Kedja

Ja det är ju som jag redan förklarat. 525 är 2,5 åttondels tum dvs 5/16" Eftersom en tum fortfarande är 25.4 mm så blir det (5/16)X25,4mm. En 530-kedja är 3/8" bred, dvs (3/8)X25.4mm bred. Och det är alltså bredden på drevet.

Nja .. det är innermåttet på kedjan. Drevet är av nödvändighet några tior mindre.

Nja .. det är innermåttet på kedjan. Drevet är av nödvändighet några tior mindre.

Om man mäter på kedjan så ligger den ngt över, det var så jag menade. Men visst enligt boken så säger man ju bara att det är innermåttet på kedjan. Innermåttet på en 520-kedja är tex större än 6.43mm. Det nödvändiga spelet är inte med, det var så jag menade.

Korrekt, jag skrev fel, 6.34 menade jag, som längre upp. JAg vet att det är kedjans inre bredd som avses i standarden. Men att när man mäter i verkligheten så brukar denna ligga ngt ovan. Men, men, det är ju oviktigt, man ser ju iaf vad det är för kedja genom att mäta, decimalerna är ju oviktiga.

Last edited:
Men ska vi vara petiga så är USA metriskt på forskar/ingenjörs-nivå.
Dom lärde sig en läxa när dom skulle samarbeta med europa inom rymdforskningen, det var visst kompabilitetsproblem när delar från två olika världar skulle samsas... :D

Var det inte någon rymdsond som fransoserna gjorde styrningen till?
Blandade ihop miles och km...
När jänkarna skulle rapportera från landningen med media och press på plats, så var det en bra bit kvar...
7-8år sedan.
"Voyager"?

Du måste vara tumskadad från födseln, lättast måste väl ändå vara att räkna hundradelar av något som är jämt delbart i hundra eller?

Jag bara menade att det ofta är bökigt att subtrahera, addera, multiplicera och dividera när det är på decimalform om man inte har räknare. Det är därför tex den mesta matten utom numerikan på tex teknisk högskola hålls på bråkform, man kan tex ofta räkna tentorna utan räknare, med diskreta tal och bråk iställer för allt roddande med numeriska utryck och avrundningar.
Att addera tex 9/16" + 3/8"=9/16"+6/16"=15/16" Det går ju fort i huvudet. Men att räkna ut samma sak på decimalform är bökigare utan iaf pop (papper och penna): 0.5625" + 0.375"= 0.9375". Men att uttrycka sig i bråkform går ju lika bra med det metriska systemet, det har ju egentligen inget med tum att göra.

/J

Last edited:
När jänkarna skulle rapportera från landningen med media och press på plats, så var det en bra bit kvar...
7-8år sedan.
"Voyager"?

Fransoserna sydde tydligen bromsskärmarna till en marslandare, den krashade och ryktet säger att det hade med omvandlingsmisstag att göra, dvs fransoserna förutsatte att det redan var metriskt.

Det kan vara en "råttan i pizzan" myt, jag vet inte...

7-8år sedan.
"Voyager"?

Nej, det var ett rent amerikanskt misstag, en underleverantör(Lockheed Martin) som inte följde nasas instruktioner att allt skulle vara metriskt, med resultatet att att när man bad om Ns fick lbf*s.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Climate_Orbiter#The_metric_mixup

/Bengt

Nej, det var ett rent amerikanskt misstag, en underleverantör(Lockheed Martin) som inte följde nasas instruktioner att allt skulle vara metriskt, med resultatet att att när man bad om Ns fick lbf*s.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Climate_Orbiter#The_metric_mixup

/Bengt

Se där, det fanns ett uns av sanning bakom...

Ännu större anledning för dom att sätta fart med att bli metriska, men i det fallet får man ju vara glad att dom närmar sig det metriska systemet tum för tum istället för cm för cm...

Det går ju drygt 2.5 gånger så fort då... :D

Jörgens harley gets forty rods to the hogshead, and that's the way he likes it!

Last edited:
Från början fanns det bara tum på tumstockarna, istället för att det är blandat med meter som idag. Det finns ju också "renodlade" meterstockar utan massa amerikanskt junk

jo:) varje hand har en tum"e. försökte bara skoja lite:tungan eftersom vissa inte verkar gilla tum måtten. tycker det e lika kul varje gång när man ska mecka med något från landet over there att man får plocka fram tum verktygen så att det ska passa:)

Ännu större anledning för dom att sätta fart med att bli metriska, men i det fallet får man ju vara glad att dom närmar sig det metriska systemet tum för tum istället för cm för cm...

Det går ju drygt 2.5 gånger så fort då... :D

Jörgens harley gets forty rods to the hogshead, and that's the way he likes it!

Och när vi ändå lär dom mäta rätt så varför inte lära dom Liter istället för gallon, C i stället för F på tempmätaren och att Km/h är det enda rätta:D

Och när vi ändå lär dom mäta rätt så varför inte lära dom Liter istället för gallon, C i stället för F på tempmätaren och att Km/h är det enda rätta:D

Fast just när det gäller temperatur ska vi väl vara lite tysta... :D

Det är faktiskt Kelvin som är den accepterade SI enheten för temperatur. :huvet

"Kelvin är grundenheten för temperatur. 1 K definieras som 1/273.16 av den termodynamiska temperaturen för vattnets trippelpunkt. Grundenheten för temperatur har namngetts av den skottska matematikern och fysikern William Thomson 1st Lord Kelvin (1824-1907)."

