Begagnat tips?

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Har sökt som en galning och försökt få lite koll på vad man bör kolla när man köper en begagnad hoj. Hittar många trådar men de flesta är typrelaterade.
skulle vilja ha lite allmänt koll. då detta är min första motorcykel ja ska köpa.
hoppas ni kan hjälp en blivande hoj åkare.

* Kolla så att alla papper stämmer (rätt ägare, chassinummer som matchar det på regbeviset etc)
* Kolla sedan det allmänna skicket på bågen. Om den ser välvårdad ut, om den är skadad, om den har vissa bultar najjade och så att man kan anta att den har gått på bana.
* Gör en "säkerhetskontroll". Kontrollera även ram, sving och fälgar så att det inte finns några sprickor. För styret från sida till sida och se om det går att vrida lika mycket åt båda hållen eller iaf ungefär lika mycket.
* Starta hojen och kolla om den låter som den ska och se så att det inte läcker någonting någonstans.

Det Esqauire skriver låter bra och det finns många trådar med info där du kan hitta vanliga fel på den hoj du söker.

* Kolla så att alla papper stämmer (rätt ägare, chassinummer som matchar det på regbeviset etc)
* Kolla sedan det allmänna skicket på bågen. Om den ser välvårdad ut, om den är skadad, om den har vissa bultar najjade och så att man kan anta att den har gått på bana.
* Gör en "säkerhetskontroll". Kontrollera även ram, sving och fälgar så att det inte finns några sprickor. För styret från sida till sida och se om det går att vrida lika mycket åt båda hållen eller iaf ungefär lika mycket.
* Starta hojen och kolla om den låter som den ska och se så att det inte läcker någonting någonstans.

Även service-historiken är viktig, är det en ny hoj så är det bra med s-bok (med tanke på garantier) annars funkar det också om han har kvitton som visar att service är gjort.

om den har vissa bultar najjade och så att man kan anta att den har gått på bana.
Min erfarenhet säger att bankörda hojar är snarare ett plus.Oftast välservade,genomgångna och ägs ofta av någon som kanske har gjort det där lilla extra.Argumentet "aldrig bankörd" i en sälgesannons förstärker ivf inte mitt intresse. Mina dollars

Min erfarenhet säger att bankörda hojar är snarare ett plus.Oftast välservade,genomgångna och ägs ofta av någon som kanske har gjort det där lilla extra.Argumentet "aldrig bankörd" i en sälgesannons förstärker ivf inte mitt intresse. Mina dollars

Min erfarenhet säger att en r1 som gått med fullgas-fullbroms i tre säsonger är kronslut jämfört med en poserad r1 med blåa kåpskruvar.

tack för svaren. jag har inte bestämt vilken hoj jag vill ha än men tänkte köpa mig en billig eftersom jag känner på mig att de blir kanske lite små tabbar i början av sin båge tid.
tittade lite på en kawa zxr 750 som såg bra ut och i en bra prisklass.

Köp en Suzuki så slipper du oroa dig över problem:tummenupp

hmm inte ett särksillt hjälpsamt inlägg fakta hade varit intressant. så du menar att ja kan gå ut på blocket köpa vilken suzuki som helst och inte behöver oroa mig för någonting vilken kvalite de måste var på dem undra hur de andra tillverkarna går runt,

hmm inte ett särksillt hjälpsamt inlägg fakta hade varit intressant. så du menar att ja kan gå ut på blocket köpa vilken suzuki som helst och inte behöver oroa mig för någonting vilken kvalite de måste var på dem undra hur de andra tillverkarna går runt,

Det är ungefär så han menar, sukkorna är skottsäkra. Speciellt en... kolla i min signatur :D

Det är ungefär så han menar, sukkorna är skottsäkra. Speciellt en... kolla i min signatur :D

hehe jo din var fin och den är säääkert jätte bra och skott säker men de är inte jag därför vill jag inte lägga så mycket pengar på min första hoj bättre och göra alla tabbar på en hoj som inte kostar skjortan.

Bejöver det inte vara sportsport så kanske en VFR750/800 kanske kunde vara något.
Kända för bra kvalitet och inte ovanligt med hojar som gått 20.000+ mil med orörda motorer. :tummenupp

// JN

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard