Ktm 125 exc service...

palonen

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2005
Ort
karlstad
Hoj
Honda nsr 98/Såld, GasGas sm/Såld, Ktm sm/såld, Ktm 125 exc -06
hej hej!

är inne på och köpa mig en till ktm för jag saknar min gamla för mkt:rolleyes:

men nu till frågan, hojen jag ska köpa är en 06 som gått 79 timmar och de är nybytt kolv osv..

men min fråga är när det är dags för en lite större service med lagerbyte osv?

enligt ägaren är den välvårdad och körd på kvalitetsoljor med täta byten och den ser väldigt välvårdad ut.

så vid vilket timtal brukar man gå in på lagerbyten?

mvh/Palonen
 
I vilken annons står det inte att en hoj är vällvårdad. Min favorit "körd på den bästa oljan".
 
ist för att skräpa ner min tråd med massa skit så kan du knipa igen..

har ringt och snakcat med han opch den är körd på en bra olja. för övrigt stod det inte i annonsen vad han körde på osv...

har du inget att komma med så skriv inget nästa gång okej?
 
ist för att skräpa ner min tråd med massa skit så kan du knipa igen..

har ringt och snakcat med han opch den är körd på en bra olja. för övrigt stod det inte i annonsen vad han körde på osv...

har du inget att komma med så skriv inget nästa gång okej?

Jag har inte sagt att den är körd på dålig olja.

Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251
 
du är väl -89 ? varför köpa exc 125 :gnissla

edit: annars är det väl det gamla vanliga. ställa massa onödiga frågor för o veta om han kan hojen eller ej, du har ju haft en, du borde veta vad man skall kolla på.

sen kan man bara köpa saker i god tro. jag hade tagit ner hojen för översyn direkt om ja köpte en exc 125
 
Last edited:
ist för att skräpa ner min tråd med massa skit så kan du knipa igen..

har ringt och snakcat med han opch den är körd på en bra olja. för övrigt stod det inte i annonsen vad han körde på osv...

har du inget att komma med så skriv inget nästa gång okej?
men hallå?!

Han försökte fan bara tipsa dig?
Kan ju lugna ner dig liiite?

och om du nu har haft både en gasgas och en ktm innan, borde du inte ha lite koll på servicen då? eller det var kanske därför du sålde dem?
 
åhh ni verkar inte fatta vad det är jag är ute efter:) kanske jag som formulerar dåligt eller vad vet jag.

jag vill INTE ha tips på hur man byter olja o vilka oljor man ska ha mm. och inga tips på vad jsg ska kolla på när jag köper en:S har ju inte ens frågat nått utav det ni svara på?:P

min enkla fråga var helt enkelt NÄR man ska börja tänka på lagerbyten, altså ca vilket timtal man ska byta lagren och kolla över motorn lite extra.

kan vell svara på din fråga kiel... jag ska ha något att leka med i vinter, den kommer säljas som motard till våren:)

så den enda fråga jag undrar över är vid vilka timmar det börjar bli dags för lagerbyten.

kasnke var otydlig och då ber jag om ursäkt

mvh/Loppan
 
åhh ni verkar inte fatta vad det är jag är ute efter:) kanske jag som formulerar dåligt eller vad vet jag.

jag vill INTE ha tips på hur man byter olja o vilka oljor man ska ha mm. och inga tips på vad jsg ska kolla på när jag köper en:S har ju inte ens frågat nått utav det ni svara på?:P

min enkla fråga var helt enkelt NÄR man ska börja tänka på lagerbyten, altså ca vilket timtal man ska byta lagren och kolla över motorn lite extra.

kan vell svara på din fråga kiel... jag ska ha något att leka med i vinter, den kommer säljas som motard till våren:)

så den enda fråga jag undrar över är vid vilka timmar det börjar bli dags för lagerbyten.

kasnke var otydlig och då ber jag om ursäkt

mvh/Loppan


jag hade nog tagit ner motorn direkt o kollat spel på vevaxeln osv. om allt va nice så hade jag nog kört 50h o kollat igen.
 
okej men ingen vet vid vilket timtal de börjar bli dags?

tex på husaberg 650 är det vid 100 timmar ungefär.
 
okej men ingen vet vid vilket timtal de börjar bli dags?

tex på husaberg 650 är det vid 100 timmar ungefär.

tror det står i instruktionsboken att ramlagrerna skall bytas/kollas till vid 50-60h. men det är vid tävlingskörande.

sen skall du inte glömma att det är skitlätt o ljuga om timmarna på en exc. kan ju säga att när ja köpte min så skulle den gått 33h, vilket den GARANTERAT inte hade gått. men det är en annan historia.
 
åhh ni verkar inte fatta vad det är jag är ute efter:) kanske jag som formulerar dåligt eller vad vet jag.

jag vill INTE ha tips på hur man byter olja o vilka oljor man ska ha mm. och inga tips på vad jsg ska kolla på när jag köper en:S har ju inte ens frågat nått utav det ni svara på?:P

min enkla fråga var helt enkelt NÄR man ska börja tänka på lagerbyten, altså ca vilket timtal man ska byta lagren och kolla över motorn lite extra.

kan vell svara på din fråga kiel... jag ska ha något att leka med i vinter, den kommer säljas som motard till våren:)

så den enda fråga jag undrar över är vid vilka timmar det börjar bli dags för lagerbyten.

kasnke var otydlig och då ber jag om ursäkt

mvh/Loppan

Det jag menade var att man itne ska tro att den är i perfekt skik bara för att det står att den är körd på bästa olja eller pedantiskt sköt det är bara skit snack.

Angående lagren så som kiel sa så står det i boken, dokc kanske det är bra att byta lite tidigare eftersom du vet inte hur den/dem föra ägaren kört.
Kolla igenom motorn osv om du köper den så att den har rätt bestyckning osv.
 
asså 50-60 h timmar låter väldigt lite:P

kolv ska ju bytas vid 25-30 h...

aja får ringa och höra med någon verkstad när jag får tid
 
asså 50-60 h timmar låter väldigt lite:P

kolv ska ju bytas vid 25-30 h...

aja får ringa och höra med någon verkstad när jag får tid

alltså, alla dom där siffrorna är värdelösa egentligen, tävlingsförare byter kolv vid 20-30h o lager vid 50-60.

bevisligen kan man köra 60h utan prob me samma exc kolv. lager över 100h
 
det var ett svar som jag ville ha:) ska ringa o höra med lite ktmverkstäder också.

125_next: jo ja vet det, haft 15 mopeder och 3 motorcyklar så de där känner jag till:)

mvh/Tobbe
 
På de stora cyklarna, dvs 525 och de där så är det runt 180-200 timmar har jag för mig innan man ska byta lager, eller iaf kolla dem.

Så du kan nog halvera det på din om du vill vara säker.
 
asså 50-60 h timmar låter väldigt lite:P

kolv ska ju bytas vid 25-30 h...

aja får ringa och höra med någon verkstad när jag får tid

Den kan gå längre, jag har kört 520 mil på org kolven på husqvarnan men nu ska den byttas. Den ser inte så sliten ut men den kan vara "utmattad" och det är svårt att se:)
 
jo ja vet att alla dessa timmar kan skilja sig väldigt...

men de är alltid skönt att ha ett timtal då man bör titta till/byta grejjerna.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top