Ryssland, upprustning

det tar ju den där båten till månen :3freak

maxfart!? :näsblod

Det påstås att den kan göra 29 knop under vattenytan. Kan nog stämma med tanke på att deras Typhoon, med betydligt större deplacement, skulle ha gjort närmare 26. Skall väl påpekas att man inte brassar iväg torpeder/robotar i dessa hastigheter. F.ö. så tror jag inte att man har någon nytta av hastigheterna heller - man förlorar liksom hela grejen med att en ubåt skall vara osynlig om man inte behöver sonar för att höra den :D

Isbrytaren på bilden skall ha toppat strax över 21 knop vilket får anses som helt ok :yoparty

När vi ändå snackar fartyg:

missouri_large.jpg


USS Missouri - Lika mäktigt i verkligheten som på bild. Om ni någonsin är i närheten av Pearl Harbor så missa inte att besöka henne.
 
USS Missouri - Lika mäktigt i verkligheten som på bild. Om ni någonsin är i närheten av Pearl Harbor så missa inte att besöka henne.

Haha, blåsa omkring i 29 knop under vattnet:D

Undra om man behöver öronproppar när dom skjuter med Missouri :rolleyes:

Isbrytaren på bilden skall ha toppat strax över 21 knop vilket får anses som helt ok :yoparty


med en andra propellrar skulle den säkert göra fler knop
:D
 
Last edited:
Det påstås att den kan göra 29 knop under vattenytan. Kan nog stämma med tanke på att deras Typhoon, med betydligt större deplacement, skulle ha gjort närmare 26.



Den ryska Alfa-klassen ska ha nått 45 knop under vattnet och ska även ha testats ner till ett djup överstigande 1300 meter, titanskrov som var svindyrt....här snackar vi top of the line :)
 
Den ryska Alfa-klassen ska ha nått 45 knop under vattnet och ska även ha testats ner till ett djup överstigande 1300 meter, titanskrov som var svindyrt....här snackar vi top of the line :)

Stämmer - dock är Alfaklassen inte hälften så brutal som Typhoon/Borei. :yoparty Utöver detta så hävdar ryssarna att de tillverkat en ubåt med ett "crush-depth" på 1,5km :näsblod

Reaktorerna ombord på Alfaklassen är ett kapitel i sig. Stackars människor som behövde tampas med dessa..
 
Rolig "Tänk-om-de-blir-krig" diskusion...

För de som liksom tror att Ryssen måste gå landvägen eller vattenvägen för att invadera Sverige kan jag ju upplyssa att det finns falskärmssoldater.

Nu är jag inte så inne på Ryska armén etc etc men dom har nog tillräkligt med grabbar som kan "hoppa från himmelen" för att kunna nedgöra större delen av de svenska försvaret på väldigt kort tid.

Sovjet provade luftlandsättning medelst fallskärm i större skala vid övergången av Dnjepr 1943 och den näsbrännan de fick där avskräckte dem från att försöka igen. De blev närmast tillintetgjorda av tyska pansargrenadjärer.

Fallskärmsoperationer är något de flesta drar sig för, även när det lyckas, som på Kreta 1941, blir förlusterna enorma och så fort man möter beslutsamt motstånd är man illa ute. Fallskärmsförband är lätta och har låg uthållighet, inga förband man vill få uppgiften att slå en svensk pansarbrigad med.

Dessutom kräver det nästan totalt luftherravälde och där hade ryssen fått problem, precis som det tyska jaktflyget under WW2 led det sovjetiska av alldeles för kort räckvidd under hela kalla kriget. Man hade ingen motsvarighet till NATO:s air superiority-doktrin utan jaktförbanden var inställda på luftförsvar över eget territorium ledd av markbaserad radar.

Idag är det tveksamt om man har något som ens påminner om den luftlandsättningsorganisation som fanns på 70 och 80-talen, och även då var de flesta avsedda att flygas in till etablerat brohuvud, inte att fällas medelst skärm.

Stämmer - dock är Alfaklassen inte hälften så brutal som Typhoon/Borei

SSBN är otäcka skapelser. Bara tanken på hur mycket död och förintelse som är förpackat i en sådan för mig mest att rysa av avsmak. Synd att det fortfarande projekteras nya.
 
Last edited:
RMT_Racing skrev:
När vi ändå snackar fartyg:

*artilleriporr*

USS Missouri - Lika mäktigt i verkligheten som på bild. Om ni någonsin är i närheten av Pearl Harbor så missa inte att besöka henne.


Den där bilden hade jag som plansch på instruktörsrummet... :rock

1800 Kg väger EN granat... du skjuter alltså iväg en Caddillac varje gång...
 
Den där bilden hade jag som plansch på instruktörsrummet... :rock

1800 Kg väger EN granat... du skjuter alltså iväg en Caddillac varje gång...

:yoparty

Vår guide som självklart hade varit officer ombord var helt lyrisk när han berättade om kruttunnorna man packade in i piporna. På något sätt använde man restgaserna till att blåsa rent pipan efter varje skott men det måste ha varit lagomt spännande att stoppa in ett par 100 kg krut i en varm kanon :tungan Själv var jag mest intresserad av ångpannorna men de fick vi bara se på avstånd :mad:

SSBN är otäcka skapelser. Bara tanken på hur mycket död och förintelse som är förpackat i en sådan för mig mest att rysa av avsmak. Synd att det fortfarande projekteras nya.

Förvisso har du rätt men som krigsmaskin är dessa skapelser klockrena. Om det nu blir krig någong gång så har jag inget emot att sitta ett par hundra meter under vattenytan..
 
Last edited:
Man bygger en pipeline för att transportera gas från Ryssland till Tyskland. Man måste inte tolka det som ett uttryck för rysk expansionism.
Nu vore det intressant om du visade var jag ska ha påstått att det här är "ett uttryck för rysk expansionism". Om du ursäkar mig så ska jag ägna mig åt andra, mindre fåniga, personer nu. Fåntratt. Grammofon. Fonetik!

Sverige är inte ens mottagare av gasen så vad är problemet?

Sverige är inte mycket att spana på...
Adresslappen på gasen är ovidkommande och det är aldrig mottagaren som har varit problemet.

Nej, du har rätt.. Världsledande forskning inom framförallt militärteknik är inte mycket att hurra över, inte heller djup diplomatisk förbindelse med västvärldens underrättelsetjänster. :rofl

förklara då vad de har att spana på i Sverige, tror du att de skulle invadera Sverige?

Det finns väl en anledning till att man inte ökar försvarsbudgeten eller menar du att regeringen är helt inkompetent?
Precis som jag påpekade för Bingo så har jag inte påstått att ryssarna skulle invadera Sverige, för det tror jag inte att de skulle. Däremot skulle ansträngda politiska relationer inte gynna oss, vilket skulle kunna bli ett resultat av den här gasledningen.

Regeringen är inte inkompetent, men den vill vara kvar vid makten. För att vara kvar vid makten krävs politiska beslut som kostar pengar, för att få dessa pengar kan man nalla lite från Försvaret som ändå inte kommer att användas under nuvarande eller nästa mandatperiod; men vad som händer efter det finns inte på deras horisont.

Du verkar vilja tro att makthavare här hemma och världen över bryr sig om sina medborgare, så är inte fallet tyvärr :pannkyss

Med undantag för Knugen. Han vill oss bara det bästa.
 
Nu vore det intressant om du visade var jag ska ha påstått att det här är "ett uttryck för rysk expansionism". Om du ursäkar mig så ska jag ägna mig åt andra, mindre fåniga, personer nu. Fåntratt. Grammofon. Fonetik!
Haha, tänk att vara så kaxig...

Vi börjar med begreppet expansionism:

"...more commonly expansionism refers to the doctrine of a nation's expanding its territorial base (or economic influence) usually by means of military aggression."

