Kedja

Eller som min amerikanska vän som trimmar V8 sa:
"I use to hang abucket on the bumper, behind the exhaust, if the bucket was less then half-full after a run, the engine was too lean..."

Jag är ingen nerd på måttsystem, Wikipedia hjälpte mig med den :D

Men wikipedia är amerikanskt, pc:n uppfanns av amerikanska IBM, internet uppfanns av amerikanska försvarsmakten. Du är en riktig imperialist, I say. :hihi

Om du gör lite research så kan du finna info -ang sådan kedja, nitad mm, inte alltid är så säker i alla lägen..

Jag "drog" av en sån kedja på slangen, 200+ i södra länken, första våren då tunneln va öppen... ramla av, hängde i styret, släpa fötterna i backen på sladd in mot ett betongfundament, trodde "game over". Fick tillbakakast, flög upp framstupa sidoläge, landa i sadeln. Rullade 3 km utan kedja.

Satte mig i diket å drack mina pilsner ur ryggan (va påväg till fest), när bärgaren kommer blir jag anklagad för rattfylla..

Så lita aldrig på 520 :mad: :mad: :mad: :huvet

Om du gör lite research så kan du finna info -ang sådan kedja, nitad mm, inte alltid är så säker i alla lägen..

Jag "drog" av en sån kedja på slangen, 200+ i södra länken, första våren då tunneln va öppen... ramla av, hängde i styret, släpa fötterna i backen på sladd in mot ett betongfundament, trodde "game over". Fick tillbakakast, flög upp framstupa sidoläge, landa i sadeln. Rullade 3 km utan kedja.

Satte mig i diket å drack mina pilsner ur ryggan (va påväg till fest), när bärgaren kommer blir jag anklagad för rattfylla..

shit...:skrämd :skrämd

520-kätting är för småpojkar och banåkare som byter varje dag :krama

Så lita aldrig på 520

Om du har dragit av en kedja så har inte innerbredden ett dugg med hållfastheten att göra. Det är endast materialkvaliteten, bredden och utformningen av länkarna som bestämmer draghållfastheten.
En bredare kedja ger lägre yttryck och är därför snällare mot drev och rullar, men den är tyngre och ger större masskrafter än en smalare kedja.
Vill du ha mer draghållfasthet så får du gå upp till 3/4" eller 1" som har kraftigare länkar :)

Sedan är det ett väl känt faktum att amerikanare och engelsmän närmar sig SI-systemet, inch-by-inch.

Visste jag inte bättre skulle jag tro att vi va fulla allihop,,,jag fråga om hur man mäter och det fick jag svar på tackar för det sen blev det tum vs mm,nån dissade en 520 kedja och nu handlar det vem som uppfann internet.

fortsätt gärna,,det va en kul tråd

Ja det är ju som jag redan förklarat. 525 är 2,5 åttondels tum dvs 5/16" Eftersom en tum fortfarande är 25.4 mm så blir det (5/16)X25,4mm. En 530-kedja är 3/8" bred, dvs (3/8)X25.4mm bred. Och det är alltså bredden på drevet.

Tack för förklaringen, men är inte så vass på att räkna tum/bråkdelar osv osv.. Inte vass på matematik överhuvudtaget om jag ska vara ärlig :tungan

525 7,5 till 7,7 taget ur kolan...

530 9mm

Man tackar! Precis vad jag behövde veta :)

/Robban

Visste jag inte bättre skulle jag tro att vi va fulla allihop,,,jag fråga om hur man mäter och det fick jag svar på tackar för det sen blev det tum vs mm,nån dissade en 520 kedja och nu handlar det vem som uppfann internet.

fortsätt gärna,,det va en kul tråd

SH in a nutshell :hihi

Fast så är det ju ofta med diskussioner även i det "verkliga" livet, aka IRL, iofs

Well take over the metric system, inch by inch.

(sett på amerikansk skotersajt)

Om du har dragit av en kedja så har inte innerbredden ett dugg med hållfastheten att göra. Det är endast materialkvaliteten, bredden och utformningen av länkarna som bestämmer draghållfastheten.
En bredare kedja ger lägre yttryck och är därför snällare mot drev och rullar, men den är tyngre och ger större masskrafter än en smalare kedja.
Vill du ha mer draghållfasthet så får du gå upp till 3/4" eller 1" som har kraftigare länkar :)

Sedan är det ett väl känt faktum att amerikanare och engelsmän närmar sig SI-systemet, inch-by-inch.

Din ord är min lag... haha, nejmen jag vet inte vad som kan ha orsakat mitt kedjehaveri som kunde kostat mig livet :S svårt att säga, den va nitad, nya grejjer allting... märkligt.

Din ord är min lag... haha, nejmen jag vet inte vad som kan ha orsakat mitt kedjehaveri som kunde kostat mig livet :S svårt att säga, den va nitad, nya grejjer allting... märkligt.

Nånstans 1974 drog jag av en kedja i starten på Anderstorp. Jag har kvar det gamla skinnstället och länkarna är fortfarande instämplade över axeln ...
Den gången hade jag fått en för klen kedja som helt enkelt inte tålde när all power kom på en gång som det gjorde på de hojarna ...
Först kände jag inget eftersom man är fullpumpad med adrenalin i starten, men efter ett tag så var det mindre skönt där kedjan hade rappat över ryggen och över axeln ner mot bröstet ...
Efter det visste man att det är smart att kolla så man har rätt typ av kedja :tungan

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar