Handla på ebay.de och hämta själv?

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Newbie på ebay där det finns mycket godis till hojen men det jag behöver mest just nu är en schysst motor.

Hittat en bra hos en privat säljare i tyskland men säljaren kan inte ordna med transport till Sverige.
Försökte själv ordna det men vikten, ca 70 kg, är för hög att skicka som privat kund.
Har ringt runt till alla möjliga speditörer men fått nobben...

Hur går man till väga om man bestämmer sig för att hämta hem motorn själv?
Måste man göra banköverföring om man ger högsta budet eller
kan man komma överens om att betala kontant när man är på plats och hämtar motorn?

Är ju lite pengar för en motor som man inte vill ska gå upp i rök.
Skönt att kolla skicket på motorn oxå innan man betalar.
Enligt säljaren verkar den i kalas skick och säljaren har 100% bra feedback.
Försökt få svar på detta på ebays forum utan resultat...

Snabba puckar nu då auktionen går ut imorron em (söndag)!

Last edited:
kom överens med säljaren att du för över halva beloppet till hans konto, och betalar resterande halva om det visar sej att mototn är i utlovat skick när du hämtar den på plats. På så sätt så riskerar varken du eller han att bli blåst på hela konfekten, är han 100% feedback'ad så är han ju säkert villig att ordna smidigast möjliga affär.

Visar det sej inte att du dyker upp på plats i Tyskland så har han ju trots allt fått betalt för halva motorn som kompensation för att du var en bluff, och du halverar förlusten om säljaren säljer motorn innan du hunnit ner, du förstår hur jag tänker. Tänk dock på att en banköverföring till tyskland kan ta flera dagar, så åk inte ner förän säljaren bekräftat att halva summan finns på hans konto. =)

"Hur går man till väga om man bestämmer sig för att hämta hem motorn själv?
Måste man göra banköverföring om man ger högsta budet eller
kan man komma överens om att betala kontant när man är på plats och hämtar motorn? "

Ring ner o fråga han direkt, det snabbaste enklaste och smidigaste sättet.

I objektbeskrivningen eller i hans privata meddelande står det ofta vilka betalningsmetoder / fraktsätt säljaren godkänner.

Fattar det som att man inte behöver överföra exakt den summa
som man budat högst med bara man är överens med säljaren?:confused:

Trodde ebays system inte accepterar någon annan summa än den man bjudit högst med..

Vill inte bryta mot några regler på ebay det första man gör...:näsblod

Får ringa säljaren imorrn och ta detaljerna då..Ska bli spännande.
Verkar inte som säljaren e så bra på svengelska när man läser svaren
på mailen...:)

Fattar det som att man inte behöver överföra exakt den summa
som man budat högst med bara man är överens med säljaren?:confused:

Trodde ebays system inte accepterar någon annan summa än den man bjudit högst med..

Vill inte bryta mot några regler på ebay det första man gör...:näsblod

Får ringa säljaren imorrn och ta detaljerna då..Ska bli spännande.
Verkar inte som säljaren e så bra på svengelska när man läser svaren
på mailen...:)
Alternativet att hämta finns alltid, och då är det kontanta pengar, oftast inom en vecka som gäller. Jag har köpt två hojar å en bil genom ebay, å betalar absolut inget i förskott, utan jag åker ner å hämtar inom en tid jag kommit överens med säljaren INNAN aktionens slut, såvida jag inte hinner ner inom utsatt "avhämtningstid".

Alternativet att hämta finns alltid, och då är det kontanta pengar, oftast inom en vecka som gäller. Jag har köpt två hojar å en bil genom ebay, å betalar absolut inget i förskott, utan jag åker ner å hämtar inom en tid jag kommit överens med säljaren INNAN aktionens slut, såvida jag inte hinner ner inom utsatt "avhämtningstid".

Okej..Det låter klart rimligast att göra så.
Bra att du praktiserat det själv oxå!
Nu hinner jag inte ner innan auktionen är slut men
är bara säljaren med på det så.
Man behöver alltså inte göra en överföring alls
bara man är överens om jag fattat rätt?

Okej..Det låter klart rimligast att göra så.
Bra att du praktiserat det själv oxå!
Nu hinner jag inte ner innan auktionen är slut men
är bara säljaren med på det så.
Det finns ju alltid en rimlig tid för att komma och hämta en vara man köper. Kommer man från "utomlands" är det rimligt att det kan ta några dagar extra. Vid mina fordonsköp har det alltid stått att avhämtning skall ske inomtex 7 dagar. Efter avslutad auktion har jag kontaktat säljaren för att direkt bestämma tid, och försäkra att jag kommer. Numera hänvisar jag till mina tidigare köp, så de kan vara säkra. Mitt första köp var en sukka 1000 -01, så den säljaren var lite ängslig, för hennes bror hade blivit blåst på en bil via ebay (han var säljare). Så om du kan åka inom en vecka, så tror jag det räcker med kontakten efter auktionen, behöver du mer tid kan det vara bra att kontakta innan.

eBay:s system läser inte av banköverföringar alls. :)

Om man inte betalar via deras system (PayPal) så får säljaren markera i sin eBay-profil att man har betalat och då accepterar systemet.

EDIT: Tog bort lite, ovanstående inlägg förklarade bättre.

Jag tog hem en motor från södra Tyskland 2006 via speditör, detvar inga problem De ville bara göra en kreditprövning om jag beställde som privatperson.
Firman hämtade hos säljaren och lämnade på min garageinfart, betalning mot faktura, priset var lite drygt 1000:-för hela frakten. (Säljaren ställt motorn på en halvpall)

Vilka speditörer har du talat med? 70 kg borde som sagt inte vara nåt problem. Jag fraktar dagligen upp till 500 kg med kurir (dörr till dörr) inom Europa. Oftast används TNT och DHL.

Tack för alla tips!:tummenupp

Märkligt det där med spedition. Ringt eller mailat DHL, TNT, UPS, Schenker, Börjes,Iloxx (tysk) där alla sagt att de inte tar den vikten eller inte har den servicen för privatpersoner!:va

Förhoppningen tändes när UPS sa att de tog max 70 kg. Problemet är att det är max MED pall och ev emballage. Fråga då om man betalda nån straffavgift om det skulle överskrida vikten med några kilo. Svaret gjorde mig helt paff, "nää då går sändningen tillbaka till avsändaren". Makalöst...:mad:

Måste man prata med "rätt" person mao? Eller är problemet att man vill ha den till fjollträsk? :arsele

PM:a mig ni som har grejat med spedition. Har ni egen firma månne?

Jeklar vilken rush o bjuda på ebay.:näsblod
Torskade med 5 euro och 11 sekunder från
att ta hem topp budet...
Bara och söka vidare och hoppas på bättre lycka.
Tips om transport lösningar mottages fortfarande tacksamt!:tummenupp

att ta hem topp budet...

Det är en på sporthoj.com som säljer två mille motorer...finns i annons delen hör om någon av de är kvar de passar på falcon också.

att ta hem topp budet...

Ett bra tips från en kille med en " i love ebay" stickers i pannan... Fundera på vad du vill lägga som max, och sen lägger du det budet när det är 10 sekunder kvar, kontentan är att du inte ger mer än du tänkt dig då du är köpkåt, men framförallt så pressas priset upp av folk som lägger bud i flera dagar :tummenupp Så köpte jag bla ett nytt kåpset till hojen från USA för 0,99 cent:D

att ta hem topp budet...

förresten, jag kolla i natt, finns tre rsv mille motorer, två -03 och en -00 tror jag, två var för diraktköp för knappa 7000 spänn, med kopia på "brevet", så får du några extra pollar oxå :tummenupp

Last edited:
Det är en på sporthoj.com som säljer två mille motorer...finns i annons delen hör om någon av de är kvar de passar på falcon också.

Jo tack jag vet!:tummenupp
Jag har ringt o mailat både säljarn och den lycklige som köpt hela kittet!(Hoj,delar och motor).
Säljaren ville inte ta bort annonsen förrän han genomfört affären.

Har precis fått kontakt med köparn så med liiite tur så är han villig att sälja vidare en motor till mig!:gnissla

Ett bra tips från en kille med en " i love ebay" stickers i pannan... Fundera på vad du vill lägga som max, och sen lägger du det budet när det är 10 sekunder kvar, kontentan är att du inte ger mer än du tänkt dig då du är köpkåt, men framförallt så pressas priset upp av folk som lägger bud i flera dagar :tummenupp Så köpte jag bla ett nytt kåpset till hojen från USA för 0,99 cent:D

förresten, jag kolla i natt, finns tre rsv mille motorer, två -03 och en -00 tror jag, två var för diraktköp för knappa 7000 spänn, med kopia på "brevet", så får du några extra pollar oxå :tummenupp

Jo jag har alla på bevakning och har mailat/ringt på dem alla!:tummenupp
Och ja jag har frågat ihjäl polare som budat/köpt på ebay där alla kommit med samma råd.
Jag bjöd inte heller nåt förrän det var 5 min kvar.
Men det var jag inte ensam om... :D

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard