en ren enduro/cross hoj.

Finns nog inga nybörjarkurser direkt, bara ge sig ut. Sen kan du ju hålla ögonen öppna för träningsläger som brukar vara för de flesta nivåer.
Lägg till några tusen istället, runt 18-20 hamnar du ju på en 125-250 2takt-hoj från 02-03.

Finns nog inga nybörjarkurser direkt, bara ge sig ut. Sen kan du ju hålla ögonen öppna för träningsläger som brukar vara för de flesta nivåer.
Lägg till några tusen istället, runt 18-20 hamnar du ju på en 125-250 2takt-hoj från 02-03.

Tack! Det blir nog att snåla lite till våren så jag kan lägga ut lite mer pengar. Så länge får jag väl öva lite med 625:an.

2t

En 250 2T är lätt att åka med i skogen ( lättare än 125:a)

Jag har haft en KTM 250, den var jäkligt bra och tålig :tungan

För stora 4T i skogen är öken:mad:

En 250 2T är lätt att åka med i skogen ( lättare än 125:a)

Jag har haft en KTM 250, den var jäkligt bra och tålig :tungan

För stora 4T i skogen är öken:mad:

Vad är det som skiljer 4-t och 2-t när det gäller att mecka/serva hojen. Har bara meckat med min gamla moppe när det gäller 2-t och det var ju iallfall enkelt :D .

Nej en stor 4 taktare är guld i skogen så länge man har en rekluse kopplign dvs automat koppling, så är en 450 överlägsen i skogen.

Nej en stor 4 taktare är guld i skogen så länge man har en rekluse kopplign dvs automat koppling, så är en 450 överlägsen i skogen.

Överlägsen är allt att ta i...
Att en rekluse gör saker och ting klart enklare med en 450 är dock rätt.

Jag tycker det är olämpligt att byta in din 625 mot en WR/EXC 450 då resultatet blir varken hackat eller malet. WR/EXC är knappast optimalt för grusväg/motard åka och de är lite väl häftiga i skogen för en ren nybörjare.

Bästa nybörjar endurocykeln är en WR250F eller en GasGAs ec 200, lätt smidigt och du har inte en massa brutal botteneffekt som bara kommer att skrämma dig och göra körningen ryckig och sprättig. Det må inte låta tufft och vara ballt i depån men för 90% av åkarna är det snabbast i skogen.

Själv kör jag GasGas Ec250 av den enkla anledningen att jag bor på de öppna vidderna i skåne och därför behöver lite mer effekt på gräsprov och i den öppna skånska myllan. Åker jag däremot till Sten/rötter/bök såsom enduro är i 90% av Sverige så är jag precis lika snabb på 200 som på 250.

Till alla effektivrare så brukar jag ställa frågan: Vet du vad Mats Nilsson kör Novemberkåsan på?

Rätt svar: Yamaha wr250F

Vad är det som skiljer 4-t och 2-t när det gäller att mecka/serva hojen. Har bara meckat med min gamla moppe när det gäller 2-t och det var ju iallfall enkelt :D .

Servicen på en 4-t är betydligt dyrare framförallt när cykeln är något år gammal och har gått en 200h då storservicen kommer. Fram tills dess är det dock mindre service då det i princip endast är inspektion och ventiljustering.
Att köpa en 4-t endurocykel från 00-03 som gått en del är ekonomiskt självmord om man inte förbereder sig på service i 10kkr klassen.

2-t är mer pill då serviceintervallerna är kortare men på en 250 2-t körd av en enduromotionär blir det storservice en gång per år då cykeln plockas ned för inspektion/uppsmörjning av lager samt kolvbyte.

Last edited:
450 är ingen stor 4T, -det är ganska lagom.

Jag har kört XR 600. det handlade mest om att förflytta ett tungt as genom skogen. En lite mindre hoj förflyttar föraren istället...speciellt genom bottenlösa träsk och branta hala klippor

På en tung hoj funkar fjädringen sämre.
Visst går det att köra fort på en stor 4T , om det är hårt underlag och brett mellan träden:)

2t är mycket mer lättmekat och billigare, när det går sönder

*/ ?>
Back