Sen tar vi ditt inlägg:

"Det är bara ett sätt för ze russkis att ha mer hävstångseffekt och makt över Baltländerna."

Fattar du nu vad det är du skriver eller skall jag förklara det för dig, fast långsammare :D

En annan rolig sak förresten. "mer hävstångseffekt". Haha, det är humor av rang. Inte bara hävstångseffekt, utan mer hävstångseffekt. Jag tror inte att du vet vad hävstångseffekt betyder.

Du känner dig rätt dum va? :)
 
Haha, tänk att vara så kaxig...

Vi börjar med begreppet expansionism:

"...more commonly expansionism refers to the doctrine of a nation's expanding its territorial base (or economic influence) usually by means of military aggression."

Sen tar vi ditt inlägg:

"Det är bara ett sätt för ze russkis att ha mer hävstångseffekt och makt över Baltländerna."

Fattar du nu vad det är du skriver eller skall jag förklara det för dig, fast långsammare :D

En annan rolig sak förresten. "mer hävstångseffekt". Haha, det är humor av rang. Inte bara hävstångseffekt, utan mer hävstångseffekt. Jag tror inte att du vet vad hävstångseffekt betyder.

Du känner dig rätt dum va? :)
suck.. man kan väl glädjas över att du presenterar typexemplet av en person vars argument sinar; du märker ord. Dum känner man sig först när man påstår något som är fel och sedan blir rättad av en smartare person, men så är inte fallet här :hihi

Det du vill mjölka fram till att vara mina ord är bara en ren tolkningsfråga och om man ser bortom det du tror är "bevis" så förstår man att du inte har något att komma med. Om du slutar med att sprida osanning och förvilla de som köper det du skriver med hull och hår vore det givande för diskussionen.

Åh. Nej. Jak uttrockte maj fell. Forlot maj. Jak är dumm.

Blir du gladare om jag ändrar det jag skrev från "mer hävstångseffekt" till "ökad press". Skärp dig sötnos, det är en diskussion och inte vm i rättstavning och fjanterier. Har du inget substantiellt att komma med kan du väl "poffa" bort istället.
 
Nej, du har rätt.. Världsledande forskning inom framförallt militärteknik är inte mycket att hurra över, inte heller djup diplomatisk förbindelse med västvärldens underrättelsetjänster. :rofl

I vilken omfattning sysslar Sverige med världsledande forskning inom militärteknik?

BAE Systems och andra företag som finns här är väl inte Sverige direkt, de kan ju finnas i vilket land som helst, hur mycket Sverige har att bidra med underrättelsetjänst sammanhang är nog marginellt eller?
 
Vad fint ni pucklar på varandra...
*not*
Var snälla istället och försök iaf förstå vad andemeningen i den andres budskap är.

Åter till Iowa-klassen: 6 meter rör sig skutan i sidled vid en bredsalva - fatta krafterna som är i rörelse!!!!

Fler kanoner jag älskat:

Schwere Gustav, http://en.wikipedia.org/wiki/Schwere_Gustav
Adolfkanonen (vilken jag oxå besökt), http://hela.com.pl/galerie/trondenes/trondenes-no.htm och
Pariserkanonen. http://fr.wikipedia.org/wiki/Pariser_Kanonen
Mm, kanoner är roliga saker för pojkar. De två tyska skapelserna är typexempel på varför tyskarna förlorade kriget, felprioritering deluxe. Den första modellen var väl mer eller mindre kass medan den andra (Dora) åtminstone lyckades panga iväg ett tiotal laddningar. Har sett en siffra på att kanonerna hade sin egna lilla armé, nästan 2000 personer avsattes för att vakta, underhålla och operera en av dessa kanoner. Sanslöst.
 
men vad som händer efter det finns inte på deras horisont.

Det är nog mer en långsiktig trend i och med att Sverige inte är i konflikt andra länder och inte har invasionsplaner, då är det väl rimligt att man minskar försvaret successivt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top