Köra cross på väg

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Jag har en liten cross, som naturligtvist är oreggad.
Denna cross ska nu tas hem från landet över vintern och jag ids inte riktigt att skaffa bil med släp och allt sånt. Så jag tänkte bara lite i förbifarten, att jag kunde kränga på skylten från min EU-moped och sen köra de 1,5milen hem.
Kör jag 45km/h med skylt som visar ett påställt och försäkrat fordon så bryr sig sannolikt inte polisen...om de nu skulle dyka upp.

Men är nu detta dummare än att bara köra helt skyltlöst?

Hur pass olagligt är det att falskregga ett fordon?
Någon som vet?

(och ja jag vet att det är olovlig körning med oreggat fordon, men att lägga till en falsk skylt, gör det saken värre?)

Fixa ett cykel stöd bak på bilen istället så slipper du kärran.. :tummenupp

Det måste väl ändå vara värre att köra med falsk skylt?

Inte nog med att du framför ett fordon olovligt, dessutom förfalskar du ju fordonets "ursprung". Känns som det blir mer böter då....

Gör som föregående talare förespråkar....kör utan!

Vad är en "liten cross"? Menar du en 125:a eller en pitbike? En vanlig cross är nog inte så kul att köra i jämna 45 km/h :näsblod

Annars ser jag inte ens något problem. Det är väl bara att köra hem den. Du blir inte arkebuserad om du åker fast. Men visst, du blir outlaw i ca 10 min och det kan kanske kännas lite skrämmande :pannkyss

Kör hem den bara. Chansen att du blir stoppad är minimal. Om de trots allt haffar dig får du säga som det är och ta straffet.

Att sätta dit en falskskylt som egentligen tillhör ett fordon i din ägo känns inte som kärnfysik i min bok.

Tjör bara, ta skogsvägen om det blinkar!

Gör som en jobbarkompis. Han tävlar i enduro, har inget körkort för mc, men tävlingslicens. Han brukar ta hojen till jobbet ibland efter tävling eller träning för sanering. En dag i våras fick naturligtvis snuten syn på honom och började jaga honom när han var på väg hem. Enkel match, tänkte han och drog in i skogen och körde hem. Dom hade inte en chans.
Det roliga är att gubben är snart 45år och fick snutjagning på en oreggad cross utan körkort.... Undrar vad snutarna sagt om dom fått tag på honom.

Du blir väl av med lappen om du kör oreggat och om du dessutom "förfalskar" en skyllt till den blir det nog inte bättre..

Får man inte ta och åka sin cross/enduro till och från en bana till sitt hem? Typ max 2 mil eller så?

Får man inte ta och åka sin cross/enduro till och från en bana till sitt hem? Typ max 2 mil eller så?

Inte Cross!

Får jag köra min enduro på allmän väg?

Svar från SVEMO:

För att du skall få köra din e- reg cross på allmän väg krävs följande:

Körkort för MC

Enduroregistrerad MC. Detta görs hos bilprovningen som kontrollerar att MC:n uppfyller alla krav(bromsar,lyse fram/bak,ljud mm)Ring till bilregistret och dubbelkolla att din MC verkligen är besiktad och inte bara förregistrerad.(en reg. skylt kan alla beställa till sin crossMC utan att den är besiktad)

När din MC är godkänd hos bilprovningen och du betalat vägskatten så kan du nu skaffa Enduroförsäkring hos Trygg Hansa som SVEMO har avtal med. Du måste ha tävlingslicens för Enduro hos SVEMO annars gäller inte försäkringen. Det är ingen ide´att fuska och säga att man har endurolicens för Trygg Hansa har listor på alla förare som har licens hos SVEMO.
Denna försäkring är till för att på vissa endurotävlingar så går det transportsträckor på allmän väg vilket gör att MC:n enl. lag måste ha försäkring och föraren körkort och licens.

Enduroförsäkringen ger ett mycket bra skydd vid ev. skada på dig som förare eftersom det går på den "allmänna" trafikförsäkringen. Om du skadar dig på en oregistrerad crossmotorcykel så har du oftast ett mycket dåligt försäkringsskydd. (försäkringsskyddet på crosslicensen är INTE bra)

Trygg Hansa kommer att höja sin premie för enduroförsäkringen i år med 150% så räkna med att försäkringen kommer att ligga runt 3000:-/halvår beroende på bonus och vart du bor.

Ansökningshandlingar för endurolicens får du om du ringer till SVEMO´s kansli tel: 011/23 10 83 och pratar med Björn. Han hjälper dig. Licensen kostar ca 1200:- och du måste vara medlem i en SVEMO ansluten klubb.

Last edited:
Var du sjuk när dom delade ut sunt förnuft eller :va

*/ ?>
Back