Launch Control

Ska elektronisk Launch Control förbjudas?


  • Antal röstningar
    0
Nu är det fortfarande så att föraren inte kan ersättas.

Det är väl klart föraren kan ersättas med en dator! Rent tekniskt är det nog inte särskilt svårt att få _endast_ en hoj att köra runt en GP-bana. Däremot finns det litet intresse för det då människan utgör en vital del i speglingen av jaget när vi ser MotoGP på TV.
 
Det är väl klart föraren kan ersättas med en dator! Rent tekniskt är det nog inte särskilt svårt att få _endast_ en hoj att köra runt en GP-bana. Däremot finns det litet intresse för det då människan utgör en vital del i speglingen av jaget när vi ser MotoGP på TV.

Nej, vi är inte där än. Det börjar närma sig med stridsplan, men där finns större utvecklingsincitament och enklare förhållanden.
 
Nej, vi är inte där än. Det börjar närma sig med stridsplan, men där finns större utvecklingsincitament och enklare förhållanden.

Påstår du på fullt allvar att det är enklare att bygga autonoma stridsflygplan än att få en hoj att köra runt en bana själv?
 
Du tycker en sak. Många både innanför och utanför GP-depåerna tycker en annan. Varför måste vi vara överens?

Om du blir överens med mig kan ju du se till att jag får min vilja fram :tummenupp

Allvarligt, klart vi inte behöver vara överens, det där var bara ett lite retoriskt sätt att säga att jag tycker att alla som är teknikfientliga borde sluta vara det.
Se det som en uppmaning, inte en order :)

Påstår du på fullt allvar att det är enklare att bygga autonoma stridsflygplan än att få en hoj att köra runt en bana själv?

Ojdå, jag glömde att robotar inte kan tävla i din värld. Det jag menade var att få en robot/dator att styra en motorcykel och vinna över en människa på en annan motorcykel med gemensamt reglemente.
Ja, det tror jag, hört talas om autopilot? Det har funnits i typ 50 år nu. Koppla på en dator med bra AI så är du iland.
Men egentligen är det ju skit samma eftersom det bara är troende, vi får väl vänta och se vad som kommer först.
 
Last edited:
Ojdå, jag glömde att robotar inte kan tävla i din värld. Det jag menade var att få en robot/dator att styra en motorcykel och vinna över en människa på en annan motorcykel med gemensamt reglemente.
Ja, det tror jag, hört talas om autopilot? Det har funnits i typ 50 år nu. Koppla på en dator med bra AI så är du iland.
Men egentligen är det ju skit samma eftersom det bara är troende, vi får väl vänta och se vad som kommer först.

:lol Dagens bästa. Steget från autopilot till autonoma stridflygplan är alltså lite AI. Ja, halleda. Mycket ska man få höra. :lol

Skillnaden med militären är att det inte finns någon ambition inom MotoGP att ta bort föraren.


Fortsätt.
 
Dovizioso efter första repan på en RC 212 V:

"On every corner I can open fully the throttle and traction control handles it – even on a bike with more than 100bhp more than my 250! If I did that on a 250 I would go flying in the air and it would hurt!"

Så nu vet vi det en gång för alla. En 250 är mer svårkörd än en 800. Så ska det inte vara! MotoGP ska vara svårast, tuffast och mest riskabelt.

:4skrika
 
Dovizioso efter första repan på en RC 212 V:

"On every corner I can open fully the throttle and traction control handles it – even on a bike with more than 100bhp more than my 250! If I did that on a 250 I would go flying in the air and it would hurt!"

Så nu vet vi det en gång för alla. En 250 är mer svårkörd än en 800. Så ska det inte vara! MotoGP ska vara svårast, tuffast och mest riskabelt.

:4skrika

Hela utalandet från Dovi om skillnaderna 250 vs 800 och vad han tycker om det har du här:
http://www.doviofficialfanclub.com/eng/
 
Hjälpmedel..

En tanke går väl då till Schumis körning om dom ställt hans reglage i "kind mode"..så skulle kanske flera här på Sporthoj kunde prestera vad han gjorde:va
 
Jo, men det kan för den här diskussionen vara värt att lyfta ut det mest betydelsefulla. Varför har man inte motsvarande elektronik i 250?

Jo, men han gav dig också svaret att han tyckte det var bra men gjorde körningen för enkel/tråkig. ;)

Man har jobbat mera åt att ha mer avancerade tändsystem, som innebär att dom är mera programerbara med olika tändkurvor på olika trottelpositioner/varvtal osv, som gör att man har ett bredare effektregister i 250GP. Det gör hojarna mera lättkörda och mindre benägna att göra konstiga saker som dom gjorde förr när dom kom i effektregistret. TC är väll på gränsen att inte behövas. En bra förare kör snabbare utan dvs.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top