Bensinpumpen skojar med mig…

The Frog

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 750
Sitter med en gsx750r -98 som fått för sig att den skall skoja med mig….. De senaste rundorna har hon, efter att jag parkerat för dagen, fått för sig att en slang vid bensinpumpen ska hoppa loss med följd att hon inte startar/får soppa nästa morgon.

Visst är det enkelt att rent tekniskt sätta tillbaka slangen. Man tömmer/slangar tanken och lyfter ut bensinpumpen, sätter tillbaka den bråkande slangen, fyller upp bensinen och kör igen. Det tar tyvärr bara en jävla massa tid och är lätt irriterande att stå där i läderstället och agera mekaniker när man i första hand vill ut och åka.

Jo, jag skall byta slangen mot en ny nästa gång, men min fråga är…..varför hoppar slangen av EFTER det att jag parkerat hojen och inte när jag kör. Slangen ser nämligen hel ut. Den är mjuk och följsam och slangklämman sitter där den skall för att ytterligare hålla slangeländet på plats. Men jag förstår inte varför den hoppar loss…..är det någon med ett uns av teknikkunnande som kan svara en vilsen själ…
:confused:
KMW

Last edited:
Tanken blir varm och då expanderar bensinen vilket medför ökat tryck kanske?!

om luftningen på tanken funkar som den skal så skall det inte bli något tryck i tanken. kolla luftningen av tanken. prova o ställ den med öppet tanklock tex

Exakt vilken slang är det som lossnar? Och lossnar den från tanken eller från insprutningsbryggan?

Jag hade glömt slangklämman på returen från bryggan. Slangen lossnade i södra länken. Jävlar va halt det blev :skrämd

Ja, hoppla hejsan, nu blev det svårt…. Har inte en blekaste aning om slangen tituleras som returslang eller bryggslang eller något annat tekniskt. Hittade dock en bild en 98:as bensinpump på nätet och jag tror att jag märkt ut rätt slang. Slangen släpper på ”utgångsnippeln” från bensinfiltret…

Eftersom hela enheten är monterad inne i tanken så vet du är det rätt retfullt att tvingas slanga/demontera/laga osv en så liten retfull detalj när man bara vill ut och köra.

Froggy

Bifogat

• bensinpump.jpg
    bensinpump.jpg
    34.9 KB · Visningar: 84
rätt retfullt att tvingas slanga/demontera/laga osv en så liten retfull detalj när man bara vill ut och köra.
Froggy

Suddig bild men många (membran)bensinpumpar arbetar med principen om att "göra ett slag" när det behövs.
En fjäder trycker på ett membran, =>bränsletrycket, när fjädern gått i botten och pumpat ut bränslevolymen under membranet sluts en strömkrets och en magnet rycker upp membranet igen, samtidigt sugs ny soppa in och fjädern kan pressa vidare.
Gissar att slangen sitter dåligt och när du stannar så pressar bränsletrycket från fjädern bort slangen. Bränsletrycket står ju kvar trots att du stannat.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...