Jag bara menade att det ofta är bökigt att subtrahera, addera, multiplicera och dividera när det är på decimalform om man inte har räknare. Det är därför tex den mesta matten utom numerikan på tex teknisk högskola hålls på bråkform, man kan tex ofta räkna tentorna utan räknare, med diskreta tal och bråk iställer för allt roddande med numeriska utryck och avrundningar.
Att addera tex 9/16" + 3/8"=9/16"+6/16"=15/16" Det går ju fort i huvudet. Men att räkna ut samma sak på decimalform är bökigare utan iaf pop (papper och penna): 0.5625" + 0.375"= 0.9375". Men att uttrycka sig i bråkform går ju lika bra med det metriska systemet, det har ju egentligen inget med tum att göra.

/J

Fast just när det gäller temperatur ska vi väl vara lite tysta... :D

Det är faktiskt Kelvin som är den accepterade SI enheten för temperatur. :huvet

Men han sade Fahrenheit. Jag letade i två år efter en oljetempmätare i Celcius till min sportster. Det fann sådana från Europa, men de var alla med ett äckligt LCD-fönster. Så jag gav upp och handlade en med Fahrenheit så jag fick med vanlig analog visare :hihi

Men han sade Fahrenheit. Jag letade i två år efter en oljetempmätare i Celcius till min sportster. Det fann sådana från Europa, men de var alla med ett äckligt LCD-fönster. Så jag gav upp och handlade en med Fahrenheit så jag fick med vanlig analog visare :hihi

Hittade du ingen Curryjakyn med blåa lysdioder och skit?
Sånt har jag hört går hem i harleykretsar :D
Jag föredrar en visare framför ett digitalflipper vilken dag som helst.
Det finns ju anledningar till att man även i datoriserade system har analoga tavlor att titta på, en snabb blick på mätaren visar om nålen står i rätt område, även om din moto-shaker vibbar så att du aldrig skulle kunna avläsa en LCD....

Hur var det nu Jörgen, "sothoran gets forty rods to the hogshead, and that's the way Jörgen likes it!"

Last edited:
Hittade du ingen Curryjakyn med blåa lysdioder och skit?
Sånt har jag hört går hem i harleykretsar :D
Jag föredrar en visare framför ett digitalflipper vilken dag som helst.
Det finns ju anledningar till att man även i datoriserade system har analoga tavlor att titta på, en snabb blick på mätaren visar om nålen står i rätt område, även om din moto-shaker vibbar så att du aldrig skulle kunna avläsa en LCD....

Hur var det nu Jörgen, "sothoran gets forty rods to the hogshead, and that's the way Jörgen likes it!"

Ja fyfan, den tyska customktolkningen á la Zodiac är ju vidrig. Vad betyder det där forty rods för egentligen. Jag misstänker att det är ngt Simpsonaktigt eftersom Bananhjärna har det citatet :gnissla

Ja fyfan, den tyska customktolkningen á la Zodiac är ju vidrig. Vad betyder det där forty rods för egentligen. Jag misstänker att det är ngt Simpsonaktigt eftersom Bananhjärna har det citatet :gnissla

En "rod" är ungefär fem meter (5.0292)
En "hogstead" är i god amerikansk enhetsanda olika mycket beroende på vad man mäter, men i runda tal 235 liter.

Och mycket riktigt, det är ett citat från farfar Simpsson, när han förklarar att det var bättre förr, med dom gamla bilarna och dom gamla måttsystemen...

En "rod" är ungefär fem meter (5.0292)
En "hogstead" är i god amerikansk enhetsanda olika mycket beroende på vad man mäter, men i runda tal 235 liter.

Och mycket riktigt, det är ett citat från farfar Simpsson, när han förklarar att det var bättre förr, med dom gamla bilarna och dom gamla måttsystemen...

Aahaha! Det måtten kunda jag inte. Det är ju duu som är den riktiga nörden på de imperialistiska måttsystemet! :tungan

Ja jag brukar säga likaledes när folk på visning i maskinrummet på den bensindrivna torpedbåten förstummas över att varje motor tar 300 l/h på full muff. Jag säger då att "de tar vad de ska ha, det är 4500 hk som bor här nere" :hihi

Aahaha! Det måtten kunda jag inte. Det är ju duu som är den riktiga nörden på de imperialistiska måttsystemet! :tungan

Ja jag brukar säga likaledes när folk på visning i maskinrummet på den bensindrivna torpedbåten förstummas över att varje motor tar 300 l/h på full muff. Jag säger då att "de tar vad de ska ha, det är 4500 hk som bor här nere" :hihi

Eller som min amerikanska vän som trimmar V8 sa:
"I use to hang abucket on the bumper, behind the exhaust, if the bucket was less then half-full after a run, the engine was too lean..."

Jag är ingen nerd på måttsystem, Wikipedia hjälpte mig med den :D

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back