Schumacher snabb på Ducatis MotoGP hoj

Pastrana kör f.ö. rally som inte är en motorcykelsport. Eller syftade du på Spies nu?

Travis Pastrana var den första att sätta en dubbel backflip i tävlingssammanhang och var som 14:åring världsmästare i Freestyle MX... så i mångas ögon är han nog mer en mc-förare än bilkille... fast han verkar ju kunna kör bil med!
http://en.wikipedia.org/wiki/Travis_Pastrana
 
Travis Pastrana var den första att sätta en dubbel backflip i tävlingssammanhang och var som 14:åring världsmästare i Freestyle MX... så i mångas ögon är han nog mer en mc-förare än bilkille... fast han verkar ju kunna kör bil med!
http://en.wikipedia.org/wiki/Travis_Pastrana

Pastrana skulle nog oxå göra helrätta tider på en MotoGp hoj...
Jag såg ett inslag från X-games där pastrana slog Colin McRae (Rip) i "stadium"-rally.
Har även sett inslag med Pastrana i topp på Rachau (stavfel?!?) hillclimb på en sleten gammal suzuki 125 och han hotade "experterna" ett bra tag...
Och då är ju hans specialitet Frestyle MX


Det är nog så att den absoluta eliten inom all form av motorsport har rätt enkelt att anpassa sig till olika sorters fordon, det är väl fingertoppskänslan kanske...
 
Pastrana skulle nog oxå göra helrätta tider på en MotoGp hoj...
Jag såg ett inslag från X-games där pastrana slog Colin McRae (Rip) i "stadium"-rally.
Har även sett inslag med Pastrana i topp på Rachau (stavfel?!?) hillclimb på en sleten gammal suzuki 125 och han hotade "experterna" ett bra tag...
Och då är ju hans specialitet Frestyle MX


Det är nog så att den absoluta eliten inom all form av motorsport har rätt enkelt att anpassa sig till olika sorters fordon, det är väl fingertoppskänslan kanske...

Fast iofs så slog han colin med nån tiondels sekund efter att colin voltat bilen och komme upp på hjulen igen för att köra i mål...
 
Travis Pastrana var den första att sätta en dubbel backflip i tävlingssammanhang och var som 14:åring världsmästare i Freestyle MX... så i mångas ögon är han nog mer en mc-förare än bilkille... fast han verkar ju kunna kör bil med!
http://en.wikipedia.org/wiki/Travis_Pastrana

Jo, jag vet vem han är och vad han har gjort för bedrifter. :rolleyes:
Men det jag tänkte var att rätta dig när du skrev hojkille på hoj fast jag förstår nu i efterhand att du menade Spies (tror jag).
 
hittade de här tideran från testet på valencia, och trodde först att Abundant Andrea va hon trial tjejen som fick testa en repsol RCV..
men hon heter tydligen Laia Sanz..

så vem fan e detta?

Casey Stoner (Ducati) - 1' 32"393
Nicky Hayden (Honda) - 1' 33"176
Chris Vermeulen (Suzuki) - 1' 33"634
Loris Capirossi (Suzuki) - 1' 33"669
Tones Elias (Ducati) - 1' 33"911
Shinya Nakano (Honda) - 1' 34"561
Randy De Puniet (Honda) - 1' 34"804
Dani Pedrosa (Honda) - 1' 34"926
John Hopkins (Kawasaki) - 1' 35"128
Mark Melandri (Ducati) - 1' 35"267
Sylvain Guintoli (Ducati) - 1' 35"695
Olivier Jacque (Kawasaki) - 1' 36"034
Nobuatsu Aoki (Suzuki) - 1' 36"826
Alex De Angelis (Honda) - 1' 36"934
Jorge Lorenzo (Yamaha) - 1' 37"115
Abundant Andrea (Honda) - 1' 37"255

Prova med att översätta "Dovizioso" i Babelfish från Italienska till Engelska så ser du vad som hänt här! :tungan

Jag undrar även vem Tones och Mark är på den listan du hittade? ;)
 
Ja, imponerande om det stämmer, men på den filmen går det inga fem sekunder långsammare än toppförarna... :)
 
Last edited:
Jo, jag vet vem han är och vad han har gjort för bedrifter. :rolleyes:
Men det jag tänkte var att rätta dig när du skrev hojkille på hoj fast jag förstår nu i efterhand att du menade Spies (tror jag).

Vad jag menade var att det är överraskande att en bilkille kör riktigt fort på hoj för det är svårare än att köra riktigt fort med bil.

Till exempel tror jag att hela startfältet i PRO Superbike skulle ligga inom fem sekunder från STCC-boysenas tider efter ca. en timmas träning. LÄTT!
Däremot skulle ytterst få av STCC boysena ligga fem sek från Superbiketiderna efter en timma i sadeln.
 
Vad jag menade var att det är överraskande att en bilkille kör riktigt fort på hoj för det är svårare än att köra riktigt fort med bil.

Till exempel tror jag att hela startfältet i PRO Superbike skulle ligga inom fem sekunder från STCC-boysenas tider efter ca. en timmas träning. LÄTT!
Däremot skulle ytterst få av STCC boysena ligga fem sek från Superbiketiderna efter en timma i sadeln.

Japp, det är lite som gitarr vs piano, det är alltid lika svårt att vara bäst eller riktigt bra, men de allra flesta kan efter några minuter spela blinka, lilla stjärna på piano men på gitarr tar det betydligt längre tid att lära sig.
 
Om det nu stämmer så är jag sjukt imponerad. Har han dessutom gjort det utan draghjälp/hare, så är jag än mer imponerad. :tummenupp
Tiderna stämmer säkert. Han var dock ute med Randy Mamola som gav tips och visade spår. Imponerande non the less.
 
Vad jag menade var att det är överraskande att en bilkille kör riktigt fort på hoj för det är svårare än att köra riktigt fort med bil.

Till exempel tror jag att hela startfältet i PRO Superbike skulle ligga inom fem sekunder från STCC-boysenas tider efter ca. en timmas träning. LÄTT!
Däremot skulle ytterst få av STCC boysena ligga fem sek från Superbiketiderna efter en timma i sadeln.

Du har så rätt. Men man får tänka på att motorcyklister i t.ex. pro superbike som har kört i säg 10 år säkert har kört bil i minst lika många, privat. Däremot tror jag inte att alla som kört STCC i 10 år kör hoj varje dag.
 
Förstår inte varför folk är så förvånade. Vissa har det andra inte, ser man linjer känsla för fordon osv så är det inte svårt.
 
Du har så rätt. Men man får tänka på att motorcyklister i t.ex. pro superbike som har kört i säg 10 år säkert har kört bil i minst lika många, privat. Däremot tror jag inte att alla som kört STCC i 10 år kör hoj varje dag.

Det finns ett enkelt svar varför det är svårare att köra motorcykel och det är helt enkelt att i princip alla naturliga reaktioner man har kommer kasta av en och då är det inte nå plåt som tar första smällen utan en själv.

Man vågar helt enkelt mer i en bil, man känner sig mer skyddad.
 
Colin Edwards har nu gått ut med en förklaring till varför Schumacer bara
var fem sekunder efter varvrekordet....Kanske måste motogp gudarna
komma med diverse bortförklaringar bara för att behålla deras status som
oersättliga..."Dovi" sa att MotoGP hojen är den mest lättkörda hoj han
kört...Du får hjälp med allting enligt honom...

Colin Edwards has explained how he believes it was possible for former seven-times F1world champion Michael Schumacherto ride a MotoGPbike just five seconds off the Valencia lap record.

Schumacher set his stunning time during the press and guest day immediately after the season-ending grand prix - and despite only limited sportbike experience. The test was also the German legend's first on an 800cc and just his second ever MotoGP ride.

The former Ferrariace first sampled MotoGP power during a private test at Mugello in 2005, when he had lapped a much more sedate 15 seconds off the pace on a 990cc Desmosedici, so has the move to 800cc engines and increased reliance on electronics made the new-breed of machines too easy to ride?

Andrea Dovizioso certainly fuelled that debate after his own MotoGP debut at Valencia, by stating that his 250 was much much harder to control, but Edwards warned that it suddenly gets much harder as you approach the limit.

"These bikes are so advanced now - all you need to do is crank the electronics up to where you can't crash and you can go five seconds off the pace pretty easily. You just get in and nail it.

"But to find that last, four tenths say, you have to back the electronics off and really start to work it. It's like a gamble; play safe with the electronics and you'll be too slow. If everybody had the electronics turned up all the time then we would all be doing the same lap time.

"You have to tailor-make the electronics to suit your style," Colin revealed. "What Valentino [Rossi] uses, I don't use and what I use maybe James [Toseland] doesn't use. Every rider has his own tailor-made electronics for what he likes; how he wants it to spin, how he wants it to move. That's where the last few tenths are."

Låter mer och mer som att det snart sitter programmerare på hojarna...
som ändrar och gör nya script....kollar buggar och så vidare...:)
 
Låter mer och mer som att det snart sitter programmerare på hojarna... som ändrar och gör nya script....kollar buggar och så vidare...:)
Läser du dina egna inlägg innan du postar eller förstod du inte vad Edwards sa i uttalandet?
 
Låter mer och mer som att det snart sitter programmerare på hojarna...
som ändrar och gör nya script....kollar buggar och så vidare...:)

Som ett dataspel.

Kunde dom inte bara tagit bort TC och allt vad det heter under en tävlingshelg, hade varit kul att se vad som händer.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top