Val av äventyrshoj

Jag vet inte vad du ska välja för vägar, men i mina öron klingar det asfalt när jag hör vart du ska åka så mitt råd är att satsa på asfaltsmaskin istället. Även om jag inte/aldrig kör grusväg så tål även sportmaskiner det.

Jag skulle oxå ut och åka förut och köpte först en 640 och senare en Dominator för ändamålet, för att tillslut välja en Hornet till resan pga att offrodarna helt enkelt varvade för mkt, hade för dålig komfort och var tråkigt svaga.

/Magnus
 
Har en R 1200 GS Adventure.
Rätt trevlig på grus i lagom takt.
Något orolig och tung enligt mitt tycke på riktigt grisiga skogsstigar,traktorvägar,upptrampade häst stigar med dynga trots TKC 80 offroad däck :)

Hehe. Vad förväntar du dig av en hoj som väger 260 kg tankad, 300 kg lastad och 380 med dig på?

Finns och ingen hoj enligt mitt tycke som funkar så pass bra till "allt".

Denhär tråden känns lite som när tyskarna åker till nordkap, rustade till tänderna. Geländewagen med snorkel och renhorn.:näsblod

Kan instämma till viss del.
Jag körde till Istanbul med min BMW 1200 GSA. Rustad till tänderna. Resan gick till 95% på asfalt, men när jag kom ut på vägarna i Albanien var jag glad att jag körde den hojen jag körde. Stenkrss gropar och allmänt bängligt. Hade inte velat köra någon hoj med låg markfrigång där.

En stor offroadare är bekväm även på asfalt, dessutom lastar de mer än en kamel :D
 
Last edited:
Tja har själv en hel del funderingar kring en sådan resa å jag tror jag ska satsa på en Yamaha XT 660... hyfsat billig å tål extremt mkt stryk (används ju som budhojar)
iofs har jag en liten fundering på att bygga en KTM 660 Advanture. Utgå från motarden å kasta på stor tank, offroad fälgar och ev ett vindskydd, och knopa in en balansaxel från en 640 (borde gå va?) för att få ner vibbarna lite..
 
Lite info till trådskaparen.För att ta sig in i Egypten så ska de ha 235 % :va av hojens nypris i depsiton. Så det gäller att ha en saftig budget eller en "kinamoppe".
 
Tja har själv en hel del funderingar kring en sådan resa å jag tror jag ska satsa på en Yamaha XT 660... hyfsat billig å tål extremt mkt stryk (används ju som budhojar)
iofs har jag en liten fundering på att bygga en KTM 660 Advanture. Utgå från motarden å kasta på stor tank, offroad fälgar och ev ett vindskydd, och knopa in en balansaxel från en 640 (borde gå va?) för att få ner vibbarna lite..

Bygga en KTM 660 Rally? Finns att köpa färdiga istället.
 
En stor offroadare är bekväm även på asfalt, dessutom lastar de mer än en kamel :D[/QUOTE]

Dessutom är dom lite krocksäkrare när man sitter så högt , man flyger lättare över en bil än in i den.:näsblod
 
Bygga en KTM 660 Rally? Finns att köpa färdiga istället.
Det är klart det gör men inte lika kul (som att plockat ihop den själv) å dom har jag hört att kostar en del:rolleyes: ...
MEN det lutar mot en XT660R ändå. (mest pga pris, driftsäkerhet å bekvämlighet) måste bara få testa nån innan jag bestämmer mig.
 
Det är klart det gör men inte lika kul (som att plockat ihop den själv) å dom har jag hört att kostar en del:rolleyes: ...
MEN det lutar mot en XT660R ändå. (mest pga pris, driftsäkerhet å bekvämlighet) måste bara få testa nån innan jag bestämmer mig.

Du har rätt på både A och B.
 
Lite info till trådskaparen.För att ta sig in i Egypten så ska de ha 235 % :va av hojens nypris i depsiton. Så det gäller att ha en saftig budget eller en "kinamoppe".


Oj, bra info. Får ta mig en funderare på rutten kanske. Hade en tanke på att ta båt från Egypten till Turkiet/Grekland men blir kanske annorlunda nu då.
 
Får tacka för infon i tråden. Har varit borta från forumet ett tag men tråden levde vidare.
Mkt prat om nya hojar och det är uteslutet. Jag hade tänkt mig ett inköp i max 35kkr klassen om jag inte hittar något som motiverar ett dyrare köp.
Har börjat snegla på XT och TT (Yama är billigt). Har en pojkdröm om en tidig XR 600 (läste ngt 10 000mila test för en evighet sen).

Likaså tror jag inte att jag ska fundera så mkt på höjden som tyngden på hojen.

Vägvalet kommer bli asfalt hela vägen genom Europa. Hur vägnätet ser ut i Nordafrika vet jag inte. Men jag gissar att det blir grusväg iaf.

Jag ska fundera vidare och kommer säkert åtekomma med mer funderingar. Och tar gärna emot fler tips.
 
För att få ut något från en stånka bör man ha grusdäck, men ack vad det kommer skaka då det blir asfalt, långfärd.

Grusdäck gör sig dock ok på en twin offroad vid landsvägs färd. Då kan man köra på grusdäck vid däck byte och går att sticka av på små spåren/äventyren hela tiden. Ist för att byta däck på stånkan, då det nalkas offroad för att få ut det dessa hojar har till fördel.

Bygger själv på en äldre Super Tenere för europa äventyr mot sommaren :)
 
ahh faan funderar också på en sådan där lång tripp...
neråt afrika! är sugen på att åka ner till dakar och vidare mot elfensbenskusten...men men de är bara en dröm än så länge:D

Har själv kollat på Bmw Dakar.. Yamaha XT660R ->pris på ny 08 56900kr eller nu den nya XT660 Z Tenere verkar vara en riktigt smidig hoj och billig nypris på 72900kr hos bike i trollhättan!:tummenupp
 
Får tacka för infon i tråden. Har varit borta från forumet ett tag men tråden levde vidare.
Mkt prat om nya hojar och det är uteslutet. Jag hade tänkt mig ett inköp i max 35kkr klassen om jag inte hittar något som motiverar ett dyrare köp.
Har börjat snegla på XT och TT (Yama är billigt). Har en pojkdröm om en tidig XR 600 (läste ngt 10 000mila test för en evighet sen).

Likaså tror jag inte att jag ska fundera så mkt på höjden som tyngden på hojen.

Vägvalet kommer bli asfalt hela vägen genom Europa. Hur vägnätet ser ut i Nordafrika vet jag inte. Men jag gissar att det blir grusväg iaf.

Jag ska fundera vidare och kommer säkert åtekomma med mer funderingar. Och tar gärna emot fler tips.


Jamen köp min xt då.
01-svart-nya däck m.m
 
ahh faan funderar också på en sådan där lång tripp...
neråt afrika! är sugen på att åka ner till dakar och vidare mot elfensbenskusten...men men de är bara en dröm än så länge:D

Om du bara visste hur lätt det är att komma iväg på nåt sånt här. Första gången var det ett jäkla meck (transasia.se) men i somras hade vi knappt något alls planerat innan vi drog. Packade två dagar innan och drog iväg.
(Alla östländer på 30 dagar)

Det är som med löpning. Det svåra är att komma iväg, sen löser sig resten:tummenupp
 
Aha!! Då är det med andra ord bara att införskaffa sig en hojj byggd för äventyr och ge sig iväg! *Kungligt!!:tummenupp

Bäst att packa ner löp dojjorna med då:tungan



Om du bara visste hur lätt det är att komma iväg på nåt sånt här. Första gången var det ett jäkla meck (transasia.se) men i somras hade vi knappt något alls planerat innan vi drog. Packade två dagar innan och drog iväg.
(Alla östländer på 30 dagar)

Det är som med löpning. Det svåra är att komma iväg, sen löser sig resten:tummenupp
 
Aha!! Då är det med andra ord bara att införskaffa sig en hojj byggd för äventyr och ge sig iväg! *Kungligt!!:tummenupp

Bäst att packa ner löp dojjorna med då:tungan

Ptja. Många gånger räcker det nog med en enkel robust hoj. HAr man en tajt budget skall man definitivt inte satsa på det värsta. Det blir inte en bättre resa för det.......
 
Aha!! Då är det med andra ord bara att införskaffa sig en hojj byggd för äventyr och ge sig iväg! *Kungligt!!:tummenupp

Bäst att packa ner löp dojjorna med då:tungan

Tja! Sitter oxå å funderar på å dra iväg på en långresa, hade iofs kanske tänkt åt asien hållet men afrika funkar, om du är intresserad av en reskompis, så kanske man får tummen ur någon gång:tummenupp
 
Ja precis!!! :tummenupp

Alltid kul med rese sällskapnär man ska iväg, brukar bli lättare att komma iväg när man är fler med :)

Vi få ta å snacka över en öl någon ggr :yoparty



Tja! Sitter oxå å funderar på å dra iväg på en långresa, hade iofs kanske tänkt åt asien hållet men afrika funkar, om du är intresserad av en reskompis, så kanske man får tummen ur någon gång:tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top