"Liten" motard 400-700cc

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Hornet 600 (2004)
Halloj!

Jag är lite sugen på en motard (för gata och annat bus) inför nästa säsong men vill ha en som är så "liten" som möjligt, vilka modeller finns det som är små och kompakta? Önskemålen är:

1. Sitthöjd 80-90cm
2. 400-700cc
3. Torrvikt < 140kg

ktm 450-525 EXC
Yamaha WR 450
Honda crf 450 hm
Husaberg (lite större, ca 112kg torrvikt men oxå mkt mer pulver)
Husqvarna sm 510

ktm 450-525 EXC
Yamaha WR 450
Honda crf 450 hm
Husaberg (lite större, ca 112kg torrvikt men oxå mkt mer pulver)
Husqvarna sm 510

Jag skulle säga nya 690n eller HVA 610ie för gata/bus om man köper sin första motard och inte är van vid vad det faktiskt är. Av de du räknar upp är det soklart Husa som är bäst lämpad. De andra är för små.

jag skulle säga KTM 625, dock är den några kilo tyngre, men den är liten och nätt som en sportmössa =)

Det närmaste en motard jag har ägt var en offroadare (F650GS) men den var TUNG som F*N och tråkig. Offroad stuket lockar dock igen men denna gång vill jag ha något betydligt lättare och smidigare.

Tänkta ändamålet med motarden är att köra gata till 80%, men den skall fungera bra att leka & hoppa med i grustag samt grusvägar/stigar på landet.

Just p.g.a "hoppandet" vill jag hålla ned vikt + storlek.

Det närmaste en motard jag har ägt var en offroadare (F650GS) men den var TUNG som F*N och tråkig. Offroad stuket lockar dock igen men denna gång vill jag ha något betydligt lättare och smidigare.

Tänkta ändamålet med motarden är att köra gata till 80%, men den skall fungera bra att leka & hoppa med i grustag samt grusvägar/stigar på landet.

Just p.g.a "hoppandet" vill jag hålla ned vikt + storlek.

525 EXC med motardkitt :tummenupp

He he, om inte annat så kostar väl plasten en del till den.

Hm, det är väl någon gubbkris som lockar fram begäret att "hoppa", man körde mycket BMX i sin ungdom (för ~20 år sedan)

Det lilla jag hoppade med min var ju inget att tala om:D
n736764965_275410_1034.jpg

Plasten är inte så farligt dyr faktiskt.:tummenupp

Last edited:
Man köper ju en liten lätt motard för att busa, då duger alla 450 gott och väl också. eller är jag ute o fiskar? jag har inte märkt något problem med min 450 iaf

Låg sitthöjd och låg vikt. I så falla är det bara att välja och vraka bland alla färdiga "racemotarder" som har lite kortare (och hårdare) fjädring! :tummenupp

Det är faktiskt stor skillnad i motorkaraktärerna på en KTM 450 och 525

Det är säkert rätt det du säger. Jag har ingen koll på skillnaden mellan ktms 450 och 525.

Men det jag vet är att det inte är några som helst problem att åka yamaha wr 450 på gata och dra 525or:D , ända jag har att anmärka på är att den saknar 6 växlar.

konstigt, yamaha är verkligen underskattade i sverige :gnissla

BTW: nu kommer alla husa nissar komma in o säga att det inte går att åka under 650cc på gata och lc4snubbarna kommer klaga på servicen. känner ni igen det?:huvet

Det är säkert rätt det du säger. Jag har ingen koll på skillnaden mellan ktms 450 och 525.

Men det jag vet är att det inte är några som helst problem att åka yamaha wr 450 på gata och dra 525or:D , ända jag har att anmärka på är att den saknar 6 växlar.

konstigt, yamaha är verkligen underskattade i sverige :gnissla

BTW: nu kommer alla husa nissar komma in o säga att det inte går att åka under 650cc på gata och lc4snubbarna kommer klaga på servicen. känner ni igen det?:huvet
Klart det går att åka 450 i stan. Jag har kört både min 450 och min 650 i stan och 650n slår 450n så hårt på fingrarna att det blir komiskt. Om vi sen tar ut dem på +50-vägar blir skillnaden ännu större. Då är iofs min 650 rätt vass medans 450n är rätt slö men skillnaden finns ändå. Jämfört med en kompis WR450 är INTE min FE450 slö, det märks mest när man kör mot crossarna CRF och YZF.

Min slutsats blir som vanligt att man ska vaska fram några olika alternativ och sen prova dessa själv och bilda sig en EGEN uppfattning :tummenupp :)

Klart det går att åka 450 i stan. Jag har kört både min 450 och min 650 i stan och 650n slår 450n så hårt på fingrarna att det blir komiskt. Om vi sen tar ut dem på +50-vägar blir skillnaden ännu större. Då är iofs min 650 rätt vass medans 450n är rätt slö men skillnaden finns ändå. Jämfört med en kompis WR450 är INTE min FE450 slö, det märks mest när man kör mot crossarna CRF och YZF.

Min slutsats blir som vanligt att man ska vaska fram några olika alternativ och sen prova dessa själv och bilda sig en EGEN uppfattning :tummenupp :)

Klart det är skillnad mellan en 650 och 450, det säger väl sig självt?:pannkyss

Men enligt mitt tycke (om nu nån tycker som jag) så är inte husaberg en hoj jag hade köpt för stadsbus/hopp/grusbus, då det är en för klumpig och för otymplig hoj(pga chassit). Dessutom är motorn för mycket, sen är den ju inte direkt skottsäker. Men nu kanske jag var för hård eftersom jag gick över på kritiken angående motorn.

Många olika bud i tråden tycker jag. Skillnaden mellan KTM 450 och 525 är inte stor tycker jag, ungefär samma effekt men lite toppigare register på 450.in. WR450 går bra, men tror nog inte den går bättre än någon annan 450. Däremot verkar den hålla bra. Hålla bra gör även KTMS 525, vet inte hur 450.in är, men tror den slits hårdare.
Husaberg 650 har jag aldrig testat, men är den som en 525, fast ytterligare 150cc lär den va hur fet somhelst. Ägarna brukar hålla märket högt, men man hör till höger och vänster om ras och bekymmer som brukar skyllas på oerfarna användare. Men det har nog de andra märkena också, dock utan en massa snack om ras... Dessutom håller de inte för att slanga med. Det räcker för att övertyga mig om att inte äga en Husa, oavsett årsmodell.
KTMs LC4 serie är väldigt klumpiga och känns omoderna jämfört med racemotarderna. Många som ägt en LC4 byter senare till KTMs rfs serie.

Last edited:
Visst, husan är liiiite större men det går f..n inte att jämföra med 450:n på gata i alla fall.. Jag har skrivit jämförelser här tidigare angående crf 450 vs husa 650 då jag haft bägge och effekten samt den 6:e växeln gör j...vligt mycke om man mest kör gata till Husans fördel. Klart, ska man använda den som cross eller enduro så blir den ju tyngre att jobba med och då kör man säkert snabbare med en 450! Punkt slut!:pannkyss

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back