Val av äventyrshoj

Transalp el africa twin låter som ett utmärkt val för detta tycker jag.
 
Finns bara ett svar: Africa Twin (XRV750)... suverän hoj, oslagbar kvalitet, skön känsla med härligt vrid och ljud. Finns bara gott att säga om den, har själv kört på en 99á i tre år och saknar den än i dag. Den är även mkt lättskruvad. Enda egentliga felet är en dålig soppapump på den som säkert ändå är bytt på den. Senare årsmodeller (98-94) ligger nånstans mellan 45-65.000:-

Kan även tipsa om ett svenskt forum som heter www.XRV750.net där man får hjälp med det mesta angående den modellen... läs mer där om hojen!

Sen efter köp går du in på www.touratech.se och utrustar hojen för ävntyr... där finns allt.

Lycka till!
 
Hondans blir nått me deauvillens insprutade 700 motor , nån mellan Varadero variant , kanske lite mer offroad än stor Varaderon....

Sitter du på insiderinfo eller spekulerar du som alla andra? Skall iaf bli riktigt intressant att se vad det blir, presentation sisådär 1½ vecka har jag för mig.
 
Det spekuleras dessutom ganska friskt i när BMW släpper sin 800GS.
Till våren kanske? :)
 
BMW F650 GS Dakar tror jag är ett ypperligt val för en sådan resa, tror inte din längd är nåt större problem.
Jag hade en 650 Dakar en sommar och det var en av dom bättre grushojarna jag haft, dessutom en väl beprövad motor och sedvanligt höga BMW kvalitet.

Skulle definitivt välja BMW;n framför en Transalp som har betydligt mer plast att förstöra, enda fördelen med transalp är väl på transportsträckorna med sin något starkare motor och "lugnare" gång.
 
Ingen som nämner Yamaha TTR 600...
Flera som åkt jorden runt på sådana då dom anses lättmekade och stryktåliga.

Själv kuskade jag runt på en i 4 år och var kanonnöjd!:tummenupp
 
Ingen som nämner Yamaha TTR 600...
Flera som åkt jorden runt på sådana då dom anses lättmekade och stryktåliga.

Själv kuskade jag runt på en i 4 år och var kanonnöjd!:tummenupp

Yamahas 600 motor e ju väldigt tålig, men skall man köra såpass långt är en kåpa rätt bra att ha, sen får hojen inte vara klumpig för det...
Har kört både 600 och 660 Yamaha, rätt tråkiga motorer, varvtalsstoppet kom när det roliga borde börja, men kanske därför dom håller så bra...

Nya 2008:an av XT660 Tenere verkar ju rätt lovande...har aldrig provat Yamahas nya 660 men den borde ju vara bättre än dom gamla...
 
Last edited:
ttn har ju liten tank..såg en dokumentär om dakarrallyt och dom körde bmw 650gs dakar hoj som var väldigt moddad dock men den verkar vara en riktig änentyrshoj iaf!skulle själv köpt en sån men lite för mycket pengar för min ekonomi..
 
Vad kan vara mest troligt i motorväg, en 800cc boxer eller en modifierad 800cc från F800S/ST kanske?

Den nya 800cc-motorn (inte boxern alltså)

Skulle jag köpa en "liten" äventyrshoj idag så skulle det nog bli KTM 640 Adventure.

Det beror dock på hur du definierar äventyr. Mest grus och stök: KTM
Mest asfalt: Dakaren eller kanske Transalpen (eller ATn)
 
Last edited:
Du ska inte stirra dej blind på höjden när du kollar hoj.
Det går att köpa sänkningssatser till dom flesta modeller.
Har haft två 640 adventure å har kört mycke å långt med dom,
vibrationerna vänjer man sej vid.
Annars är africa tvin en ypperlig äventyrshoj.
 
XR600 är go sålänge man inte kör på asfalt. Grusväg är helt ok.

Både skinkor och längre lemm(ar) känns stickiga efter en stund i sadeln :)
 
Optimala äverntyrshojen måste ju vara en BMW R1150/1200 GS. Kanske till o med Adventure varianten.
Sån hade jag köpt om jag skulle åkt lite längre i alla fall.
Dyra men fina säger folk.

// JN
 
Optimala äverntyrshojen måste ju vara en BMW R1150/1200 GS. Kanske till o med Adventure varianten.
Sån hade jag köpt om jag skulle åkt lite längre i alla fall.
Dyra men fina säger folk.

// JN

Har själv en adventure, men den är i tyngsta laget när det börjar bli trixigt.
Det beror än en gång på vad hur man definierar "äventyr". För mig är både 5km lerig skogsstig och 17000 km resa över Asien äventyr, fast av olika slag.
 
Buell Ulysses kanske kan vara ngt om man har råd!

/J

Jag skulle inte tveka för fem öre att köra en sån sväng med min Uly (så länge det är något som påminner om en väg under mig är det lugna puckar, och motor och mekanik är ju skottsäkert i den)... Men vore jag som trådskaparen 168 cm lång, skulle jag nog till att börja med tveka att lägga mina pengar på en så hög hoj - det känns som att 34" inseam är minimum för att kunna sadla den... :näsblod
 
Sätt in pengarna på valfritt betalkortskonto och kör med R6:an istället.

90 % av vägarna på den planerade rutten lär ju ha en vägstandard som man som svensk motorcyklist bara kan drömma om.

Då har du råd att lämna packningen hemma. Bo på hotell och testa alla banor på vägen.

Denhär tråden känns lite som när tyskarna åker till nordkap, rustade till tänderna. Geländewagen med snorkel och renhorn.:näsblod
 
Sitter du på insiderinfo eller spekulerar du som alla andra? Skall iaf bli riktigt intressant att se vad det blir, presentation sisådär 1½ vecka har jag för mig.

En Honda handlare sa:

Europatillverkad, Deauville motorn , skall ersätta Transalpen och den sedan några år utgånga africatwinnen.

Namnet skulle tydligen vara XL700V , det tyder på en båge som inte är lika offroad som afrciatwinnen utan mer Varaderoklass - men vikten lär den iaf göra att man har en råvara att förädla för mer offroad.
 
Har en R 1200 GS Adventure.
Rätt trevlig på grus i lagom takt.
Något orolig och tung enligt mitt tycke på riktigt grisiga skogsstigar,traktorvägar,upptrampade häst stigar med dynga trots TKC 80 offroad däck :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top