Vilken äldre sporthoj fungerar bäst på bana?

Vilken gathoj att köra bana med?

• Antal röstningar
    0

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Hallå.
Jag tänkte skaffa en äldre sporthoj inför nästa säsong, att piska runt på bandagar med.
Jag väljer mellan ZX9r 98-99, R1 98-99, Fireblade 98-99, GSXR750 98-99.
Ni som använt ovanstående hojar till detta ändamål kan väl berätta för mig vilken jag ska välja.
Den ska alltså vara registrerad för gata, och i stort sett originalutförande.

Drar man tbx klockan slog R1:an ner som en bomb.Inget annat hängde med.

Även suzukin går ju riktigt bra och går att hitta lite billigare är r1án
Går väl ungefär som en modern 600 motormässigt men lite tyngre och segare att välta förståss, riktigt kul hoj som älskar att plågas:tummenupp

r6 alla åren är en riktigt bra banhoj,finns dessutom mängder med kul prylar till salu för inga pengar,kanske ett tips?

Suckan är betydligt sämre än R1:an. Kass körställning och sprutets av/på-funktion gör påslag ur kurvor onödigt spännande.

Håller med igelhammar om att r6:an är betydligt bättre att köra bana med än första R1:an, och den är ju dessutom billigare.

Enda nackdelen med en bankörd R6:a är ju när den ska säljas för det går väl fjorton sådana på dussinet. Köparens marknad helt klart.

Nu är jag ju lite jävig kanske, men från den tiden är ju Millarna mycket konkurrenskraftiga på bana.

Aprilia RS250 annars en R6 lr CBR600 om man vill vara lite mer mainstream

Inte en enda av de hojar han väljer mellan. Bra hjälp...

han hade ett alternativ Annan så jag klickade den och skrev vad jag tyckte. Jag kan förtydliga lite: R1 är för korvkiosken, R6 är för bana

Aprilia RS250 annars en R6 lr CBR600 om man vill vara lite mer mainstream

Vet inte riktigt, men jag uppfattade det som att du skulle ha något att lära dig på bana med. RS250 är nog superb för det syftet.
Det du även kommer att få lära dig med en race-tvåtaktare är att meka. Beroende på ditt egenpedagogiska fokus (bana/depå) kan RS250:n alltså vara ett bättre eller sämre val :-)

Vore jag ute för att få mycket bantid skulle jag nog satsa på en fyrtaktare. Själv väger jag runt 90kg och därmed hamnar jag nog runt 1000cc. Vägde jag runt 70-80 skulle jag inte tveka på en R6a.

Inte en enda av de hojar han väljer mellan. Bra hjälp...

Och ändå så oändligt mycket mer hjälp än i ditt inlägg :D

Last edited:
RS250 är ingen racer det är en smidig liten gathoj som går att köra fort i kurvor med, men den är inte racetrimmad varken i motor eller chassi och därför inte särskilt mek-krävande.

RS250 är ingen racer det är en smidig liten gathoj som går att köra fort i kurvor med, men den är inte racetrimmad varken i motor eller chassi och därför inte särskilt mek-krävande.

Hehe, du får det att låta så bra att man kunde tro den inte är tvåtaktare :-D

Tvåtaktare är lätta och billiga att underhålla och är de inte tävlingstrimmade så krävs det inte så särskilt tätt mellan gångerna heller.

Även suzukin går ju riktigt bra och går att hitta lite billigare är r1án
Går väl ungefär som en modern 600 motormässigt men lite tyngre och segare att välta förståss, riktigt kul hoj som älskar att plågas:tummenupp
Vet du vad du pratar om??? :va Min 750R '98 är avsevärt mer kvickstyrd än min K5'a, och mil före en gammal R1'a. Jag vågar nog påstå att den är på par med de flesta nyare 600'orna oxå. Jag kör hellre den gamla 750'n på bana än K5'an.

750 är perfekt på bana, mindre risk för highsides och man hänger lätt med 1000-kubikarna fram till '04 ungefär.
Oavsett vilken hoj som väljs är ju friska däck och fjädring det viktigaste
Suckan är betydligt sämre än R1:an. Kass körställning och sprutets av/på-funktion gör påslag ur kurvor onödigt spännande...
Men hallåååå!!! Visst är Gixxerns körställning kanske lite extrem för gata men på bana är den perfekt. På bana vrider man upp tomgången till 2500rpm så slipper man ryck vid pick-up.

Trådskaparen skriver om orginalutförande... Två väldigt billiga mods skulle jag göra på gixxern för banåkning:
En kugg mindre framdrev (nån hundring)
Droppa gaffeln 5-6 mm i kronorna (gratis)

Sen Racetec's och CL SBK3 bromsbelägg förstås

En ZX-9 går bort direkt och jag är ingen Hondaexpert men om den har 16" fram så blir det bökigt med däck.

Jag hade tittat efter både R1 och 750R och låtit skick och pris avgöra.

Last edited:
Om man inte har 250 till 300 literhästar är det onödigt att ha tvåtakt, och om man har det får man dålig tillförlitlighet.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck