Laddningslampan lyser(bil).

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Igår morse när man åkte till jobbet började laddlampan i bilen lysa under färd, vindrutetorkarna gick långsamt på högsta läget samt svagt helljus.
Bilen en Nissan primera 1994, den startar lätt utan malande och går som den ska utan host och försvagad, men jag lever väl på "lånad" tid om man inte gör något tämligen omgående..
VET någon här, kan laddlampan lysa vid ex dålig jordfläta? Enligt en "expert" man känner så säger han sig vara "GARANTERAT" säker på att det är generatorn eller laddningsrelät/kolbryggan.

KAN det vara något annat:va Enbart svagt batteri, eller dåligt jord, eller någon glappkontakt? Går det att mäta upp enbart generatorn?:va Tips mottages å det varmaste, då alla form av fordonsel är min svagaste länk.

Jag skulle ha tagit en voltmeter och kollat laddningen, den ska ligga på runt 14 volt om allt är som det ska. Kolla även jordflätan, byt gärna den vilket fall som helst, dom är inte dyra.

Är batteriet gammalt ?

10 mot 1 att det är kolen som är slut. Om de sitter lödda kan du ändå byta dem, lite trixigare men det går ganska enkelt att fixa.

Lyser den starkt eller bara glöder lite granna?

Japp den lyser lite grann, handbromslampan som sitter brevid lyser starkt! Man vill ju gärna börja med att eliminera "billiga" fel, så man inte byter det dyraste, och det är ett nästan kostandsfritt fel, men byta jordflätor är aldrig heller fel på en gammal bil!

Vad bjuder du för en reservdels-bil :D Har en 94:ans Primera som är riktigt fin, bara oken bak som behövs bytas och sen besiktiga...

Generatorn som har lagt av. Generatorer är "förslitingsvara"
Lämna in för "renovering" eller köp en på skroten.
800 pix betalade jag när jag lämnade in generatorn hos en lokal firma.

Går att mäta ladden på generatorn, inget märkvärdigt. Men lite elkunskaper behöver du.
Med 99% säkerhet kan jag säga att det är generatorn som spökar.
Så din "expert" polares omdöme tycker jag att du ska lita på.

Last edited:
Jag skulle ha tagit en voltmeter och kollat laddningen, den ska ligga på runt 14 volt om allt är som det ska. Kolla även jordflätan, byt gärna den vilket fall som helst, dom är inte dyra.

Är batteriet gammalt ?

Det är gammalt, men vore det batteriet så skulle väl problemet kommit smygandes med bl a startsvårigheter, vet ju ex om en cell går i ett batteri kan det få omvänd effekt, det matar på som en kulspruta med tänder inte till alls.

lämna in generatorn.. bra "såna" firmor har testbänk o tar reda på fel innan dom fixar det. och om det ens behövs :tummenupp

När jag haft dessa bekymmer har det alltid diodbryggan som börjat bli kass. Och efter några dagar så har den börjat lysa starkare och då är den helt kass

Liten uppdatering..Inhandlade en laddningsregulator med fräscha nya kol i, de gamla var ca halverade, så jag tänkte, frid och fröjd, efter många om och men(innan jag fick tag i rätt hylsstorlek som var 5.5mm..)byttes den gamla ut, batteriet var nyladdat, startade upp bilen! Laddningslampan lyser iaf....blir nog till att byta generator(?)
Diodbrygga vad är det??
Är det samma som kolbrygga/Laddningsregulatorn??
Fruktansvärt irriterande..nåja får väl köpa en "ny" på skroten och skruva över den nya regulatorn på den.
DET kan väl inte vara något annat?? Hörde någon mumla om tändspole, men den har man väl bara vid startögonblicket, har ju aldrig haft startsvårigheter vare sig i värme el kyla.
Alla jordflätor är fräscha och fina testade att jorda mer med en till jordfläta, ingen skillnad på laddlampan..
MERA råd? Hilfe tack!!

Last edited:
Diodbryggan är inte samma som laddreg/kolbryggan, sitter inne i generatorn (på gaveln)och man måste alltså då ta isär den för att byta eller reparera denna (ett antal dioder som likriktar spänningen).

Man kan göra det själv och i mitt fall så kostade reservdelen ~ 200 kronor
Men jag hade inte tid själv, så jag lämnade in den istället för reparation så priset blev ~ 900 kr totalt

Sedan har den fungerat utan bekymmer

Diodbryggan är inte samma som laddreg/kolbryggan, sitter inne i generatorn (på gaveln)och man måste alltså då ta isär den för att byta eller reparera denna (ett antal dioder som likriktar spänningen).

Man kan göra det själv och i mitt fall så kostade reservdelen ~ 200 kronor
Men jag hade inte tid själv, så jag lämnade in den istället för reparation så priset blev ~ 900 kr totalt

Sedan har den fungerat utan bekymmer

Testade med ett nytt frisk batteri idag, så det felet var det ej heller.
Var ner och hörde på serviceföregaget för Startmotorer, generatorer mm, de skulle ha 300 kr i avgift för att mäta upp felet, sen beroende på vad man gör så kan notan hamna på från 1000 kr och uppåt, var till Bilskroten och skall få hämta en bänktestad generator imorgon för 500 Pix, får hoppas alla problem är lösta sen, så det inte är något vajsing i kabelhärvan, det enda kvarvarande fel det kan vara.

Edit lite:
Var till bilskroten och köpte generatorn, påpekade direkt att den inte ser likadan ut, men fästena såg likande ut, tog hem, det passade i fästet men gick inte att vrida upp då det var en uppbyggnad under som tog i, fick åka och lämna tillbaka, var till en 2,0 liters, var smart och tog med mig min för att se om det finns någon liknande, bad dem mäta upp den gamla, vid belastning så laddade den knappt 8 volt, så den var pinslut fanns ingen annan heller:mad: , men ringde till närliggande skrot som hade en! Dit och hämta och skruva dit, misson completed!:yoparty

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard