Husa 650 - frågor!

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Ska hämta en Husa 650 som lekhoj på söndag, har haft en Duke för ett par årsen och vill ha en leksak, någon som kan de exakta serviceintervallen på denna modell?

Den jag ska hämta är en 02:a, nyservad med ventiljustering m.m., vad mer ska jag se upp med? Hur täta oljebyten? Serviceintervall på övriga delar?

Vart kan man köpa plasten billigt? Passar 03, 04-plast?

Vad är det för effekt på en original Husa 650 -02? Om den är helt ostrypt?

Prestanda för övrigt?

Någon bra länk till Husaberg sidor?

Last edited:
rfb skrev:
2380234 Ska hämta en Husa 650 som lekhoj på söndag, har haft en Duke för ett par årsen och vill ha en leksak, någon som kan de exakta serviceintervallen på denna modell?

Den jag ska hämta är en 02:a, nyservad med ventiljustering m.m., vad mer ska jag se upp med? Hur täta oljebyten? Serviceintervall på övriga delar?

Vart kan man köpa plasten billigt? Passar 03, 04-plast?

Vad är det för effekt på en original Husa 650 -02? Om den är helt ostrypt?

Prestanda för övrigt?

Någon bra länk till Husaberg sidor?

Serviceintervallerna är 5 timmar mellan oljebyte och varannan gång, alltså vid 10 timmar är det även ventiljustering.

Plasten passar rakt av mellan alla modeller 00-05 06an har en annan tank men bakkåpan är fortfarande samma vad jag vet.

Prestanda.. hmm runt 60hk

www.husaberg.se www.husaberg.org Ruggigt bra forum.

philsson skrev:
2380508 Serviceintervallerna är 5 timmar mellan oljebyte och varannan gång, alltså vid 10 timmar är det även ventiljustering.

Plasten passar rakt av mellan alla modeller 00-05 06an har en annan tank men bakkåpan är fortfarande samma vad jag vet.

Kanon...tack hittills...

Mera, mera, fyll på bara...

rfb skrev:
2380564 Kanon...tack hittills...

Mera, mera, fyll på bara...
Hur många timmar har hojen gått och vad är bytt på den? Inge kul att behöva göra en helrenovering av motorn det första man gör när man köper ny hoj.

philsson skrev:
2380508 Serviceintervallerna är 5 timmar mellan oljebyte och varannan gång, alltså vid 10 timmar är det även ventiljustering.

Lugna ner dig lite. Jag har köpt två nya bergare (och två beggade) och ställt ventilerna efter kanske 3-4h första gången. Sen en koll vid typ 20-30 med liten justering. Sen är det bra, då sitter de som de ska. Oftast, ska man väl tillägga. Börjar den bli lite svår att starta så ställ dem då.

All plast passar 00-05, det går att blanda hejdlöst med olika färger, sadlar osv. 06 kom ny tank med tillhörande kylarvingar, det är allt som skiljer. Det går dock att montera en 06-tank på en 00a. Vissa KTM-grejer passar oxå, typ en smuttare framlampa från nyare EXC osv

Jag tror inte på 60hk men kanske 55 på slangen.

Supermoto skrev:
2380615 Lugna ner dig lite. Jag har köpt två nya bergare (och två beggade) och ställt ventilerna efter kanske 3-4h första gången. Sen en koll vid typ 20-30 med liten justering. Sen är det bra, då sitter de som de ska. Oftast, ska man väl tillägga. Börjar den bli lite svår att starta så ställ dem då.

All plast passar 00-05, det går att blanda hejdlöst med olika färger, sadlar osv. 06 kom ny tank med tillhörande kylarvingar, det är allt som skiljer. Det går dock att montera en 06-tank på en 00a. Vissa KTM-grejer passar oxå, typ en smuttare framlampa från nyare EXC osv

Jag tror inte på 60hk men kanske 55 på slangen.
Vid ventiljustering så mäter jag givetvis spelet och om det inte är nödvändigt så ställer jag inte om det. Kan variera lite ibland men oftast så går det som sagt 20-30 timmar innan man behöver ställa om. Men jag kollar alltid till ventilerna vid varannat oljebyte. :tummenupp

Hejsan jag lånar denna gammla tråd lite:) Har planer på att köpa en Husaberg FE650 35000kr 120mil. Fint skick. cross däck ,fälgar.Dock ej motard fälgarna:( men sånna finns ju att hitta. Har aldrig haft en sådan, och undrar lite hur långt kan man åka med en sådan hoj innan man måste byta massa slit delar som kolv osv. . Utanför det vanliga kedjan drev mm. Är det en rolig hoj? Tänkte byta mot min kawa på ett företag.

Tacksam för svar /Tomas

Hejsan jag lånar denna gammla tråd lite:) Har planer på att köpa en Husaberg FE650 35000kr 120mil. Fint skick. cross däck ,fälgar.Dock ej motard fälgarna:( men sånna finns ju att hitta. Har aldrig haft en sådan, och undrar lite hur långt kan man åka med en sådan hoj innan man måste byta massa slit delar som kolv osv. . Utanför det vanliga kedjan drev mm. Är det en rolig hoj? Tänkte byta mot min kawa på ett företag.

Tacksam för svar /Tomas

tror kolven skall bytas var 100h.men vad är det för årsmodell på den här husan ?

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back