Hur tar man en kurva på bästa sätt?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Har funderat lite...

Har kollat på endel bilder på mig själv när jag åker i kurvor. Tycker att jag sitter upp lite för mycket. Så på senare delen av sessongen så har jag börjat hänga framåt lite mer i tron om att jag ska undvika bakhjulssläpp. Istället så har det resulterat i 2st framhjulssläpp och minskat vikten på skinstället. Det ena var lite larvigt då jag nästan inte ens hade börjat svänga. troligen måste jag lajjat för mycket med bromsen (bromsar oftast ända in till apex). Men nu var det ju inte det som var frågan.....

Så jag har funderat på om man kanske måste sitta upp lite mer i ingången å luta frammåt en smula när man ska ur kurvan. Kan det va så man ska göra eller e jag helt ute å cycklar?

FYI så kör jag 1:00 tider som bäst på mittsverige och banrekordet e väl 0:56?? så jag e ju långt ifrån nån raketförare.

Hur gör ni? e det så att jag kanske koncentrerar mig på helt fel saker?

Kör du fyra sekunder långsammare än banrekordet på en enminutsbana så är du snabbare än de allra flesta här. Du får berätta för oss istället :)

Hur gammalt är banrekordet och i vilket sammanhang sattes det?

Annars är svaret nog det att det inte finns någon bästa körstil. Vissa burkar så de har huvet under tanken, andra sitter nästenhelt upprätt. Kör den som känns bäst för dig. Det blir mest avslappnat då. Omkullbromsningarna beror nog inte på hur du sitter på hojen - definitivt inte den då du var upprätt.

Kör du fyra sekunder långsammare än banrekordet på en enminutsbana så är du snabbare än de allra flesta här. Du får berätta för oss istället :)

Hur gammalt är banrekordet och i vilket sammanhang sattes det?

Annars är svaret nog det att det inte finns någon bästa körstil. Vissa burkar så de har huvet under tanken, andra sitter nästenhelt upprätt. Kör den som känns bäst för dig. Det blir mest avslappnat då. Omkullbromsningarna beror nog inte på hur du sitter på hojen - definitivt inte den då du var upprätt.

ja, 4 sekunder är ganska långt för det finns massor av folk som åker mycket fortare än mig där. Men nu ska vi inte snöa in på det....

det som jag undrar lite över e hur folk gör när dom svänger. Har dom nått trick tro?

det som jag undrar lite över e hur folk faktiskt tar en kurva.

Blunda med ena ögat och hoppas på det bästa?

Min erfarenhet säger att det finns inga rätt och fel. Dock tror jag det är bättre att bromsa "i god tid" för att kunna gå på med gas tidigare. T.o.m. innan apex så att man kan hålla max gas ( :rolleyes: ) efter apex. Bättre att bromsa tidigt och för mycket än för sent att boxa ut kurvan (square it out). En portion av det senare kräver 5 portioner av det tidigare för att komma ifatt igen.

En annan sak man ska tänka på är linjer genom partier. Man ska inte se det som att det endast finns en ideal linje för en kurva utan snarare flera olika linjer för ett kurvparti på 2-4 kurvor i rad. Det kan löna sig att vara långsam i kurva 2 och 4 om du är snabbare i kurva 1 och 3. Du blir just du snabbast i kurvparti 1-4 med just din körstil och just dina inställningar. Typ. (obegripligt?)

Last edited:
det som jag undrar lite över e hur folk gör när dom svänger. Har dom nått trick tro?
Det beror nog på vilken hoj det är, vem som kör den och vilken kurva det gäller. Nåt åt det hållet ivf :)

Men Gulleplutt då! Du har väl så mycket erfarenhet och kunskap från racing att när du ställer denna fråga så börjar man undra om du menar allvar.
Är han en simpel provokatör som vill få oss att skriva dumma saker :mad:

Last edited:
Har sett gulleplutt köra och vad jag kan se så gör han inga fel, han har ju tävlat ett tag och blir då förundrad över frågan han ställer.
Tävlat i vad?
Gullet funderar enligt vad jag vet på att göra debut i R1000 nästa säsong! :tummenupp

Kör du fyra sekunder långsammare än banrekordet på en enminutsbana så är du snabbare än de allra flesta här.
Då ska du veta att jag körde 59,2 2006 så att köra runt minuten eller lite under är inte så snabbt (som jag skulle vilja tro). :)

Då ska du veta att jag körde 59,2 2006 så att köra runt minuten eller lite under är inte så snabbt (som jag skulle vilja tro). :)
Då borde du köra 1.03 blankt på Knutstorp. Varför gör du inte det? :7peta

Då borde du köra 1.03 blankt på Knutstorp. Varför gör du inte det? :7peta
Jag har bara kört 1 gång på Knutstorp, på Midlanda har jag kanske kört 10 dagar totalt vid olika tillfällen.
Ja jäklar vad du, Jesper och Dawan triggade varandra den dagen :)
Ja, det var rena stafetten den dagen :hihi
Jesper kom in i depån och pekade på sin laptimer. Jag svor och åkte ut för att komma in och visa min nya bästa tid och så höll vi på.

Instämmer med föregående talare att hur du sitter är av mindre betydelse, sitt som det känns skönt för dig. Om du bromsar ända in till apex tror jag du själv besvarat varför du fått framhjulssläpp :)
Missförstå mig inte det ska man göra men det ökar ju också risken för att lägga sig.

Tror också det kan bero på för mycket broms in i kurvan.

Sedan så kan det vara läge att serva framgaffeln, hade själv problem med framhjulssläpp på en tidigare hoj, men nu händer det aldrig och körstilen är ju samma.

Ha kvar din 600cc så kan vi tampas i rookie 600 till sommaren. (dvs om jag själv ska köra)

Tror också det kan bero på för mycket broms in i kurvan.

Sedan så kan det vara läge att serva framgaffeln, hade själv problem med framhjulssläpp på en tidigare hoj, men nu händer det aldrig och körstilen är ju samma.

Ha kvar din 600cc så kan vi tampas i rookie 600 till sommaren. (dvs om jag själv ska köra)

Jag kanske får köra både R600 och R1000 då :) kanske inte ens e tillåtet?

Jag kanske får köra både R600 och R1000 då :) kanske inte ens e tillåtet?

det går bra att "dubblera"
(tänk bara på att klasserna "oftas" kör direkt efter varandra)

Bromsa sent och långt in i svängen, sen när du släpper bromsen är de bara full patte!!!! :tummenupp

Nä men på riktigt så är din kurvhastighet absolut viktigast på hela varvet..
Träna på att få upp kurvhastigheten.

Bromsa tidigare men inte lika hårt. Satsa på att ha högra kurvhastighet..

Last edited:
Bromsa sent och långt in i svängen, sen när du släpper bromsen är de bara full patte!!!! :tummenupp

Nä men på riktigt så är din kurvhastighet absolut viktigast på hela varvet..
Träna på att få upp kurvhastigheten.

Bromsa tidigare men inte lika hårt. Satsa på att ha högra kurvhastighet..

tack för tipset

Jag har fått tipset att man ska gå på gas senast 1/3 in i kurvan..
Har funkat rätt ok hittils..

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck